• 1
  • 2
2023-07-27, 15:54
Medlem
Jag har en fråga i och med att det sägs att psykopater inte kan drabbas av depressiva tillstånd.

Är det möjligt för en psykopat att lida av bipolär sjukdom?

Enligt mina erfarenheter så är det inte ovanligt att bipolära individer (inte alla såklart, men kanske 50/50 av de jag haft att göra med eller kända individer med sjukdomen, exempelvis Kanye West) också uppvisar psykopatiska drag eller beter sig som fullblodspsykopater (som alltså inte är kopplat till mani eller förekommer endast under maniska skov).

Finns det någon här som vet?

Utveckla gärna svaren och hur ni kommer fram till slutsatsen huruvida det är möjligt att vara både psykopat och bipolär eller inte. Jag vill verkligen förstå.
Senast redigerad av hufudperson 2023-07-27 kl. 15:56.
Citera
2023-07-27, 15:57
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hufudperson
Jag har en fråga i och med att det sägs att psykopater inte kan drabbas av depressiva tillstånd.

Är det möjligt för en psykopat att lida av bipolär sjukdom?

Enligt mina erfarenheter så är det inte ovanligt att bipolära individer (inte alla såklart, men kanske 50/50 av de jag haft att göra med eller kända individer med sjukdomen, exempelvis Kanye West) också uppvisar psykopatiska drag eller beter sig som fullblodspsykopater (som alltså inte är kopplat till mani eller förekommer endast under maniska skov).

Finns det någon här som vet?

Utveckla gärna svaren och hur ni kommer fram till slutsatsen huruvida det är möjligt att vara både psykopat och bipolär eller inte. Jag vill verkligen förstå.
Alla kan vara psykopater oavsett övrigt tillstånd.
Det är det enda du behöver känna till.

Personlighetsstörning kluster b = Alltid psykopati.
Citera
2023-07-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Alla kan vara psykopater oavsett övrigt tillstånd.
Det är det enda du behöver känna till.

Personlighetsstörning kluster b = Alltid psykopati.
Jag är expert på psykopati så jag vet redan det mesta som går att veta, men vad jag inte begriper är hur det är möjligt för någon med psykopati att drabbas av bipolär sjukdom när psykopater sägs INTE kunna drabbas av depressiva tillstånd.

Kan det vara så att psykopaters depressiva tillstånd (de med bipolär sjukdom, om de existerar) yttrar sig annorlunda är "vanliga" personers depressiva tillstånd?

Jag vet exempelvis om en psykopat som visar tecken på bipolär sjukdom och att bli depressiv i perioder, men som också troligen aldrig heller skulle få för sig att begå självmord. Jag tror inte att personen i fråga är kapabel till självmordstankar, både för att personens ego är för stort och för att den inte verkar "lida" av depressivitet på samma sätt som andra deprimerade. Den verkar inte resonera som så att "det är mig det är fel på - jag är värdelös - jag har inte åstadkommit något i mitt liv - jag är hatad" eller liknande, som är vanligt bland deprimerade, utan snarare uppfattar omvärlden som bristande eller felaktig eller tråkig och blir "sängliggandes" och handlingsförlamad och "övertänker" saker och ting i dessa perioder, tills dess att den övergår i normalt stämningsläge eller i maniska skov. Men ja, istället för att se sig själv som problemet, så ser den omvärlden som problemet - lite narcissistiskt lagd dvs.

Den har också gjort självmordsförsök som jag starkt misstänker har varit i syfte att manipulera omgivningen, exempelvis för att slippa skola (pga lathet eller uttråkning) på ett mer "hyggligt" vis i stället för att bara skolka eller hoppa av utan något legitimt skäl, då det är mer socialt accepterat att vara psykiskt sjuk och självmordsbenägen framför att vara "kriminell" eller bara "skita i ansvar". Misstänker även att den gjort det i syfte att samla på sig diagnoser, sjukskriva sig och bli berättigad bidrag och dylikt.

Det är vad jag tror, jag kan inte säga med säkerhet att det var därför, men det är vibbarna jag får. Det är en manipulativ person iaf.

Men trots det så uppfattar jag också att det är en bipolär individ på riktigt som genuint drabbas av återkommande maniska episoder och någon form av depressiva skov, då den på fullaste allvar kan bli "sängliggandes" under depressiva skov.

Menar du att det är möjligt för en psykopat? Så psykopater kan visst drabbas av depressioner eller åtminstone av depressiva tillstånd, och det är en myt att de inte kan göra det?

