2023-07-27, 13:53
Medlem
Enligt färska siffror från de lokala myndigheterna är andelen vita i Texas är nu nere på 39,8 procent, rapporterar NBC News.

Gruppen latinamerikaner har samtidigt vuxit till 40,2 procent av befolkningen.

Ett slags "reconquista" kan därmed sägas ha ägt rum i det tysta – 200 år efter att de vita i Texas kämpade sig till sin självständighet i ett krig mot Mexiko.

Folkutbytet i USA går snabbt. Folkräkningen 2020 visade att drygt en fjärdedel av alla barn i hela landet då var latinamerikaner.

Citat:
Andelen vita i USA låg 2020 på 57,8 procent – jämfört med 83,5 procent år 1970.
https://twitter.com/NBCNews/status/1683537750266396677?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1683537750266396677%7Ctwgr% 5E91a589a6fb924c5a082ef886c429ca10e2d58189%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.friatider.se%2Fla tinamerikaner-nu-storsta-etniska-gruppen-i-texas
https://www.friatider.se/latinamerikaner-nu-storsta-etniska-gruppen-i-texas

På bara 50 år har det skett en dramatisk minskning av vita i USA. Andelen vita i USA låg 2020 på 57,8 procent – jämfört med 83,5 procent år 1970. Hur länge till innan dom är under 40% och inte har mycket i val att säga till om?
Citera
2023-07-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonios
Enligt färska siffror från de lokala myndigheterna är andelen vita i Texas är nu nere på 39,8 procent, rapporterar NBC News.

Ett slags "reconquista" kan därmed sägas ha ägt rum i det tysta – 200 år efter att de vita i Texas kämpade sig till sin självständighet i ett krig mot Mexiko.

Folkutbytet i USA går snabbt. Folkräkningen 2020 visade att drygt en fjärdedel av alla barn i hela landet då var latinamerikaner.

https://twitter.com/NBCNews/status/1683537750266396677?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1683537750266396677%7Ctwgr% 5E91a589a6fb924c5a082ef886c429ca10e2d58189%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.friatider.se%2Fla tinamerikaner-nu-storsta-etniska-gruppen-i-texas

På bara 50 år har det skett en dramatisk minskning av vita i USA. Andelen vita i USA låg 2020 på 57,8 procent – jämfört med 83,5 procent år 1970. Hur länge till innan dom är under 40% och inte har mycket i val att säga till om?

Fast till det här så får man se den "blandbefolkning" som mestizos som inte tänker sig som svarta eller vita om jag fattat det här rätt. Och det gäller väl även de som inte kallar sig eller känner sig som mestizos.

Jag tror att man också måste tänka på att det här är en fråga vad man själv anser sig vara. Längre tillbaka i tiden så villa man "pass as white" även om man hade föräldrar som var av negroid ras. För det gav förmåner för dem att leva som vita bland vita.

Men jag tror att det är svängt där, nu är många i stället stolta svarta och från den del av Afrika ens släktingar kom från eller andra delar av världen där svarta har passerat och bott och levt och sen kommit till USA. Man omfamnar där sitt kulturella arv och visar stolt upp det i stället för att försöka mörka det.

Sen så har vi alla de i USA som har flera olika ursprungsföräldrar och äldre släktingar. Där blir det hela svårt att säga exakt vad man är annat än det man vill vara kanske.

Vet inte hur det var från början när det verkligen var skillnad på svart och vit. Där en droppe "negerblod" gjorde en person svart. Därför att det då handlade om att vita män varit tillsammans med svarta eller våldtagit dem. Dessa barn skulle ju inte kunna springa omkring hur som helst så de fick vara svarta även om de hade en svart förälder och en vit. Och så har vi de som inte längre var slavar men räknades som svarta även om de var mixed race. Rätt mig och jag har något fel här, gärna!

