• 1
  • 2
2023-07-25, 07:00
Bannlyst
Om jag i framtiden skulle bo på landet, skulle jag då få gå med mina vapen med mig? På min mark?
Citera
2023-07-25, 07:04
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drottninggunnis
Om jag i framtiden skulle bo på landet, skulle jag då få gå med mina vapen med mig? På min mark?

Är du med i jaktlaget så, inga problem.
Citera
2023-07-25, 07:07
Medlem
Citat:

Med gällande licens etc på dem ja under vissa betingelser, men inte knata runt med dem hur som helst när som helst. Du måste fortfarande följa normal ”vapenetik” etc
Citera
2023-07-25, 07:08
Medlem
Citat:

https://bondepraktika.se/att-jaga-pa-egen-mark/
Citera
2023-07-25, 07:10
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Med gällande licens etc på dem ja under vissa betingelser, men inte knata runt med dem hur som helst när som helst. Du måste fortfarande följa normal ”vapenetik” etc
`
What?
Citera
2023-07-25, 07:10
Medlem
Vad är anledningen till att bära vapen på egen mark om man inte skall jaga?
Citera
2023-07-25, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
`
What?

Ja, som jag skrev…
Man får ha med sig sina vapen, om man har giltig licens för dessa och följer övrig ”vapenetik” alltså ev andra lagar/regler etc, som t ex visas i länken pingubengt gav. Och alltså som jag skrev ”inte få kuta runt med dem hur som helst”
Citera
2023-07-25, 07:27
Bannlyst
Citat:
Är du med i jaktlaget så, inga problem.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
https://bondepraktika.se/att-jaga-pa-egen-mark/

Citat:
`
What?

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vad är anledningen till att bära vapen på egen mark om man inte skall jaga?

Citat:
Ja, som jag skrev…
Man får ha med sig sina vapen, om man har giltig licens för dessa och följer övrig ”vapenetik” alltså ev andra lagar/regler etc, som t ex visas i länken pingubengt gav. Och alltså som jag skrev ”inte få kuta runt med dem hur som helst”

Det jag menar med min mark i detta fall är just marken vid mitt hus, alltså mitt hus och allt runtomkring men inte skogsmark.

Om jag vaknar upp, tar med mig geväret och pistol i hölster. Sätter hölster vid byxmidjan sätter i pistolen och tar geväret i andra hand och sedan bara går ut.

Om min fortfarande inte förstår; jag går ut till min uppfart, mitt garage, gräsplattan bakom huset osv osv. Mitt ute på landet. Lagligt? Olagligt? Troligt att jag blir straffad? Bryr sig någon?

Ska tilläggas att det kan vara farligt ute på landet, finns djur överallt.
Citera
2023-07-25, 07:30
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ja, som jag skrev…

Du kan knata runt precis hur fan du vill när som helst, om du är med i jaktlaget.
Vapenetik? vad är det?

Annars är det värre problem då du inte får förflytta en bössa hur som helst över andras marker för att komma till dina egna marker. Men är du med i jaktlaget så får du förflytta bössan över det gemensamma jaktområdet.
Citera
2023-07-25, 07:32
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Det jag menar med min mark i detta fall är just marken vid mitt hus, alltså mitt hus och allt runtomkring men inte skogsmark.

Om jag vaknar upp, tar med mig geväret och pistol i hölster. Sätter hölster vid byxmidjan sätter i pistolen och tar geväret i andra hand och sedan bara går ut.

Om min fortfarande inte förstår; jag går ut till min uppfart, mitt garage, gräsplattan bakom huset osv osv. Mitt ute på landet. Lagligt? Olagligt? Troligt att jag blir straffad? Bryr sig någon?

Ska tilläggas att det kan vara farligt ute på landet, finns djur överallt.

Är det en tomt, eller en större fastighet?
Citera
2023-07-25, 07:38
Bannlyst
Citat:
Är det en tomt, eller en större fastighet?

Vet inte skillnaden. Men det är inte som en villa i förorten men en liten bakgård. Det är jävligt stort. Stort hus, jävligt stort mark. Alltså mark är mark men jag menar inte skogsmark. Allt annat. Öppen gräsplan runt huset. Det är extremt stort.

Det kanske är lättare om jag visar på bild ungefär hur stort det är:

https://mediavault.point2.com/p2h/li.../nwm_large.jpg

Inte mitt hus, men storleken är ungefär samma. Ser du den stora gröna gräsplattan bakom huset? Skulle jag kunna strålla runt med mina vapen där och gå runt bara?
Citera
2023-07-25, 07:44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Vet inte skillnaden. Men det är inte som en villa i förorten men en liten bakgård. Det är jävligt stort. Stort hus, jävligt stort mark. Alltså mark är mark men jag menar inte skogsmark. Allt annat. Öppen gräsplan runt huset. Det är extremt stort.

Det kanske är lättare om jag visar på bild ungefär hur stort det är:

https://mediavault.point2.com/p2h/li.../nwm_large.jpg

Inte mitt hus, men storleken är ungefär samma. Ser du den stora gröna gräsplattan bakom huset? Skulle jag kunna strålla runt med mina vapen där och gå runt bara?

Ok, man brukar göra skillnad på detaljplanelagt område typ städer, orter, där är det omöjligt att skjuta ens en råtta på tomten med kulgevär, luftgevär går dock, utanför detaljplanelagt område får du skjuta på råttor o harar, rävar o vad annat som kan tänkas röra sig på en mindre fastighet.
Det är inte troligt att du kan använda klass 1 för din tomt då det ytterst sällan torde stå en älg på din fastighet, eller andra högviltsdjur.
Kommer polisen o frågar varför du har hagelbössan ute på tomten så är det bara o berätta varför, en räv som skrämmer dina katter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in