• 1
  • 2
2023-07-26, 08:51
Medlem
Inlägget får flyttas om jag har lagt det fel!

Jag har fått erbjudande om att börja jobba som chattoperatör, och eftersom jag lever på enbart CSN just nu så skulle det inte sitta dumt med åtminstone nån 500-lapp extra i månaden. Dock skattar man på pengarna själv. Hur funkar det? Jag har verkligen ingen aning om hur sånt funkar. Var på Skatteverkets hemsida gör man det? Osv osv. Om någon har en bra länk eller förklaring på hur man gör så tar jag tacksamt emot. Jag har försökt googla men jag hittar bara svar på hur det funkar när man har eget företag, för normalt sett skattar man ju inte själv i Sverige. Hjälp 😅
Citera
2023-07-26, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna

Jag har fått erbjudande om att börja jobba som chattoperatör, och eftersom jag lever på enbart CSN just nu så skulle det inte sitta dumt med åtminstone nån 500-lapp extra i månaden. Dock skattar man på pengarna själv. Hur funkar det? Jag har verkligen ingen aning om hur sånt funkar. Var på Skatteverkets hemsida gör man det? Osv osv. Om någon har en bra länk eller förklaring på hur man gör så tar jag tacksamt emot. Jag har försökt googla men jag hittar bara svar på hur det funkar när man har eget företag, för normalt sett skattar man ju inte själv i Sverige. Hjälp 😅

https://www.skatteverket.se/privat/s...800014243.html
Citera
2023-07-26, 09:16
Medlem
Att sälja tjänster i Sverige (liksom i alla andra länder) kräver en del kunskap för att inte drabbas av tråkiga överraskningar senare. Gör du fel kan du åka på skattetillägg senare. Jag utgår från att dina uppdrag kommer från ett utländskt företag. Svenska företag vet vanligen hur man skall hantera sånt här och betalar in skatterna.

Eftersom uppdragsgivaren inte vill betala in svensk skatt på din lön så kommer svenska skattemyndigheterna med största sannolikhet betrakta det som att du driver företag.
Orsak: från 2021 så skall arbetsgivare betala in skatt på allt arbete som utförs i Sverige länk. Din uppdragsgivare tycker antagligen inte att du är anställd och betalar formellt sett, enligt dem, inte ut lön.
Det innebär att du skall följa svenska skatteregler och betala så kallade egenavgifter på det du säljer. Du bör betrakta det som att du driver firma (registrera firma, ansöka om F-skatt, hantera moms med mera).

Viktigast är tror jag att acceptera att det inte är en anställning där du får lön utan att det är en försäljning av tjänst. Då försvinner en hel del av intäkten i moms och egenavgifter.
Citera
2023-07-26, 09:22
Medlem
Att driva företag i Sverige (liksom i alla andra länder) kräver en del kunskap för att inte drabbas av tråkiga överraskningar senare. Jag utgår från att dina uppdrag kommer från ett utländskt företag. Svenska företag vet vanligen hur man skall hantera sånt här och betalar in skatterna.

Eftersom uppdragsgivaren inte vill betala in svensk skatt på din lön så kommer svenska skattemyndigheterna med största sannolikhet betrakta det som att du driver företag.
Orsak: från 2021 så skall arbetsgivare betala in skatt på allt arbete som utförs i Sverige länk
Det innebär att du skall följa svenska skatteregler och betala så kallade egenavgifter på det du säljer. Du bör betrakta det som att du driver firma (registrera enskild firma, ansöka om F-skatt med mera). Är uppdragsgivaren inom EU så skall du hantera moms också (tjänsteexport utanför EU lägger du inte moms på).
Citera
2023-07-26, 09:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Man kan säga mycket om Skatteverket, men när det gäller att få in pengar är de inte så knepiga, tvärtom. Det är jättelätt:

Bara gör en inbetalning till dem, Bankgiro 5050-1055, i meddelandet/OCR skriver du ditt personnummer (för företag organisationsnumret). Klart!
Citera
2023-07-26, 09:46
Medlem
mrsluggans avatar
Lite off topic, men gör inte chattoperatör, bara massa sliskiga tjocka män som skriver massa sex fantasier, dock om det är det du tycker om kör på!
Citera
2023-07-26, 10:24
Medlem
ps870s avatar
Enklast är att du swishar till ditt skattekonto. Instruktioner hittar du på skatteverket.se
Citera
2023-07-26, 12:19
Medlem
En fråga till. Hur vet man hur mycket man ska betala in? Är det bara att kolla hur många procent skatt man ska betala och sen betala in det antalet procent till Skatteverket?
Citera
2023-07-26, 15:28
Medlem
auruns avatar
Du måste starta företag för att göra detta enligt reglerna.
Med rätt bokföring och kunskap om ekonomi vet du också hur mycket skatt du ska betala in.

Det är inte någonstans värt att göra för 500kr i månaden dock, men du frågade och fick nu svar.

Citat:
En fråga till. Hur vet man hur mycket man ska betala in? Är det bara att kolla hur många procent skatt man ska betala och sen betala in det antalet procent till Skatteverket?

Nja. Så enkelt är det inte riktigt.

Du kan inte ta emot en extra inkomst och bara "swisha in pengar". Skatteverket kommer inte veta vad det är för pengar och kommer därför inte heller ta dom från dig. Du måste starta företag som sagt.
Citera
2023-07-26, 15:56
Medlem
Citat:

Är du anställd så är det, som även andra i tråden skrivit, arbetsgivaren som skall betala källskatt. Är du uppdragstagare, med F-skatt, då skall du förutom skatt även betala egenavgifter och om verksamheten är momspliktig, moms till Skatteverket. I det läget säljer du en tjänst, arbetar inte som anställd.

Är det ett svenskt företag som lämnat detta erbjudande?
Citera
2023-07-26, 18:57
Medlem
Sonny00s avatar
Som jag fattat det så brukar de som jobbar med detta inte säga något till Skatteverket. De jobbar alltså svart. Det är nog enklast (men olagligt).
Citera
2023-07-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsluggan
Lite off topic, men gör inte chattoperatör, bara massa sliskiga tjocka män som skriver massa sex fantasier, dock om det är det du tycker om kör på!

Gissar på det, typ från Jobba hemifrån eller liknande.
Jag testade på det en vecka. Hittade en tråd här om yrket, tänkte jag kan la testa på det med å dryga ut kassan. Tröttnade efter en vecka. Det är en jäkla massa slit och du har hökar till teamleaders som övervakar dig och du tröttnar snabbt på när femtielfte gubben vill suga din tår eller ha ngt i arslet av den där lilla blonda slynan som han tror att du är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in