Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Om vi ser det så kanske. Men är inte kyrkans enhet viktig?
Om Luthers följare i nordeuropa var katoliker, skulle inte Biskopen i Rom kunna ha en större tynd i kontentinenten? Vi vet att Påve Franciskus misslyckades att skapa fred i Ukraina, och liknande misslyckanden finns även för påvarna under första och andra världskriget.
SvK skapar ständigt nya obilibliska och tveksamma innovationer. Det skulle, menar jag, aförhindras med ledarskapen från Petri Stol och rådgivande organ som Kongregationen för Trosläran.
Nu när man har "debunkat" mytologin kring avlatsbreven, om det någonsin behövdes, varför inte satsa på enhet?
Vad behöver egentligen en följare av SvK för att komma hem till världskyrkan?
Kritiken mot Rom förklär sig ofta som en gjord på rationalitet men jag tror varje dag mer på att de flesta SvK:are är fast hos Jackelén och Modéus just på grund av samma de säger sig ta avstånd från; okristisk traditionalitet.
Njae! jag tror vare sig du eller jag vill underkasta oss något vi inte från djupet av vårt hjärta tror på.
Du erkänner 7 sakrament, jag 2. Skall vi då göra en kompromiss och ena oss om 5?
Nej det skulle bara bli konstigt.
Vi förenas i tron på Jesu död och uppståndelse. Jag beklagar allt lidande vi protestanter orsakat er katoliker, Jag har stor respekt för de påvar jag upplevt Johannes Paulus II, Benedictus XVI och nyligen Avlidne Fransiscos. Den nuvarande Påven har jag inte skaffat någon uppfattning än. Antingen är han väldigt osynlig, eller så har han försvunnit i mediebruset.
Jag uppskattar Katolska kyrkan som förvaltare av kristna traditioner.
Det betyder inte att jag har någon önskan om att bli katolik.
Vad gäller kyrkans enhet vore en bra början om Romersk Katolska kyrkan i egenskap av världens största samfund tog på sig ledartröjan inom exempelvis Kyrkornas världsråd.
Ett positivt exempel är Tyskland, där man efter andra världskriget samarbetade för att hjälpa och så småningom få hem de tyska krigsfångarna. Arbetet blev mycket effektivare om Caritas och Lutherhjälpen samordnade sina insatser, något som tidigare varit otänkbart.