Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
När borgarna vann valet sp hoppades jag att det skulle bli skattesänkningar, istället höjde de skatten bland annat på mitt sparande på ISK kontot. Jag undrar om det finns något parti i Sverige som tror på individens frihet och rätt att behålla sina pengar, gärna som vill ta bort skatten totalt på isk. Moderaterna som jag trodde var ett högerparti tredubblande istället min skatt.
Som sagt skatten på ISK styrs av SLR och höjningen är inte pga beslut från M utan skett med autamagi när SLR stigit.
Tidigare har man ändrat så att påslaget utöver SLR höjts, man har även infört regeln att om SLR blir negativt så räknas den som noll (så man inte skall kunna få negativ skatt på ISK). Jag tror att M vill sänka påslaget utöver SLR, men att det inte är läge för det nu när riksbanken försöker få ner inflationen.
Om du söker efter ett alternativ som vill ta bort skatten helt och hållet så tror jag du får leta utanför riksdagen, långt under spärren. En röst på ett sådant parti kommer därför inte ha någon som helst inverkan i praktiken. En gissning skulle vara klassiskt liberala partiet (men jag har inte kollat).