2023-07-25, 21:22
Medlem
För en månad sen (20/6) skadade jag knät rätt illa. Svullnade upp lätt, men hade en del stabilitet i det, mkt smärta första natten. Gick direkt dagen efter till rehabklinik med sportinriktning, och har rehabat knät sen dess. Dom tror på inre meniskskada. Kan gå normalt, stabil i knät och ingen smärta. Knät är stelt, och har fått jobba en del för att få rörlighet, saknas lite fortfarande men kan cykla tex.

Fick tid hos Ortoped efter egenremiss (varit på VC för slädröntgen, inga frakturer) - som kollade på knät i en kvart, sa att jag hade en främre korsbandskada, och bokade operation i September. Han tyckte inte MR var nödvändig vilket jag tyckte, och fick en remiss till det med, dock med lång väntetid så risken är att jag får operation innan. Det känns lite sisådär men får anta att Ortopeden har koll.

Är det vanligt att operera en sådan här skada utan MR innan? Läkaren gick på semester efter han träffade mig så blev lämnad med en del frågor.
Citera
2023-07-25, 21:34
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
För en månad sen (20/6) skadade jag knät rätt illa. Svullnade upp lätt, men hade en del stabilitet i det, mkt smärta första natten. Gick direkt dagen efter till rehabklinik med sportinriktning, och har rehabat knät sen dess. Dom tror på inre meniskskada. Kan gå normalt, stabil i knät och ingen smärta. Knät är stelt, och har fått jobba en del för att få rörlighet, saknas lite fortfarande men kan cykla tex.

Fick tid hos Ortoped efter egenremiss (varit på VC för slädröntgen, inga frakturer) - som kollade på knät i en kvart, sa att jag hade en främre korsbandskada, och bokade operation i September. Han tyckte inte MR var nödvändig vilket jag tyckte, och fick en remiss till det med, dock med lång väntetid så risken är att jag får operation innan. Det känns lite sisådär men får anta att Ortopeden har koll.

Är det vanligt att operera en sådan här skada utan MR innan? Läkaren gick på semester efter han träffade mig så blev lämnad med en del frågor.
Alla skador läker till slut, du behöver inte operera det där.
Citera
2023-07-25, 21:59
Medlem
Citat:

Innan du låter dig opereras tycker jag du ska se detta klipp av Stefan Sauk” ang. den svenska slaktarmetoden..
https://www.youtube.com/watch?v=8HSUXe1S_WY
Citera
2023-07-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Alla skador läker till slut, du behöver inte operera det där.

Det stämmer tyvärr inte - har korsbandet gått av måste det opereras, det kan inte läka tillbaka. En del kan klara sig utan däremot, men jag pysslar med elitidrott och vill tillbaka på den nivån. Däremot hoppas jag ju att korsbandet är utsträckt istället, som ett sista halmstrå, men då behöver jag MR. Blir det operation är det minst 6 månader rehab även om det inte visar sig vara av. Därav jag undrade om någon med ortopedisk koll anser de vara rimligt att boka operation innan MR..
Citera
2023-07-25, 22:04
Avslutad
Citat:

Det är tydligen en lukrativ verksamhet att operera knän i onödan.
Citat:
Frågan blir då varför ortopederna fortsätter att utföra meningslösa operationer. Pengar är en förklaring. Varje ingrepp kostar skattebetalarna 14 000 kronor. Det finns alltså miljoner att tjäna för de privata vårdgivare som erbjuder dessa operationer. Och sådana finns det gott om i Stockholm.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/onodiga-knaoperationer-for-miljoner

Citat:
Redan 2012 slog Socialstyrelsen fast att riskerna är större än nyttan när man använder artroskopisk kirurgi vid artros i knän. Det är en titthålsoperation där man spolar och rensar knäleden, men forskning visar att ingreppet inte har bättre effekt på smärta, funktion och livskvalitet än en placebobehandling. I stället finns det risk för komplikationer.
https://www.svd.se/a/abpJkE/artroskopier-opereras-mot-socialstyrelsens-rekomendation

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/02/socialstyrelsen-varden-foljer-inte-nationella-riktlinjerna-for-artrosvard/

