Citat:
Ursprungligen postat av
Antonios
Enligt färska siffror från de lokala myndigheterna är andelen vita i Texas är nu nere på 39,8 procent, rapporterar NBC News.
Gruppen latinamerikaner har samtidigt vuxit till 40,2 procent av befolkningen.
Ett slags "reconquista" kan därmed sägas ha ägt rum i det tysta – 200 år efter att de vita i Texas kämpade sig till sin självständighet i ett krig mot Mexiko.
Folkutbytet i USA går snabbt. Folkräkningen 2020 visade att drygt en fjärdedel av alla barn i hela landet då var latinamerikaner.
https://twitter.com/NBCNews/status/1683537750266396677?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1683537750266396677%7Ctwgr% 5E91a589a6fb924c5a082ef886c429ca10e2d58189%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.friatider.se%2Fla tinamerikaner-nu-storsta-etniska-gruppen-i-texas
https://www.friatider.se/latinamerikaner-nu-storsta-etniska-gruppen-i-texas
På bara 50 år har det skett en dramatisk minskning av vita i USA. Andelen vita i USA låg 2020 på 57,8 procent – jämfört med 83,5 procent år 1970. Hur länge till innan dom är under 40% och inte har mycket i val att säga till om?
Fast till det här så får man se den "blandbefolkning" som mestizos som inte tänker sig som svarta eller vita om jag fattat det här rätt. Och det gäller väl även de som inte kallar sig eller känner sig som mestizos.
Jag tror att man också måste tänka på att det här är en fråga vad man själv anser sig vara. Längre tillbaka i tiden så villa man "pass as white" även om man hade föräldrar som var av negroid ras. För det gav förmåner för dem att leva som vita bland vita.
Men jag tror att det är svängt där, nu är många i stället stolta svarta och från den del av Afrika ens släktingar kom från eller andra delar av världen där svarta har passerat och bott och levt och sen kommit till USA. Man omfamnar där sitt kulturella arv och visar stolt upp det i stället för att försöka mörka det.
Sen så har vi alla de i USA som har flera olika ursprungsföräldrar och äldre släktingar. Där blir det hela svårt att säga exakt vad man är annat än det man vill vara kanske.
Vet inte hur det var från början när det verkligen var skillnad på svart och vit. Där en droppe "negerblod" gjorde en person svart. Därför att det då handlade om att vita män varit tillsammans med svarta eller våldtagit dem. Dessa barn skulle ju inte kunna springa omkring hur som helst så de fick vara svarta även om de hade en svart förälder och en vit. Och så har vi de som inte längre var slavar men räknades som svarta även om de var mixed race. Rätt mig och jag har något fel här, gärna!
USA lär väl få sluta med det här vad man är för ras liksom. Vad gäller mycket. Men det är klart att det kommer att leva kvar på såna sätt som till exempelvis när man ringer polisen, det var en svart kvinna. Hon har svart hud. Men hon kan ju ha en förälder som har haft en enda svart i sin släkt de senaste 300 åren och den andra föräldern består endast av vita. (så vitt man vet) så hon är ju vit skulle jag säga, men hon har kolsvart hud så på så sätt blir hon ju en svart person.
Så det hela är som så mycket och hur flera olika synvinklar så ser det så olika ut. Men jag tror att en del av att det är mer "färg" i USA består av stolthet för sitt ursprung. Men också så klart att folk ser en bättre framtid och rör sig mot det.
Så hur mycket i val har de att säga till om?
Mitt svar blir att de måste se till att polisen fungerar. Bättre. Det har man den stora härdsmältan, de poliser som får en utbildning på några få månader och inte har någon uppfattning om vad jobbet går ut på riskerar att bli krutdurken för den typen av indelning mellan folk. Av hur mycket någon har att säga till om?
Många av den saknar förståelse om vad folk har för rättigheter. De tror att de är polisen. Och det som de säger är lagen. Och det är där det kommer att smälla mellan vem som har något att säga till om.
Polisernas okunskap, rädsla för sitt arbete så de använder övervåld, att de gillar övervåld, att de är korrupta som fan och så vidare är där hela USA:s framtid ligger i.
Det är helt befängt att ett land så stort som USA har så jävla vansinnig poliser och outbildade poliser. Det håller inte. Och det är där som grupper av alla sorter samlas för att ja bara att leva sitt liv oavsett om de försöker vara lagliga eller inte. Och det är där folk kommer att kräva sin rätt.
Det är upp till politiker att se till att folk vänder sig till politiker när de har problem och inte vänder sig till polisen för att skapa samhället. Så mer utbildning till polisen. Men det kräver ju politiker som fungerar i huvudet och att folk kräver att politiker fungerar i huvudet. Kan de det? Jag vet inte, kan de det? Har det något att göra med vad de har för färg på huden? Det beror ju på hur politiker sköta sina jävla jobb!