Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-27, 14:50
Medlem
Hej,

Jag behöver hjälp att hobby-diagnostisera en person, jag har under en längre tid antecknat händelser och information jag fått ta del av samt själv bevittnat för att få grepp om situationen. Om ni vill veta mer så svarar jag gärna på frågor så länge de inte svaren riskerar att outa personen. Jag vill även säga att personen aldrig tagit droger eller druckit alkohol. Personen går obehandlad utan kontakt med vården. Utöver allt som står nedan, är det en mycket kärleksfull, hjälpsam och ibland trevlig person som lider något fruktansvärt.

Anteckningar:

- Saknar sjukdomsinsikt
- Blir chockad när någon föreslår psykiatrisk hjälp
- Kan aldrig ta på sig att hen har handlat fel, skyller ifrån sig konstant
- Mycket lätt influerad/lättmanipulerad
- Blir ofta lurad på pengar/bestulen på värdesaker
- Mycket lättirriterad, lättkränkt och har taggarna utåt
- Mycket manipulativ och ljuger om allt, små som stora saker
- Klarar inte av sitt föräldraskap och slår sina barn /gör aggressiva utfall mot sina barn för små saker
- Rotar bland andras saker, framför allt i sina barns mobiler och skolväskor för att “komma på dem” med saker
- Stora läs-och skrivsvårigheter, ungefär som på en 7-årings kunskapsnivå
- Inga långvariga vänskapsrelationer pga lögner om levnadsstandard och pengar
- Kan exempelvis i samtal med nya bekanta höja ljudet på tvn och säga att hen är på fest för att verka leva ett socialt liv
- Älskar sina barn men använder dem för sina egna behov. Ex. slippa vara ensam, isolera dem för att de inte ska råka försäga sig om saker som hen ljugit om
- Kan prata i telefon med okända människor i 24-timmar i sträck
- Telefonen ringer konstant upp till 50 ggr per dag, och personerna som ringer är skumma typer som vill reda ut sina egna familjedraman, eller utnyttja personen
- Tar helt absurt dumma ekonomiska beslut
- Tar aldrig på sig bälte i bilen, kan gå ut mitt på gatan utan att se sig om för bilar
- Saknar helt konsekvenstänk
- Har stora talsvårigheter, kommer aldrig fram till det som ska sägas, kommer av sig och byter samtalsämne hela tiden
- När personen är upprörd så får den en mycket intensiv blick med uppspärrade ögon med en blick som snabbt rör sig i sidled
- Pratar ibland med lite tillgjord röst, exempelvis i telefon med myndigheter
- Har samlarmani
- Städar konstant i hemmet
- Dålig personlig hygien
- Går ut mycket sällan
- Mycket traumatisk barndom, offer för psykiskt och fysiskt våld
- Medicineras ej och har ingen kontakt med psykiatrin
- Har aldrig tagit droger och dricker heller ej alkohol

Vad är er gissning?
Citera
2023-07-27, 15:04
Medlem
Hur talar den i tillgjord röst med myndigheter som?

Vad är syftet med den tillgjorda rösten, att framställa sig själv som ett offer eller något annat? Eller kan det variera beroende på myndighet?
Citera
2023-07-27, 15:13
Medlem
Serialfreaks avatar
Låter som personen har allvarliga psykiska problem. Tänker främst på isoleringen av barnen och det konstanta övervakningen av barnen. Någon form av paranoia ihop med ett konstanta lögner gör det till en farlig kombination.

Att man pratar med myndigheter med en tillgjord röst gör även det hela lite mystiskt. Jag tror nog att en diagnos är svår att bestämma tror snarare det är ett antal diagnoser som behöver ställas.
Citera
2023-07-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
- Kan exempelvis i samtal med nya bekanta höja ljudet på tvn och säga att hen är på fest för att verka leva ett socialt liv
Det där brukar jag göra (eller liknande saker) eftersom att jag är hackad och blir övervakad, så det är lite roligt. Eller snarare hysteriskt roligt.

Om personen i fråga inte är hackad så är det tecken på mytomani eller psykopati (som tenderar att ljuga om allt möjligt, oftast helt meningslösa saker - bara för att). Eller så rör det sig bara om en stackars sate som vill ge sken av att vara omtyckt eller populär inför andra, och därmed är en sjukligt osäker person som bryr sig överdrivet mycket om vad andra tycker och tänker om denne, så det vore ju väldigt sorgligt i så fall.

Vad tror du själv att personen har för diagnos? Låter som en intressant individ.
Citera
2023-07-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hufudperson
Hur talar den i tillgjord röst med myndigheter som?

Vad är syftet med den tillgjorda rösten, att framställa sig själv som ett offer eller något annat? Eller kan det variera beroende på myndighet?

Svårt att säga, men ja möjligen för att framställa sig som ett offer. Det kan variera beroende på myndighet, och kopplat till behov. Ibland är talet långsamt/släpande och personen gör sig liten och rädd.

Pratar personen med exempelvis sin mobiloperatör om sin faktura är dock samtalet mer bestämt och inte alls på samma sätt som jag skrev ovan. Jag upplever personen som manipulativ i dessa lägen.
Citera
2023-07-27, 15:24
Medlem
"Dålig personlig hygien", lider den alltid av kass personlig hygien? Kroniskt tillstånd? Eller bara ibland? Eller i perioder?