USA lär väl få sluta med det här vad man är för ras liksom. Vad gäller mycket. Men det är klart att det kommer att leva kvar på såna sätt som till exempelvis när man ringer polisen, det var en svart kvinna. Hon har svart hud. Men hon kan ju ha en förälder som har haft en enda svart i sin släkt de senaste 300 åren och den andra föräldern består endast av vita. (så vitt man vet) så hon är ju vit skulle jag säga, men hon har kolsvart hud så på så sätt blir hon ju en svart person.

Så det hela är som så mycket och hur flera olika synvinklar så ser det så olika ut. Men jag tror att en del av att det är mer "färg" i USA består av stolthet för sitt ursprung. Men också så klart att folk ser en bättre framtid och rör sig mot det.

Så hur mycket i val har de att säga till om?

Mitt svar blir att de måste se till att polisen fungerar. Bättre. Det har man den stora härdsmältan, de poliser som får en utbildning på några få månader och inte har någon uppfattning om vad jobbet går ut på riskerar att bli krutdurken för den typen av indelning mellan folk. Av hur mycket någon har att säga till om?

Många av den saknar förståelse om vad folk har för rättigheter. De tror att de är polisen. Och det som de säger är lagen. Och det är där det kommer att smälla mellan vem som har något att säga till om.

Polisernas okunskap, rädsla för sitt arbete så de använder övervåld, att de gillar övervåld, att de är korrupta som fan och så vidare är där hela USA:s framtid ligger i.

Det är helt befängt att ett land så stort som USA har så jävla vansinnig poliser och outbildade poliser. Det håller inte. Och det är där som grupper av alla sorter samlas för att ja bara att leva sitt liv oavsett om de försöker vara lagliga eller inte. Och det är där folk kommer att kräva sin rätt.

Det är upp till politiker att se till att folk vänder sig till politiker när de har problem och inte vänder sig till polisen för att skapa samhället. Så mer utbildning till polisen. Men det kräver ju politiker som fungerar i huvudet och att folk kräver att politiker fungerar i huvudet. Kan de det? Jag vet inte, kan de det? Har det något att göra med vad de har för färg på huden? Det beror ju på hur politiker sköta sina jävla jobb!
Citera
2023-07-27, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Problemet för USA är alla som tänker som du. Korkade tankar. Finns inget kreativt i det du skriver, bara lata tankar av en lat hjärna. Men viss begränsningar går inte att ta sig förbi, jag förstår det. De här tankarna om man ska kalla dem för det, leder bara till våld och mer våld.

Om USA blir månetniskt så kommer deras världpolis-status försvinna till intet. Till och med nu ser man apor på CNN och Fox-news som rapporterar nyheter i deras korrupta msm - media. Inte hållbart för ett ledande land.
Citera
2023-07-27, 14:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Mitt svar blir att de måste se till att polisen fungerar. Bättre. Det har man den stora härdsmältan, de poliser som får en utbildning på några få månader och inte har någon uppfattning om vad jobbet går ut på riskerar att bli krutdurken för den typen av indelning mellan folk. Av hur mycket någon har att säga till om?

Många av den saknar förståelse om vad folk har för rättigheter. De tror att de är polisen. Och det som de säger är lagen. Och det är där det kommer att smälla mellan vem som har något att säga till om.

Polisernas okunskap, rädsla för sitt arbete så de använder övervåld, att de gillar övervåld, att de är korrupta som fan och så vidare är där hela USA:s framtid ligger i.

Det är helt befängt att ett land så stort som USA har så jävla vansinnig poliser och outbildade poliser. Det håller inte. Och det är där som grupper av alla sorter samlas för att ja bara att leva sitt liv oavsett om de försöker vara lagliga eller inte. Och det är där folk kommer att kräva sin rätt.

Det är upp till politiker att se till att folk vänder sig till politiker när de har problem och inte vänder sig till polisen för att skapa samhället. Så mer utbildning till polisen. Men det kräver ju politiker som fungerar i huvudet och att folk kräver att politiker fungerar i huvudet. Kan de det? Jag vet inte, kan de det? Har det något att göra med vad de har för färg på huden? Det beror ju på hur politiker sköta sina jävla jobb!