Hur vet du det/vad är det som får dig att tro det?
Senast redigerad av hufudperson 2023-07-27 kl. 16:27.
Citera
2023-07-27, 16:14
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Jag är expert på psykopati så jag vet redan det mesta som går att veta, men vad jag inte begriper är hur det är möjligt för någon med psykopati att drabbas av bipolär sjukdom när psykopater sägs INTE kunna drabbas av depressiva tillstånd.

Kan det vara så att psykopaters depressiva tillstånd (de med bipolär sjukdom, om de existerar) yttrar sig annorlunda är "vanliga" personers depressiva tillstånd?

Jag vet exempelvis om en psykopat som visar tecken på bipolär sjukdom och att bli depressiv i perioder, men som också troligen aldrig heller skulle få för sig att begå självmord. Jag tror inte att personen i fråga är kapabel till självmordstankar, både för att personens ego är för stort och för att den inte verkar "lida" av depressivitet på samma sätt som andra deprimerade. Den verkar inte resonera som så att "det är mig det är fel på - jag är värdelös - jag har inte åstadkommit något i mitt liv - jag är hatad" eller liknande, som är vanligt för deprimerade, utan snarare uppfattar omvärlden som bristande eller felaktig eller tråkig och blir "sängliggandes" och handlingsförlamad och "övertänker" saker och ting i dessa perioder, tills dess att den övergår i normalt stämningsläge eller maniskt skov.

Den har också gjort självmordsförsök som jag starkt misstänker har varit i syfte att manipulera omgivningen, exempelvis för att slippa skola (pga lathet eller uttråkning) på ett mer "hyggligt" vis i stället för att bara skolka eller hoppa av utan något legitimt skäl, då det är mer socialt accepterat att vara psykiskt sjuk och självmordsbenägen framför att vara "kriminell" eller bara "skita i ansvar". Misstänker även att den gjort det i syfte att samla på sig diagnoser, sjukskriva sig och bli berättigad bidrag och dylikt.

Det är vad jag tror, jag kan inte säga med säkerhet att det var därför, men det är vibbarna jag får. Det är en manipulativ person iaf.

Men trots det så uppfattar jag också att den är bipolär på riktigt och genuint drabbas av återkommande maniska episoder och någon form av depressiva skov, då den på fullaste allvar kan bli "sängliggandes" i sina sämre perioder.

Menar du att det är möjligt för en psykopat? Så psykopater kan visst drabbas av depressioner eller åtminstone av depressiva tillstånd, är det en myt att de inte kan göra det?

Om jag lägger upp det såhär då.
Vad får dig att tro att psykopater är immuna mot bipolär sjukdom? Bipolaritet är inget man föds med och det kan alla drabbas av. Att man sedan har olika förutsättningar och sårbarheter/risker är en annan sak.
Citera
2023-07-27, 16:20
Medlem
Citat:
Om jag lägger upp det såhär då.
Vad får dig att tro att psykopater är immuna mot bipolär sjukdom? Bipolaritet är inget man föds med och det kan alla drabbas av. Att man sedan har olika förutsättningar och sårbarheter/risker är en annan sak.
Jag tror inte det, utan jag vet bara att det ofta sägs att psykopater inte kan drabbas av depressioner eller depressiva tillstånd. Och det gör det osannolikt för en psykopat att samtidigt vara bipolär, om det nu stämmer att psykopater är immuna mot all form av depressivitet.

Vad jag däremot vet är att psykopater inte är kapabla till negativa känslor på samma sätt eller i lika hög grad som "normala" människor. Men huruvida de faktiskt är 100% immuna mot depressiva tillstånd känns lite oklart.

Läs gärna det jag skrev i inlägget ovan och bemöt det, om du känner för det.
Citera
2023-07-27, 16:24
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Jag tror inte det, utan jag vet bara att det ofta sägs att psykopater inte kan drabbas av depressioner eller depressiva tillstånd. Och det gör det osannolikt för en psykopat att samtidigt vara bipolär, om det nu stämmer att psykopater är immuna mot all form av depressivitet.

Vad jag däremot vet är att psykopater inte är kapabla till negativa känslor på samma sätt eller i lika hög grad som "normala" människor. Men huruvida de faktiskt är 100% immuna mot depressiva tillstånd känns lite oklart.

Läs gärna det jag skrev i inlägget ovan och bemöt det, om du känner för det.
Jag läser vad du skriver och jag har inte så mycket invändningar eftersom jag känner till att en psykopat saknar genetik.

Nu finns ju inte diagnosen psykopat.
Men man kan titta på diagnoser som omfattar psykopati.

Citat:
Referring to antisocial personality disorder as the present-day iteration of psychopathy, the APA states that antisocial personality disorder may be accompanied by a depressed mood. It further states that antisocial personality disorder can co-exist with depressive disorders, including major depression.
Citera
2023-07-27, 16:26
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Nä det går inte.
Citera
2023-07-27, 16:31
Medlem
Citat:
Jag läser vad du skriver och jag har inte så mycket invändningar eftersom jag känner till att en psykopat saknar genetik.

Nu finns ju inte diagnosen psykopat.
Men man kan titta på diagnoser som omfattar psykopati.
Okej, så du håller med mig om att det jag beskriver ovan kan vara en psykopat med bipolär sjukdom?

Intressant. Min slutsats blir att psykopater visst kan drabbas av depressiva tillstånd, men inte av ångeststörningar eller ångestsyndrom.
Citera
2023-07-27, 18:09
Medlem
Det kan dom förmodligen men jag skulle gissa att deras depressiva fas ser annorlunda ut då de har ett fantastiskt försvar mot känslor som skuld, skam osv. Man kan gissa sig till att i en depressiv fas så har dom samma fysiska symptom som alla i en depression men att det finns betydligt mer ilska och irritation.
Citera
2023-07-27, 19:40
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:

Jag vet exempelvis om en psykopat som visar tecken på bipolär sjukdom och att bli depressiv i perioder, men som också troligen aldrig heller skulle få för sig att begå självmord. Jag tror inte att personen i fråga är kapabel till självmordstankar, både för att personens ego är för stort och för att den inte verkar "lida" av depressivitet på samma sätt som andra deprimerade. Den verkar inte resonera som så att "det är mig det är fel på - jag är värdelös - jag har inte åstadkommit något i mitt liv - jag är hatad" eller liknande, som är vanligt bland deprimerade, utan snarare uppfattar omvärlden som bristande eller felaktig eller tråkig och blir "sängliggandes" och handlingsförlamad och "övertänker" saker och ting i dessa perioder, tills dess att den övergår i normalt stämningsläge eller i maniska skov. Men ja, istället för att se sig själv som problemet, så ser den omvärlden som problemet - lite narcissistiskt lagd dvs.

Men trots det så uppfattar jag också att det är en bipolär individ på riktigt som genuint drabbas av återkommande maniska episoder och någon form av depressiva skov, då den på fullaste allvar kan bli "sängliggandes" under depressiva skov.

Menar du att det är möjligt för en psykopat? Så psykopater kan visst drabbas av depressioner eller åtminstone av depressiva tillstånd, och det är en myt att de inte kan göra det?

Expert på psykopati? Du är en bluff. Du vet antagligen inte ens att Ted Bundy inte var prykopat utan hade autism.

Skall vi börja med att definiera en psykopat? Det som skiljer en psykopat är benägenheten att ta risker (utan hänsyn till andra) och de ständiga konflikterna.

I USA arbetar man på ett annat sätt med att bestämma psykopati. Man har ett 50 punkts program. Men det är ett fullständigt föråldrat sätt att bestämma psykopati. Man arbetar som vi gjorde tidigare med autism. Tex "dålig finmotorik" ett poäng. Det är fullständigt idioti och ett för'ldrat sätt att arbeta då "dälig finmotorik" kan indikera ex. ADHD, Autism eller en rad andra neurologiska sjukdomar.

Psykopati finns inte i nuläget, samtidigt som det ändå finns. Simon Baron-Cohen (borats världsberömda kusin som förestår europas främsta centrum på autism (jag ifrågasätter "främsta") sysslar ändå mest med psykopati i nuläget (böcker, artiklar osv).

Så även om det inte finns definierat i dagsläget så lär det med all sannolikhet sluta någonstans i spektrat för autism (en intressant resa då autism började som en underkategori till den mycket större gruppen psykopater (psykiatrin såg då bara svåra fall av autism).

Om psykopati ingår i spektrat (vilket en del pekar på) så vet man att 20% av alla med autism kommer att utveckla psykos någon gång i livet. Så rimligtvis borde då 20% av alla psykopater utveckla psykos någon gång i livet.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2023-07-27 kl. 19:49.
Citera
2023-07-28, 06:58
Medlem
Citat:
Jag är expert på psykopati...

Nej det har du tydligt vissat i flera trådar att du inte är.
Du är självdiagnostiserad psykopat med flera andra diagnoser.
Sluta ljug. Är mytoman en av dina diagnoser?
Citera
2023-07-28, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
t Ted Bundy inte var prykopat utan hade autism.

Det var det dummaste jag hört sägas inom detta ämne på jag vet inte hur länge...
Att han kanske hade autism argumenterar jag inte emot, det kanske var så - men han var 100% garanterat psykopat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in