2006-12-31, 02:45
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kalorier in minus kalorier ut är den enda metoden.

Jojobantning förstör inte ämnesomsättningen. Det är en myt.

Kan inte jojonbantning minska muskelmassan? Eftersom energibehovet inte täcks och insulinivåer kan hämma fettförbränning, måste väl energin komma nånstans ifrån? Muskler då förmodar jag, vilket ger lägre muskelmassa. Och visst, ämnesomsättningen är inte förstörd kanske, men sänkt iallafall. Efter tillräckligt många resor med jojobantning tar det nog tid innan ämnesomsättningen blir normal.
Citera
2006-12-31, 02:49
Medlem
Bios avatar
Citat:
Kom ihåg att fettinlagring kan ske utan problem utan insulin. Acylationstimulerande protein åstadkommer oberoende av insulin triglyceridsyntes i fettcellen genom närvaron av chylomikroner i blodplasman. Dessutom frisätter protein minst lika mycket insulin som kolhydrat, utan att ha något GI alls.

Fettinlagring utan insulin, javisst. Men vem äter en kost motsvarande energi%-fördelning av kolhydrater med protein? Alltså 50-60E% protein.
Citera
2006-12-31, 03:02
Medlem
Bios avatar
Citat:
Och det där med att separera fett och kolhydrat är rena tramset. Lyle McDonald.

Pseudovetenskap, kallas det. "Food-combining bullshit" som inte har någon påverkan i praktiken.

Dagens trend att det skall vara "metoder" som skall lösa problemen, denna spridning av pseudovetenskap och misinformation, i stället för riktig vettig kostlära, irriterar mig dock. Det skall vara metoder att kontrollera energibalansen utan att gå hungrig och ändå se till att tillfredsställa behovet av näringsämnen i sådana fall, inte påhitttade "metoder" att försöka sätta fysiologiska principer ur spel med. Det går inte.

Trenden är samma näringsfördelning av makronutrienter som exempelvis Inuiter, i många fall fransmän, masajer, Samer m.fl. Så deras kost är trams, pseudovetenskap och misinformation?

En fråga, du verkar väldigt upphängd på energibalans - "kalori in - kalori ut" / energi in - energi ut?? Du vet väl att kroppen inte är att betrakta som en förbränningsmotor, utan att mat bryts ner mha enzymer, och att vissa ämnen går det åt mer energi för att komma åt den tillgängliga energin som går att använda, exempelvis fett. Att bara köra med energibalans är ett väldigt förenklat sett att se på människokroppen, och för att inte säga bekvämt.

Sen verkar du även ha en övertro på energibalans och motion? Jag väljer att tro på landets ledande expert i övervikt och fetma framför dig, Claude Marcus, Professor - Institutionen för Klinisk Vetenskap, Intervention och Teknologi (CLINTEC):

Citat:
Än viktigare än fysisk aktivitet är det att tänka på vad barnen stoppar i sig. En studie vi gjort på sambandet mellan fysisk aktivitet och graden av övervikt visar att motion bara står för några procent av utvecklingen av fetma bland barn.

Citat:
Claude Marcus säger att det finns en övertro på att enbart motion, frivillig eller mer eller mindre påtvingad, ska få bukt med folkhälsan och svenskarnas övervikt. – Motion är viktigt. Men många tror att man kan äta som man vill bara man motionerar.
Citera
2006-12-31, 03:18
Medlem
Bios avatar
Citat:
Kolhydrat näringsfri energi? Nu har du nog missuppfattat saker och ting helt kapitalt. Vi talar inte strösocker här, utan näringsgivande källor, naturligtvis, spannmål, frukt, grönt, osv. Kolhydrat är makronutritenten, och liksom fett och protein i sig näringsfritt, enbart energigivande, men livsmedlet som GER kolhydrat behöver inte, och ÄR inte, näringsfritt, om man inte lever på sega råttor och coca cola, utan väljer ovannämnda källor, som tvärtom är synnerligen värdefulla näringsgivare.

Skulle inte kolhydrater vara näringsfria, alltså innehålla något annat än energi? Det skulle jag hemskt gärna ha referenser på. Vad består kolhydrater av? Och vad blir det i kroppen? Socker, och absolut inget annat. Jag antar att du menar att vissa kolhydratsrika livsmedel innehåller annat än kolhydrater, som vitaminer, mineraler och spårämnen, men dom kan du ju inte leva på, alltså utvinna energi ifrån. Kan du dessutom nämna vilka essentiella kolhydrater som finns? Så de essentiella fettsyrorna Omega3/Omega6 som finns i fett betraktar du alltså inte som näring? Eller de essentiella aminosyror som finns i protein? Definera näring gärna då tack.