Vad har du för faktaunderlag för att USA har "så jävla vansinniga poliser"? OBS - jag efterlyser inte enstaka exempel utan översikter av någon delstats eller större stads polisväsende el. dyl., som du baserar ditt omdöme på.
Citera
2023-07-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonios

Men hur många av dessa latinare räknas som vita?
Citera
2023-07-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad har du för faktaunderlag för att USA har "så jävla vansinniga poliser"? OBS - jag efterlyser inte enstaka exempel utan översikter av någon delstats eller större stads polisväsende el. dyl., som du baserar ditt omdöme på.

Ja jävla vansinniga poliser får jag ta tillbaka. Det var verkligen överloppsuttryckt och jag ser hur illa det ser ut. Det jag menade är inte ens riktat mot enskilda eller grupper här och där utan mer att det är så viktigt hur polisen fungerar. Och när de inte finns någon rimlig utbildning för dem med tanke på vad de har ansvar för så är det farligt.

När utbildningstiderna kan vara så få som 10 veckor så känns det inte bra för någon. Och politiker är ansvariga för det. Och de längre är ungefär lika långa som en graviditet.

Och det är väl där någonstans jag landar i att de har "så jävla vansinniga poliser". I betydelsen att de har för kort utbildningstid. Fel uttryckte och jag ber om ursäkt!
Citera
2023-07-27, 15:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ja jävla vansinniga poliser får jag ta tillbaka. Det var verkligen överloppsuttryckt och jag ser hur illa det ser ut. Det jag menade är inte ens riktat mot enskilda eller grupper här och där utan mer att det är så viktigt hur polisen fungerar. Och när de inte finns någon rimlig utbildning för dem med tanke på vad de har ansvar för så är det farligt.

När utbildningstiderna kan vara så få som 10 veckor så känns det inte bra för någon. Och politiker är ansvariga för det. Och de längre är ungefär lika långa som en graviditet.

Och det är väl där någonstans jag landar i att de har "så jävla vansinniga poliser". I betydelsen att de har för kort utbildningstid. Fel uttryckte och jag ber om ursäkt!

OK. Hur många (vilken andel) av dem har kort utbildningstid? Har du ngn länk med information?

Trådstarten handlar ju om en demografisk förändring i USA. Du skriver:

Citat:
USA lär väl få sluta med det här vad man är för ras liksom. Vad gäller mycket. Men det är klart att det kommer att leva kvar på såna sätt som till exempelvis när man ringer polisen, det var en svart kvinna. Hon har svart hud. Men hon kan ju ha en förälder som har haft en enda svart i sin släkt de senaste 300 åren och den andra föräldern består endast av vita. (så vitt man vet) så hon är ju vit skulle jag säga, men hon har kolsvart hud så på så sätt blir hon ju en svart person.

Menar du att den demografiska utvecklingen inte finns - om man inte uppmärksammar den? Och hur är det kopplat till polisen?
Citera
2023-07-27, 15:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Detta är, bland mycket annat, dåliga nyheter för negrer. Latinos kommer inte att låta sig manipuleras till att acceptera & närmast dyrka negrer, som de vita har gjort.
Citera
2023-07-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
OK. Hur många (vilken andel) av dem har kort utbildningstid? Har du ngn länk med information?

Trådstarten handlar ju om en demografisk förändring i USA. Du skriver:

Menar du att den demografiska utvecklingen inte finns - om man inte uppmärksammar den? Och hur är det kopplat till polisen?

Michigan brukar nämnas, men det här är verkligen inte något jag med säkerhet vet. De problem som finns, som vi sett i några inlägg i den här tråden, där hatet mot vissa människor är rätt aggressiva även om många bara skriver ner det. Det jag menar att det är en fråga om identifiering också. Man identifierar sig med en viss hudfärg eller en religion eller något så trevligt som en viss matkultur. Och jag tänker mig att när man identifierar sig med något så är det ju alltid en avgränsning mot något annat.