E*
Citat:
Tidigare opererades majoriteten av alla idrottsaktiva som drabbats av främre korsbandsskada, både i Sverige och internationell, och så är det fortfarande i många länder, bland annat i USA. Professorn Stefan Lohmander och docenten Harald Roos, båda ortopeder verksamma i Lund, hade dock en känsla av att många operationer gjordes i onödan och att det i många fall borde gå lika bra med enbart rehabilitering. Men de saknade vetenskaplig evidens för det.
https://www.vetenskaphalsa.se/studie-om-trasiga-korsband-gav-sa-mycket-mer/
Senast redigerad av skoputs 2023-07-25 kl. 22:17.
Citera
2023-07-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det är tydligen en lukrativ verksamhet att operera knän i onödan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/onodiga-knaoperationer-for-miljoner

https://www.svd.se/a/abpJkE/artroskopier-opereras-mot-socialstyrelsens-rekomendation

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/02/socialstyrelsen-varden-foljer-inte-nationella-riktlinjerna-for-artrosvard/

Nu handlade det där ju om en helt annan skada..
Citera
2023-07-25, 22:22
Avslutad
Citat:
Nu handlade det där ju om en helt annan skada..

Se mitt tidigare inlägg, har lagt till en edit om korsbandsskador och onödiga operationer.
Citera
2023-07-25, 22:24
Medlem
Citat:
Se mitt tidigare inlägg, har lagt till en edit om korsbandsskador och onödiga operationer.

Tack. Är ju som sagt lite orolig och önskar an fick en MR innan. Ska gå till en till ortoped innan för second opinion iaf..
Citera
2023-07-25, 22:33
Avslutad
Citat:
Tack. Är ju som sagt lite orolig och önskar an fick en MR innan. Ska gå till en till ortoped innan för second opinion iaf..

Den naturliga gången, för varje tänkande människa, är att utreda med MR innan eventuell operation. Känns inte som en seriös läkare.

Citat:
För att få diagnosen bekräftad och utreda hur omfattande skadan är gör man en magnetkameraundersökning (MR) av knät. Det syns ofta tydligt på MR-bilder om korsbandet är avslitet, och man kan även i många fall konstatera eventuella förändringar i andra ledband eller menisker.
https://www.storangsbotten.orthocenter.se/behandlingar/framre-korsbandsskada
Citera
2023-07-25, 22:58
Medlem
Citat:
Den naturliga gången, för varje tänkande människa, är att utreda med MR innan eventuell operation. Känns inte som en seriös läkare.

https://www.storangsbotten.orthocenter.se/behandlingar/framre-korsbandsskada

Försöker ju såklart vara så självtänkande som möjligt. Det ska dock tilläggas att man kan göra Lachmanntest för att se om korsband är av eller ej utan MR- det som gör mig så osäker är att jag har stabilitet i knät och inte alla dom symptom som ofta kommer när korsbandet är av. Så ska absolut kämpa för MR först.
Senast redigerad av Mr.Jenkins 2023-07-25 kl. 23:01.
Citera
2023-07-26, 00:10
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Försöker ju såklart vara så självtänkande som möjligt. Det ska dock tilläggas att man kan göra Lachmanntest för att se om korsband är av eller ej utan MR- det som gör mig så osäker är att jag har stabilitet i knät och inte alla dom symptom som ofta kommer när korsbandet är av. Så ska absolut kämpa för MR först.

Gör absolut magnetröntgen först.

I värsta fall, bekosta en magnetröntgen och diagnos själv, antingen i Sverige eller utomlands (t.ex. Estland). Tyvärr är svensk sjukvård på dekis sedan många år och prioriterar helt fel.
Citera
2023-07-26, 00:21
Medlem
Inte säker på om relevant men tränade grappling med en kille för ett par år sedan som ändå tävlade på ganska ok nivå, ingen sverigeelit eller något men ändå medaljer på färgade bälten, tror han är uppe i brunt bälte nu som aktivt tävlande.

Där trodde de att det var av rätt länge men visade sig bara vara delvis avslitet och han rehabbade tillbaka och slapp operera om jag inte missminner mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in