Citat:
Ursprungligen postat av
LeCastle
Alla kan vara psykopater oavsett övrigt tillstånd.
Det är det enda du behöver känna till.
Personlighetsstörning kluster b = Alltid psykopati.
Jag är expert på psykopati så jag vet redan det mesta som går att veta, men vad jag inte begriper är hur det är möjligt för någon med psykopati att drabbas av bipolär sjukdom när psykopater sägs INTE kunna drabbas av depressiva tillstånd.
Kan det vara så att psykopaters depressiva tillstånd (de med bipolär sjukdom, om de existerar) yttrar sig annorlunda är "vanliga" personers depressiva tillstånd?
Jag vet exempelvis om en psykopat som visar tecken på bipolär sjukdom och att bli depressiv i perioder, men som också troligen aldrig heller skulle få för sig att begå självmord. Jag tror inte att personen i fråga är kapabel till självmordstankar, både för att personens ego är för stort och för att den inte verkar "lida" av depressivitet på samma sätt som andra deprimerade. Den verkar inte resonera som så att "det är mig det är fel på - jag är värdelös - jag har inte åstadkommit något i mitt liv - jag är hatad" eller liknande, som är vanligt bland deprimerade, utan snarare uppfattar omvärlden som bristande eller felaktig eller tråkig och blir "sängliggandes" och handlingsförlamad och "övertänker" saker och ting i dessa perioder, tills dess att den övergår i normalt stämningsläge eller i maniska skov. Men ja, istället för att se sig själv som problemet, så ser den omvärlden som problemet - lite narcissistiskt lagd dvs.
Den har också gjort självmordsförsök som jag starkt misstänker har varit i syfte att manipulera omgivningen, exempelvis för att slippa skola (pga lathet eller uttråkning) på ett mer "hyggligt" vis i stället för att bara skolka eller hoppa av utan något legitimt skäl, då det är mer socialt accepterat att vara psykiskt sjuk och självmordsbenägen framför att vara "kriminell" eller bara "skita i ansvar". Misstänker även att den gjort det i syfte att samla på sig diagnoser, sjukskriva sig och bli berättigad bidrag och dylikt.
Det är vad jag tror, jag kan inte säga med säkerhet att det var därför, men det är vibbarna jag får. Det är en manipulativ person iaf.
Men trots det så uppfattar jag också att det är en bipolär individ på riktigt som genuint drabbas av återkommande maniska episoder och någon form av depressiva skov, då den på fullaste allvar kan bli "sängliggandes" under depressiva skov.
Menar du att det är möjligt för en psykopat? Så psykopater kan visst drabbas av depressioner eller åtminstone av depressiva tillstånd, och det är en myt att de inte kan göra det?
Hur vet du det/vad är det som får dig att tro det?