Och där kommer polisen in, det är de som ska handha aggressivitet och våld i alla stater i hela USA. Och det är ett grannlaga arbete och där måste politiker blanda sig in i det. För i all denna identifiering och gränsdragning mellan människor måste skötas snyggt. Annars rasar allt ihop.

Och naturligtvis är det bland fattigdom, sjukdom utan möjligheter till vård, tillgång till vapen och knark. Den amerikanska drömmen. Men om jag tror på mer utbildning till polisen, mer sjukvård och utbildning så kan det väl gå. Men USA är hårt.

Trump lovade 2015 att det han skulle göra på första dagen var att se till att ALLA skulle få bättre och billigare sjukvård. Och sen lovade han det många gånger under sin period. Och så lovade han det flera gånger sen, men nu lovar han att stoppa kriget mellan Ukraina och Ryssland på 24 TIMMAR. Och en del tror på det.

Vilka de människorna är som sätter sitt hopp till Trump vet jag inte. Att tro att någon så obehaglig och okunnig människa skulle göra något för folk är ju så dumt så klockorna stannar. När han talade till poliser på någon slags konferens med enormt många poliser samlade så "skämtade" han om polisvåld och skrattade till det hela.

Men jag tror inte att Trump är rasist. Han hatar alla med lika varmt hjärta.
Citera
2023-07-27, 15:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Michigan brukar nämnas, men det här är verkligen inte något jag med säkerhet vet. De problem som finns, som vi sett i några inlägg i den här tråden, där hatet mot vissa människor är rätt aggressiva även om många bara skriver ner det. Det jag menar att det är en fråga om identifiering också. Man identifierar sig med en viss hudfärg eller en religion eller något så trevligt som en viss matkultur. Och jag tänker mig att när man identifierar sig med något så är det ju alltid en avgränsning mot något annat.

Och där kommer polisen in, det är de som ska handha aggressivitet och våld i alla stater i hela USA. Och det är ett grannlaga arbete och där måste politiker blanda sig in i det. För i all denna identifiering och gränsdragning mellan människor måste skötas snyggt. Annars rasar allt ihop.

Tack för svar. Du skriver: "USA lär väl få sluta med det här vad man är för ras liksom". Menar du att den demografiska utvecklingen inte finns - om man inte uppmärksammar den?

F.n. finns det ju statistik som visar t.ex. att svarta ynglingar i åldern 14-17 år ägnar sig åt dödligt vapenvåld mer än tio (10) gånger så ofta som vita plus hispanics ynglingar i samma ålderssegment.

https://bma.issuelab.org/resources/22889/22889.pdf

Är det sådan forskning som du anser, att USA "lär väl få sluta med"? Jag är genuint osäker på vad du syftar på, att USA "lär väl få sluta med".
Citera
2023-07-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Mexarna kan stanna i Mexiko. Mexiko är ett rikt ekonomiskt land. Dom har ingen rätt att invaderade ett hederligt folk som Europé-ättlingar. Mexarna är rasbastarder, neger och indian blandning. Vidrigt.

Och de är dom värsta som sprider sig norrut, knappast dom söta spanjorskorna. Värsta bastarderna åker dit. Bygg klar muren. Det är bara 10 mil som saknas.
Du har ingen talan alls om vilka som får och inte får invandra till USA. USA är ett land byggt på invandring och Texas har tillhört mexikanerna mycket längre än vad de tillhört amerikanerna. Ska vi utvisa alla svenskarna i från Finland nu också? ska alla svenskarna på Öland utvisas till Sverige?

Du verkar bara vara psykiskt sjuk.
Citera
2023-07-27, 16:07
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Etniska förhållanden i USA är mindre beroende av kulturmarxism jämfört med Sverige. Mer eller mindre sedan USA blev självständigt har det alltid funnits invandrargrupper som har någon form av koppling till urbefolkningen och varit mer överlägsna i vissa områden pga geografiskt läge.

Afghaner har noll i gemenskap med svenskar men detsamma går inte att säga om latinamerikaner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in