Om den dåliga personliga hygienen förekommer i perioder - finns det annat som "förändras" hos individen i samtliga perioder? Humör exempelvis?

Du får utveckla vissa punkter så att man förstår vad du menar.

Du påstår att individen är manipulativ och ljuger om allt möjligt, har du något exempel på hur manipulationen kan ta sig uttryck? Och exempel på sådant den ljuger om?

Det låter lite som psykopati, psykopater ljuger ofta både för "skojs skull" samt för att få situationer och andra människor att anpassa sig efter det egna narrativet och den egna viljan - i stället för att själva anpassa sig efter situationen och andra människor. Lite som att skriva manus eller hur man nu ska uttrycka det, bara att det handlar om det verkliga livet och inte någon film eller tv-serie. Och det i sig är ju en form av manipulation, uppenbarligen.

Därför jag undrar vad den ljuger om.
Senast redigerad av hufudperson 2023-07-27 kl. 15:27.
Citera
2023-07-27, 15:46
Medlem
Har den samlarmani, städar konstant i hemmet och dålig hygien samtidigt? Eller varierar det i perioder?

Låter lite motsägelsefullt att lida av alla saker samtidigt.

Samlarmani brukar vara förknippat både med tvångssyndrom och-/eller narcissism, att konstant städa brukar också vara förknippat med OCD och-/eller narcissism.

Dock så är dålig hygien inte förknippat med OCD, därmed så låter det hela väldigt motsägelsefullt.

Om det varierar i olika perioder hur symtomen tar sig uttryck, eller att symtomen kommer och går, så är det mer troligt att det rör sig om bipolär sjukdom. Maniska episoder kan ta sig uttryck som OCD (t.ex. städmani) medan depressiva tillstånd kan ta sig uttryck som bristande hygien.
Citera
2023-07-27, 21:08
Medlem
Hermes88s avatar
Citat:
Hej,

Jag behöver hjälp att hobby-diagnostisera en person, jag har under en längre tid antecknat händelser och information jag fått ta del av samt själv bevittnat för att få grepp om situationen. Om ni vill veta mer så svarar jag gärna på frågor så länge de inte svaren riskerar att outa personen. Jag vill även säga att personen aldrig tagit droger eller druckit alkohol. Personen går obehandlad utan kontakt med vården. Utöver allt som står nedan, är det en mycket kärleksfull, hjälpsam och ibland trevlig person som lider något fruktansvärt.

Anteckningar:

- Saknar sjukdomsinsikt
- Blir chockad när någon föreslår psykiatrisk hjälp
- Kan aldrig ta på sig att hen har handlat fel, skyller ifrån sig konstant
- Mycket lätt influerad/lättmanipulerad
- Blir ofta lurad på pengar/bestulen på värdesaker
- Mycket lättirriterad, lättkränkt och har taggarna utåt
- Mycket manipulativ och ljuger om allt, små som stora saker
- Klarar inte av sitt föräldraskap och slår sina barn /gör aggressiva utfall mot sina barn för små saker
- Rotar bland andras saker, framför allt i sina barns mobiler och skolväskor för att “komma på dem” med saker
- Stora läs-och skrivsvårigheter, ungefär som på en 7-årings kunskapsnivå
- Inga långvariga vänskapsrelationer pga lögner om levnadsstandard och pengar
- Älskar sina barn men använder dem för sina egna behov. Ex. slippa vara ensam, isolera dem för att de inte ska råka försäga sig om saker som hen ljugit om
- Kan prata i telefon med okända människor i 24-timmar i sträck
- Telefonen ringer konstant upp till 50 ggr per dag, och personerna som ringer är skumma typer som vill reda ut sina egna familjedraman, eller utnyttja personen
- Tar helt absurt dumma ekonomiska beslut
- Tar aldrig på sig bälte i bilen, kan gå ut mitt på gatan utan att se sig om för bilar
- Saknar helt konsekvenstänk
- Har stora talsvårigheter, kommer aldrig fram till det som ska sägas, kommer av sig och byter samtalsämne hela tiden
- När personen är upprörd så får den en mycket intensiv blick med uppspärrade ögon med en blick som snabbt rör sig i sidled
- Pratar ibland med lite tillgjord röst, exempelvis i telefon med myndigheter
- Har samlarmani
- Städar konstant i hemmet
- Dålig personlig hygien
- Går ut mycket sällan
- Mycket traumatisk barndom, offer för psykiskt och fysiskt våld
- Medicineras ej och har ingen kontakt med psykiatrin
- Har aldrig tagit droger och dricker heller ej alkohol

Vad är er gissning?

Det kan vara tecken på psykiska störningar. Möjliga förklaringar kan inkludera personlighetsstörningar, traumarelaterade störningar, neuropsykiatriska störningar eller kognitiva störningar. Många symptom kan överlappa mellan olika störningar...
Citera
2023-07-27, 23:57
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej,
Vad är er gissning?
Asperger med lätt hjärnskada
Citera
2023-07-28, 00:37
Medlem
Känslan jag fick efter att ha läst 25% av beskrivningen var att det var en godtrogen person, när jag läste mera var känslan att beskrivningen är påhitt.
Citera
2023-07-28, 01:02
Medlem
Det låter som en lågintelligent person.
Citera
2023-07-28, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekaps
Det låter som en lågintelligent person.
Ja, och du hörde ju mycket av beskrivningen, det som låter när du läser, vet kanske någon annan i närheten av dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in