2023-07-27, 14:49
Medlem
Sitter på ett hotellrum i ett utvecklingsland. Är inloggad på hotellets WLAN. Bra signal i hela rummet. Men bara närmast dörren kommer jag åt själva internet via appar och browser! Errorcode C01 på Bredbanskollen.

1 Trodde inte detta var tekniskt möjligt. Vad händer?
2 Vad säger jag till de ansvariga att konfigurera rent tekniskt?
Citera
2023-07-28, 05:08
Bannlyst
Börja med att kolla om du har uppkoppling , dvs typ ping 8.8.8.8
Citera
2023-07-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Börja med att kolla om du har uppkoppling , dvs typ ping 8.8.8.8
Har kört Ping lite appen. Kontakt med Gateway i hela rummet (såklart) men med 8.8.8.8 bara vid dörr där internetuppkoppling finns. Detta är väl mest ett mer tekniskt sätt att beskriva fenomenet.

Internettillgången är dock ej helt statisk i rummet. Ibland finns internet på andra platser än vid dörren. Men vid dörren är det säkraste stället. Har kollat och även på andra ställen på hotellet varierar tillgången till internet med någon meter hit och dit.
Citera
2023-07-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dat0re
Har kört Ping lite appen. Kontakt med Gateway i hela rummet (såklart) men med 8.8.8.8 bara vid dörr där internetuppkoppling finns. Detta är väl mest ett mer tekniskt sätt att beskriva fenomenet.

Internettillgången är dock ej helt statisk i rummet. Ibland finns internet på andra platser än vid dörren. Men vid dörren är det säkraste stället. Har kollat och även på andra ställen på hotellet varierar tillgången till internet med någon meter hit och dit.

Har du samma IP och default gateway både vid dörren och i resten av rummet?

Känns som du får kontakt med olika APs och den APn som du har täckning på i resten av rummet är felkonfigurerad/nätverksutrustningen bakom är felkonfigurerad för den APn.
Citera
2023-07-28, 12:49
Medlem
GrillTeknikers avatar
Ska du stanna där en längre tid så skaffa en reserouter. Då kan du placera den på lämpligt ställe med bra signal och köra den som extender mellan dina enheter och hotellets WiFi-accesspunkt.

Har varit med om hotell-routrar som inte gått att ansluta mot med dator (Macbook) men gått utmärkt med telefon (Android). Med en reserouter som mellanhand har båda fungerat perfekt.

Finns små lätta reseroutrar, t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/n...xoCkVEQAvD_BwE
Citera
2023-07-28, 20:40
Medlem
Fick nog och bytte hotell. Möjligt att jag hade olika IP på olika ställen i rummet, men svårt att kolla det nu. Finns andra troliga förklaringar?

Ska definitivt kolla in reseroutrar för framtida resor. Tack!
Citera
2023-07-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dat0re
Fick nog och bytte hotell. Möjligt att jag hade olika IP på olika ställen i rummet, men svårt att kolla det nu. Finns andra troliga förklaringar?

Ska definitivt kolla in reseroutrar för framtida resor. Tack!
Antagligen är routern för svag bara. Den når inte hela vägen in i ditt rum och det visar sig på udda sätt.
Citera
2025-07-03, 16:47
Medlem
Fortsätter på denna tråd för enkelhets skull. Jag köpte 2023 en reserouter som tjänat mig väl. Fram till nu. Sitter på ett hotell som har wifi, men det är helt utan kryptering. Så kan det vara. Det går utmärkt att med mobil koppla upp sig mot nätverket och surfa. Men när jag försöker ansluta reseroutern så får den inte någon internet-kontakt för den. Vad är nu detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in