• 1
  • 2
2023-07-28, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekaps
Det låter som en lågintelligent person.
Ja exakt min bedömning också. Personen ligger med största sannolikhet under 90 i IQ.

Gör en orosanmälan där problemen beskrivs och behovet av insatser. En orolig individ kan samla på saker då de skapar en känsla trygghet. Människor med låg intelligens får ofta in människor i deras liv då de inte filtrerar som andra och lever mer utsatt eftersom de inte kan beräkna andras avsikter eller avgöra hur nära människor står dem. Andra som tar sig in i deras liv kan även de ha påtagligt låg intelligens med svårigheter att reglera emotioner, infall och impulser och därmed utgöra ytterligare belastning på någon samtidigt som andra diagnoser kan samspela med individernas problematik. Människor omkring 80-85 kan framstå som välfungerande men ändå vara mycket märkliga i beteenden, sätt att se på saker osv.
Senast redigerad av BerusadStolpe 2023-07-28 kl. 01:18.
Citera
2023-07-29, 20:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekaps
Det låter som en lågintelligent person.
Det var vad jag också tänkte på när jag läste beskrivningen.
Sen kan det ju finnas tilläggsdiagnoser osv.
Citera
2023-07-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
Hej,

Jag behöver hjälp att hobby-diagnostisera en person, jag har under en längre tid antecknat händelser och information jag fått ta del av samt själv bevittnat för att få grepp om situationen. Om ni vill veta mer så svarar jag gärna på frågor så länge de inte svaren riskerar att outa personen. Jag vill även säga att personen aldrig tagit droger eller druckit alkohol. Personen går obehandlad utan kontakt med vården. Utöver allt som står nedan, är det en mycket kärleksfull, hjälpsam och ibland trevlig person som lider något fruktansvärt.

Anteckningar:

- Saknar sjukdomsinsikt
- Blir chockad när någon föreslår psykiatrisk hjälp
- Kan aldrig ta på sig att hen har handlat fel, skyller ifrån sig konstant
- Mycket lätt influerad/lättmanipulerad
- Blir ofta lurad på pengar/bestulen på värdesaker
- Mycket lättirriterad, lättkränkt och har taggarna utåt
- Mycket manipulativ och ljuger om allt, små som stora saker
- Klarar inte av sitt föräldraskap och slår sina barn /gör aggressiva utfall mot sina barn för små saker
- Rotar bland andras saker, framför allt i sina barns mobiler och skolväskor för att “komma på dem” med saker
- Stora läs-och skrivsvårigheter, ungefär som på en 7-årings kunskapsnivå
- Inga långvariga vänskapsrelationer pga lögner om levnadsstandard och pengar
- Kan exempelvis i samtal med nya bekanta höja ljudet på tvn och säga att hen är på fest för att verka leva ett socialt liv
- Älskar sina barn men använder dem för sina egna behov. Ex. slippa vara ensam, isolera dem för att de inte ska råka försäga sig om saker som hen ljugit om
- Kan prata i telefon med okända människor i 24-timmar i sträck
- Telefonen ringer konstant upp till 50 ggr per dag, och personerna som ringer är skumma typer som vill reda ut sina egna familjedraman, eller utnyttja personen
- Tar helt absurt dumma ekonomiska beslut
- Tar aldrig på sig bälte i bilen, kan gå ut mitt på gatan utan att se sig om för bilar
- Saknar helt konsekvenstänk
- Har stora talsvårigheter, kommer aldrig fram till det som ska sägas, kommer av sig och byter samtalsämne hela tiden
- När personen är upprörd så får den en mycket intensiv blick med uppspärrade ögon med en blick som snabbt rör sig i sidled
- Pratar ibland med lite tillgjord röst, exempelvis i telefon med myndigheter
- Har samlarmani
- Städar konstant i hemmet
- Dålig personlig hygien
- Går ut mycket sällan
- Mycket traumatisk barndom, offer för psykiskt och fysiskt våld
- Medicineras ej och har ingen kontakt med psykiatrin
- Har aldrig tagit droger och dricker heller ej alkohol

Vad är er gissning?

Låter som någon med hjärnskada också, som själv blivit slagen som barn och traumatiska barndom med PTSD med enorma issues ni alla får käka på. Oavsett diagnos behöver såklart personen hjälp men det är såklart piss svårt att få igenom... Inte säkert det hjälper om det är skador.. men oavsett så behöver ni definitivt stöttning
Citera
2023-07-29, 20:27
Medlem
IcyHearts avatar
Låter som i alla fall ett hyfsat tydligt intellektuellt funktionshinder, säkert i kombination med andra drag eller nån annan diagnos. Manipulativa drag och paranoia, mkt kan säkert ha sin grund i trauman.