Dina spannmål mm som du räknade upp blir exakt samma sak i kroppen som sega råttor och coca cola - glukos. Eller hävdar du något annat? Kolhydrater/stärkelse = sammansatta sockerarter = glukos+glukos, glukos+fruktos, galaktos+glukos, maltos+....etc, alltsammans socker, hur du än vrider och vänder på det. Fetter däremot är inte samma sak, mättat, omättat, fleromättat och enkelomättat. Eller de 20 aminosyrorna, absolut inte samma sak. Fetter och proteiner har olika sammansättning, kemiska egenskaper etc.

Citat:
Det är alltså så TOTALT fel det kan bli, på alla nivåer. Energiunderskott = viktnedgång, energiöverskott = viktuppgång. Fundamentala fysiska principer som varken du eller någon annan slipper undan. Energi = kalori. Att påstå att kaloriintaget skulle vara ointressant för en som vill gå ner i vikt är humbug. Äter man mer energi än man gör av med, går man UPP i vikt, inte ned, punkt. Och att manipulera energiförbrukningen med matintaget på ett praktiskt påverkande sätt går inte, hormontjosan eller inte. Det är aktivitetsnivån som avgör energiförbrukningen, till allra största delen. Kan man inte öka den, får man minska energiintaget, för att nå negativ energibalans och därmed åstadkomma vikt- och fettminskning.

Jag hävdar fortfarande, bevisa att människokroppen bränner energi - kalorier som en bombkalorimeter, och i närvaro av 100% syre. För det första, inte någonstans i kroppen finns det en enda liten cell eller dylikt där syresättningen är 100%. Så varsågod, ge tydliga bevis för att kalori och energiteorin är mer än en tänkbar förklaringsmodell vad som händer med mat i kroppen.
Citera
2006-12-31, 03:29
Medlem
Bios avatar
Citat:
Och även proteinrik mat som inte har något GI frisätter minst lika mycket insulin som motsvarande mängd kolhydratrik föda. 250 kcal från pasta frisätter mindre insulin än 250 kcal från fisk.

Det har du förstås referenser på? Även om fallet vore så, varför skulle man bara använda fisk som proteinkälla, om man nu kan minsta lilla om hormonerna insulin och glukagons betydelse för ämnesomsättningen och därmed viktminskning, som du även påstår är tjafs?

Citat:
Hormontjafset, GI-pratet och det mesta med "metoderna" som nämns i tråden saknar relevans, och det som påstås är pseudovetenskaplig misinformation som inte har någon vetenskaplig eller praktisk grund. Struntprat och hokus-pokus, helt enkelt.

En ketogen diet har inga fördelar jämfört med en normal diet där kolhydraterna utgör 40% av energin.

Inga starka bekräftade samband, men sambanden finns, inte bevisade kanske. Eftersom hjärt- kärlsjukdomar är multifaktorella och inte kan förklaras med bara ett fåtal variablar, så: Kan ju du förklara avsaknaden av dessa sjukdomar hos Inuiter, plus att diabetes 1&2 knappast existerar, inte förräns de började äta nyttig och balanserad västerländsk kost iallafall. Eller Frankrikes lägsta incidens av hjärt - kärlsjukdomar och det högsta intaget i Europa av det farliga mättade fettet, som höjer kolesterolet, som är en klar riskfaktor enligt SLV för hjärt- kärlsjukdom.
Citera
2006-12-31, 03:34
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
http://www.metro.se/se/article/2006/...2-23/index.xml

Jag får allt hålla med King Grub. Gör slut på mer energi än du tar in, går du upp då borde du ha tålamod. Och förstå att du kanske omvandlar fettet i kroppen. Sen att jag lämnar metro som källa är väl högst tveksamt men detta är något jag väntat på länge. GI är alldeles för mycket tunnelseende.
Väger man 145 kg så kan man ju inte ha rört på sig särskilt mycket. Börja röra på er istället.

Eftersom fett kostar kroppen mer att bryta ner än kolhydrater, så kan man äta mer totalenergi än man till synes behöver, och ändå gå ner i vikt. Motion som metod vid viktminskning är överskattat, och motsvarar endast ett par % av viktnedgången, enligt Claude Marcus, överläkare/professor och landets ledande expert på övervikt och fetma. Som jag skrev innan, jag tror mer på honom än King Grub.
Citera
2006-12-31, 03:46
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasdanielson
Du verkar helt beng i roten. Enligt Viktväktarnas metod som du nog känner till får man äta hur mycket potatis som helst, inom rimlighetens gränser självklart. Folk har gått ned miljontals med kg med den metoden.

Fast du kanske inte känner till deras statistik? Visst går dom ner miljontals kilo med viktväktarna, men endast 2 av 10 behåller vikten. Himla effektiv metod...

Citat:
100 gram potatis innehåller runt 80 kcal, c-vitamin, bra protein och järn och andra mineraler. Man överlever om man endast äter potatis.

Ja ELLER HUR! Det var nog det absolut dummaste jag någonsin hört. Ge källa/referens på det! Du vet tydligen inte vad "rabbit sickness" är, som man får och dör av vid för lågt intag av fett. Och det innehåller ju din potatis massor av, eller hur.
Du verkar ha tagit en del gechäft från Atkinson. Man har idag testat en del av han hypoteser och tex kommit fram till att fettförbräningen inte ökar om man äter mycket fet.

