2023-07-28, 21:37
Medlem
Hel frsk krabba, det finns ju inget bttre. Lite rostat brd, hovmstarss, en iskall snaps det r livet p en pinne.
Citera
2023-07-28, 22:05
Medlem
Mysquos avatar
Troll- eller kungskrabba och pilgrimsmusslor.
Citera
2023-07-28, 23:12
Medlem
Sommarvikingens avatar
Ra ostron.
Citera
2023-07-28, 23:24
Medlem
Vitman-33s avatar
Rkan, stolt varelse som r mkt smaksam. Minns dom stora tigerrkorna i Thailand oj det var ntt speciellt. I princip ny fiskat.
Citera
2023-08-01, 14:10
Medlem
oiiihs avatar
Ngra smarriga rkeeeer----p en liten ltt vitt brd, med en citronskiva/dillkvist/tomatskiva/med majons och ett salladsblad. finns det inget som tar.
Citera
2023-08-01, 16:08
Medlem
Sladdarens avatar
Hstrka och hummer, musslor
Citera
2023-08-08, 07:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oiiih
Ngra smarriga rkeeeer----p en liten ltt vitt brd, med en citronskiva/dillkvist/tomatskiva/med majons och ett salladsblad. finns det inget som tar.
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Jag r svag fr rkor. Hummer, krftor och ostron r gott det med men om jag bara fr vlja en s blir det rkor.
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Inte mycket som slr rkor faktiskt.

Sen r en "Spagetti Alle vongole" med vongolemusslor bland det godaste man kan ta.
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Rkor

Perfekt middag om man inte orkar laga mat.

Ha med gg, brd och grnsaker (glm inte avocado) s r middagen komplett.
Ni som har framhllit rkor som det godaste skaldjuret ...man kan vl sga att rkor anses vara ngot av skaldjuret fr den fattige, - lgst pris, och sljs i strst kvantiteter?

Jag hller fr vrigt med om att rkor slr krftor och hummer, men det baserar jag endast p min ringa erfarenhet av de tv sistnmnda, samtidigt som jag tit avsevrt mycket mer rkor.
Citera
2023-08-08, 07:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Hel frsk krabba, det finns ju inget bttre. Lite rostat brd, hovmstarss, en iskall snaps det r livet p en pinne.
Jag har aldrig tit krabba. Verkar vara mnga som inte gjort det. Jag gissar att det r det minst uppskattade och minst konsumerade skaldjuret av de vanligaste, eller vad tror du?
Citera
2023-08-13, 21:02
Medlem
Tzatzikins avatar
Jag tycker att musslor r ett billigt, nyttigt, underskattat och vldigt gott skaldjur. Klassiskt kokta med lite grdde och vin eller torr cider. Sen en baguette och aioli till det. Mums!

Hummer tycker jag r verskattat faktiskt. D ter jag hellre krftor, det r fantastisk gott! Rkor r ju s vldigt enkelt och kper man av bra kvalitet r det riktigt gott det ocks. Gr ju att anvnda till mycket. Krabba har jag aldrig lrt mig hur man ter faktiskt, mste bli ndring p det!

Jag brukar gra en svenneversion av spanska Gambas al ajillo (gambas i vitlk), med frysta vanliga skalade rkor som jag lgger (med chili) i olivolja i en ugnsform. Blir riktigt gott faktiskt med vra vanliga sm rkor.
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-08-13 kl. 21:06.
Citera
2023-08-13, 21:05
Medlem
Bewnhurs avatar
Musslor kokta i gueuze fr tillfllet, men jag r ocks ganska svag fr kungskrabba.
Citera
2023-08-14, 12:24
Medlem
Rkor, snabbt och enkelt, magiskt gott och vldigt bra mat med Protein, omega3 och zink.
Citera
2023-08-25, 20:46
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ni som har framhllit rkor som det godaste skaldjuret ...man kan vl sga att rkor anses vara ngot av skaldjuret fr den fattige, - lgst pris, och sljs i strst kvantiteter?

Jag hller fr vrigt med om att rkor slr krftor och hummer, men det baserar jag endast p min ringa erfarenhet av de tv sistnmnda, samtidigt som jag tit avsevrt mycket mer rkor.

Fan du har helt rtt i det dr med att man baserar det p att man ter mera krftor. Jag har bara tit hummer en gng och krftor ter jag en gng per r nr jag r p sommarstugan p vstkusten.

Rkor dremot ter man hemma och dessutom tillreder man det p lite olika vis. Ibland blir det en toast skagern och ibland blir det typ heta rkor med pasta s variationen med rkor blir strre. Hummer och krftor ter man mera som de r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in