Gör en orosanmälan till socialtjänsten och beskriv problematiken. Det går att göra anonym orosanmälan. Bara att ringa växeln i din kommun. Dock kanske personen du anmäler kan räkna ut vem du är, beroende på hur mkt detaljer du uppger… så om du vill vara försiktig kan du ju vara lite mer vag än här, men var tydlig med oron som rör barnen ändå.
Citera
2023-07-29, 23:15
Medlem

Tycker de punkterna sticker ut från de andra, är du säker på det är så eller kan det vara det är vad personen i fråga vill att de ska verka som. Tycker för övrigt det låter som en person med personlighetsstörning i riktning mot psykopati (personlighetsstörning narsicistisk, antocicial och borderline i en härlig kompott) . En psykopat skulle ju inte ha något problem att ljuga ihop historier om att de blivit bedragna eller lurade.
Citera
2023-07-29, 23:21
Medlem
Efter att ha läst igenom listan igen känns många punkter motsägelsefulla, tror snarare på hittepå här
Citera
2023-07-29, 23:43
Medlem
Allmänt trasig person som antagligen skulle kunna få lite alla möjliga diagnoser, beroende på vilken "god" psykiatri-arbetare som hen träffar för dagen. Adhd är en lågoddsare.

Så länge personen inte gör något klart brottsligt eller någon utsätter personen för brott, så finns det ingen poäng att blanda in myndigheter eller sjukvård, om det inte är frivilligt och på eget initiativ.
Citera
2023-07-30, 07:35
Medlem
Muppetys avatar
Skulle gissa på en släng av ADHD, samt något annat, svårt att säga exakt vad, men kanske en personlighetsstörning? Låter inte som något psykotiskt då denne inte verkar ha vanföreställningar.
Citera
2023-08-04, 16:50
Medlem
Låter som ett geni enligt mig. Och som en mycket farligt psykopat.

Passa dig för denne så du inte råkar illa ut.....
Citera
2023-08-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
Hej,

Jag behöver hjälp att hobby-diagnostisera en person, jag har under en längre tid antecknat händelser och information jag fått ta del av samt själv bevittnat för att få grepp om situationen. Om ni vill veta mer så svarar jag gärna på frågor så länge de inte svaren riskerar att outa personen. Jag vill även säga att personen aldrig tagit droger eller druckit alkohol. Personen går obehandlad utan kontakt med vården. Utöver allt som står nedan, är det en mycket kärleksfull, hjälpsam och ibland trevlig person som lider något fruktansvärt.

Anteckningar:

- Saknar sjukdomsinsikt
- Blir chockad när någon föreslår psykiatrisk hjälp
- Kan aldrig ta på sig att hen har handlat fel, skyller ifrån sig konstant
- Mycket lättirriterad, lättkränkt och har taggarna utåt
- Mycket manipulativ och ljuger om allt, små som stora saker
- Klarar inte av sitt föräldraskap och slår sina barn /gör aggressiva utfall mot sina barn för små saker
- Rotar bland andras saker, framför allt i sina barns mobiler och skolväskor för att “komma på dem” med saker
- Stora läs-och skrivsvårigheter, ungefär som på en 7-årings kunskapsnivå
- Inga långvariga vänskapsrelationer pga lögner om levnadsstandard och pengar
- Kan exempelvis i samtal med nya bekanta höja ljudet på tvn och säga att hen är på fest för att verka leva ett socialt liv
- Älskar sina barn men använder dem för sina egna behov. Ex. slippa vara ensam, isolera dem för att de inte ska råka försäga sig om saker som hen ljugit om
- Kan prata i telefon med okända människor i 24-timmar i sträck
- Telefonen ringer konstant upp till 50 ggr per dag, och personerna som ringer är skumma typer som vill reda ut sina egna familjedraman, eller utnyttja personen
- Tar helt absurt dumma ekonomiska beslut
- Tar aldrig på sig bälte i bilen, kan gå ut mitt på gatan utan att se sig om för bilar
- Saknar helt konsekvenstänk
- Har stora talsvårigheter, kommer aldrig fram till det som ska sägas, kommer av sig och byter samtalsämne hela tiden
- När personen är upprörd så får den en mycket intensiv blick med uppspärrade ögon med en blick som snabbt rör sig i sidled
- Pratar ibland med lite tillgjord röst, exempelvis i telefon med myndigheter
- Har samlarmani
- Städar konstant i hemmet
- Dålig personlig hygien
- Går ut mycket sällan
- Mycket traumatisk barndom, offer för psykiskt och fysiskt våld
- Medicineras ej och har ingen kontakt med psykiatrin
- Har aldrig tagit droger och dricker heller ej alkohol

Vad är er gissning?

Jag skulle säga att han primärt är skadad efter sin barndom om den nu var mycket traumatisk. Det du beskriver kan gå under PTSD.

Alternativt någon form av högfungerande autism, eventuellt med narcissistiska personlighetsdrag (autism medför egoistiskt, men inte impulsivt eller manipulativt beteende).

Både autism och PTSD kan avhjälpas med KBT, men det saknas medicinsk behandling och många med dessa diagnoser vittnar om bristfälligt bemötande från psykiatrin. Vissa med dessa personlighetsdrag utvecklar rättshaveristiskt beteende och då förstår jag att han vägrar se sig som ett fall för psykiatrin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in