Citat:
Allvarligt. Du hänvisar till några få vetenskapliga studier. Du verkar dock inte ha någon relevant akademiskt utbildning så jag ställer mig lite frågande ens om du kan tolka dylika. Jag får dessutom känslan av att du inte har någon akademisk utbildning men kan ju ha fel.

Din akedemiska utbildning då? Överleva på potatis...Detta är ett litet sammandrag över hur många ute i den stora vida världen ser på saken om fettets farlighet:

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt...780271,00.html

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11810236.asp

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11780134.asp

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11780017.asp

Citat:
Jag äter allt men går ändå ned i vikt. Jag äter dessutom ganska mycket och godis varje dag. Den handlar bara om att ligga under det man bränner. Och visst, slutar man gå ned på grund av att kroppen ställs om till svält så ändra vanorna ett tag och kör sedan igen. Det är inga problem.

Precis som med rökning så märker man inget förräns det är försent. Du kan ju försöka hålla vikten sen när du drabbas av insulinresistens/metabolt syndrom/diabetes, för tro mig, på den kosten du verkar äta är det ingen risk att du drabbas, det är ett faktum. Återkom sen om en sisådär 25-35år och berätta om dina nya mediciner som ska hålla blodsocker och blodfetter i schack
Citera
2006-12-31, 03:52
Medlem
Bios avatar
Citat:
Han klarade att leva på potatisen...dels stekt i något margarin.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3916

Du har motbevisat dig själv. Leva på enbart potatis påstod du först. Margarinet höll honom frisk så han inte drabbades av fettbrist, vilket är potentiellt dödligt.
Citera
2006-12-31, 10:26
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bio
Kan inte jojonbantning minska muskelmassan? Eftersom energibehovet inte täcks och insulinivåer kan hämma fettförbränning, måste väl energin komma nånstans ifrån? Muskler då förmodar jag, vilket ger lägre muskelmassa. Och visst, ämnesomsättningen är inte förstörd kanske, men sänkt iallafall. Efter tillräckligt många resor med jojobantning tar det nog tid innan ämnesomsättningen blir normal.

Am J Clin Nutr. 1992 Jul;56(1 Suppl):209S-216S.
Int J Eat Disord. 1996 Jan;19(1):5-12.
Int J Obes. 1991 May;15(5):367-74.
Citera
2006-12-31, 10:28
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Fettinlagring utan insulin, javisst. Men vem äter en kost motsvarande energi%-fördelning av kolhydrater med protein? Alltså 50-60E% protein.

Det är det man inte gör, som du säger. Och håller man då en diet med kolhydratrestriktion utan att öka intaget av övriga makronutrienter, blir det ju en samtida energirestriktion, med viktminskning som följd.

Insulinfrisättning från kolhydrat med olika GI påverkar inte kroppssammansättningen nämnvärt, om något.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=208

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...7&postcount=15

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=241

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...73&postcount=1

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_DocSum
Citera
2006-12-31, 10:30
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
En fråga, du verkar väldigt upphängd på energibalans - "kalori in - kalori ut" / energi in - energi ut?? Du vet väl att kroppen inte är att betrakta som en förbränningsmotor, utan att mat bryts ner mha enzymer, och att vissa ämnen går det åt mer energi för att komma åt den tillgängliga energin som går att använda, exempelvis fett. Att bara köra med energibalans är ett väldigt förenklat sett att se på människokroppen, och för att inte säga bekvämt.

Citat:
Jag hävdar fortfarande, bevisa att människokroppen bränner energi - kalorier som en bombkalorimeter, och i närvaro av 100% syre. För det första, inte någonstans i kroppen finns det en enda liten cell eller dylikt där syresättningen är 100%. Så varsågod, ge tydliga bevis för att kalori och energiteorin är mer än en tänkbar förklaringsmodell vad som händer med mat i kroppen.

Visst - människan är inte lika effektiv som förbränningsmotorn, och energivärdena man får i en bombkalorimeter är inte samma som "i människan". Men detta är redan medräknat i energiangivelserna, enligt nedan:

Det är inget som har "glömts bort" eller hemlighållits i energiintagsrekommendationerna- och angivelserna. Det har alltid varit känt och hänsyn tas till det i alla energiangivelser.

Hur man fördelar fett- och kolhydratmängden vid ett fixerat energiintag har ingen effekt.

Citat:
Weight loss is directly related to calorie content and the ability to maintain caloric restriction; the proportions of nutrients in the diet are irrelevant.

Am Fam Physician. 2006 Jun 1;73(11):1942-8.
Citera
2006-12-31, 10:32
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Det har du förstås referenser på?

Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53:

http://www.ajcn.org/cgi/content-nw/full/80/5/1246/F2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera