2023-07-25, 00:22
Medlem
Generalanderssons avatar
Som titeln säger, vad är det som får dig att köpa den bilen, av just det märket? Spelar iofs ingen roll om det gäller nybil eller begagnat.

Jobbar själv som bilsäljare (tunga fordon), och jag bara älskar det när jag väl har övertygat en av mina Kunder att köpa bil av mig - speciellt om det är nya kunder. Men samtidigt, så undrar man varför den kunden bestämde sig för att köpa bil av mig framför ett annat fabrikat eller förhandlare, och det är ju inte den mest lämpliga frågan att ställa till en kund

Men tillbaka till ämnet. Vad är det egentligen som är avgörande när du handlar bil eller lastbil? Att du känner dig trygg på säljaren och att den förhandlaren gjorde bäst helhetsintryck, att säljaren ser till att du får en bra handel och avtal, att den aktuella förhandlaren har en välfungerande verkstad med bra rykte mtp service osv, att du är entusiast av just det aktuella bilmärket och/eller modellen? I 9 av 10 tillfällen så är det ju såklart en kombination av allt detta, men undantag finns.

Släng in era svar

EDIT: Vet inte helt om denna tråd hör hemma under köpråd.. så MOD står fri att flytta den.
Senast redigerad av Generalandersson 2023-07-25 kl. 00:25.
Citera
2023-07-25, 00:24
Medlem
Priset och vad jag behöver.

Bilhandlare även förtroende.
Citera
2023-07-25, 00:32
Medlem
Running_mans avatar
Pris i förhållande till kvalitet/slitstyrka. Finns reservdelar? Finns verkstäder för just det märket i min del av landet?

Har pratat med både äldre och yngre bilmekaniker och fått höra en del om vilka märken man absolut ska undvika.
Citera
2023-07-25, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Som titeln säger, vad är det som får dig att köpa den bilen, av just det märket? Spelar iofs ingen roll om det gäller nybil eller begagnat.

Jobbar själv som bilsäljare (tunga fordon), och jag bara älskar det när jag väl har övertygat en av mina Kunder att köpa bil av mig - speciellt om det är nya kunder. Men samtidigt, så undrar man varför den kunden bestämde sig för att köpa bil av mig framför ett annat fabrikat eller förhandlare, och det är ju inte den mest lämpliga frågan att ställa till en kund

Men tillbaka till ämnet. Vad är det egentligen som är avgörande när du handlar bil eller lastbil? Att du känner dig trygg på säljaren och att den förhandlaren gjorde bäst helhetsintryck, att säljaren ser till att du får en bra handel och avtal, att den aktuella förhandlaren har en välfungerande verkstad med bra rykte mtp service osv, att du är entusiast av just det aktuella bilmärket och/eller modellen? I 9 av 10 tillfällen så är det ju såklart en kombination av allt detta, men undantag finns.

Släng in era svar

EDIT: Vet inte helt om denna tråd hör hemma under köpråd.. så MOD står fri att flytta den.

Känns som du har en övertro på din egna förmåga, jag och många med mig bestämmer långt innan besök hos handlaren, testkör och sedan slår man till, säljaren har ingenting med beslutet att göra, inte så att man går in och spontanköper en bil för 500tkr.

Jag skiter fullständigt i säljaren, är det en för ”på” och kletig säljare, då får det ofta motsatt effekt och jag avviker, eller en sådan där efterbliven idiot som inte lyssnar när man säger nej eller något annat, men säljare är som krokodiler, stora i käften utan öron…

Säten, stereo, komfort och bra förvaring och laddningsmöjligheter är viktigt för mig, komforten med en mjuk dämpning så gör långresor mer uthärdligt…
Citera
2023-07-25, 00:48
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Känns som du har en övertro på din egna förmåga, jag och många med mig bestämmer långt innan besök hos handlaren, testkör och sedan slår man till, säljaren har ingenting med beslutet att göra, inte så att man går in och spontanköper en bil för 500tkr.

Jag skiter fullständigt i säljaren, är det en för ”på” och kletig säljare, då får det ofta motsatt effekt och jag avviker, eller en sådan där efterbliven idiot som inte lyssnar när man säger nej eller något annat, men säljare är som krokodiler, stora i käften utan öron…

Säten, stereo, komfort och bra förvaring och laddningsmöjligheter är viktigt för mig, komforten med en mjuk dämpning så gör långresor mer uthärdligt…

Ändå finns det säljare som säljer tre gånger så mycket bilar som medelmåttiga bilsäljare...
Citera
2023-07-25, 00:49
Medlem
Glostrups avatar
Det kan nog finnas ganska olika anledningar om man jämför vad som får en privatbilist att välja en viss bil, med vad en yrkesförare tittar på och därutöver vad en person som har en företagsflotta anser är viktigast.

1. Privatbilist: en kombination av ”mjuka” faktorer (personliga varumärkespreferenser) och ”hårda” faktorer (budget).

2. Yrkesförare: mer fokus på hårda faktorer (TCO), men även mjuka (bekvämlighet).

3. Ägare av åkeri: huvudsakligen hårda faktorer, tex TCO, serviceintervall och bränsleekonomi. Mjuka faktorer kan spela in, men i så fall värderas de mot de hårda (det är värt X kronor mer för att ha fordonsmärke Y i flottan). Det är inte ägaren som ska köra fordonen, men han kan inte köpa fordon som alla hatar.

Säljarens trevlighet är troligen viktigast för grupp 1, sen grupp 2 och 3 i fallande ordning. En okunnig köpare bryr sig garanterat mer om säljarens attityd och ”butikens” kringtjänster än en kunnig. Själv vill jag ha koll på 95% av bilen och alternativen när jag går till handlaren, och sen handlar det om att få bästa pris. Därför shoppar jag runt, och väljer efter var jag får bästa dealen på det fordon jag vill ha.

Valet gör jag genom att analysera mitt behov, ta bort bilmärken jag inte gillar, och sedan göra en viktning som identifierar vilket val som är (relativt) objektivt sett det bästa givet mina krav. Om det är hårfint mellan två kandidater så tar jag den jag gillar bäst.
Citera
2023-07-25, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Ändå finns det säljare som säljer tre gånger så mycket bilar som medelmåttiga bilsäljare...

Återigen, en övertro, jobbar du som säljare i segeltorp säljer du på automatik, kränger du taxibilar så förnyar bolagen bilarna vartannat år, bara hittepå och du måste vara sinnessvag om du på riktigt, tror att folk spontanhandlar saker för 500tkr, kunden har bestämt sig innan den kommer, och antalet sålda beror på bilhallen läge samt vilka dagar man jobbar, så enkelt och simpelt är det…
Citera
2023-07-25, 01:03
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Återigen, en övertro, jobbar du som säljare i segeltorp säljer du på automatik, kränger du taxibilar så förnyar bolagen bilarna vartannat år, bara hittepå och du måste vara sinnessvag om du på riktigt, tror att folk spontanhandlar saker för 500tkr, kunden har bestämt sig innan den kommer, och antalet sålda beror på bilhallen läge samt vilka dagar man jobbar, så enkelt och simpelt är det…

Nej det är data som visar att bra säljare säljer mer.
Tro kan man göra i kyrkan om man är lagd åt det hållet.
Citera
2023-07-25, 01:21
Medlem
Jag är mer förvånad över att det finns folk än idag, som har ingen susning om vad dom ska ha för bil.
Så en försäljare lyckas sälja på dem just den där modeller eller en annan.

För mig är det en självklarthet vilken bil man är ute efter när man går in till en bilhandlare, exempelvis om nån ska ha en Kia Sportage, men istället lyckas säljare sälja en Honda CR-V till dig

Man köper väl inte bostaden efter vad mäklaren har mest intresse att sälja, man köper väl bostaden man vill ha.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-07-25 kl. 01:25.
Citera
2023-07-25, 01:52
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Priset och vad jag behöver.

Bilhandlare även förtroende.
Det översta som du skriver är kanske det allra viktigaste i rollen som bilsäljare. Att man som säljare ser vilken typ av bil, utrustning och paket kunden behöver, samt att man passar på att ge kunden ett rimligt avtal - Dvs att priset inte överstiger kundens budget, att man ser till att ge kunderna bra serviceavtal, försäkringar osv, att man ser till att även följa upp kunderna med bra service under den tid som han/hon äger fordonet.

Annars så är det såklart väldigt viktigt att förhandlaren, verkstan, reservdelslagret, kundmottagningen, verkmästaren, och inte minst säljaren - ja hela anläggningen har ett bra rykte och solid renommé.
Citera
2023-07-25, 01:59
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:

Nej, det gör jag inte. Men det är alltid riktigt skönt när en kund väl har bestämt sig för att köpa bil av mig.

Annars så tar du helt fel när du påstår att bilsäljaren har ingen betydelse.. i många, om inte de flesta, tillfällen så kan säljaren vara helt avgörande om en kund bestämmer sig för att köpa just det märket.
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Exakt så är det.
Citera
2023-07-25, 02:18
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag är mer förvånad över att det finns folk än idag, som har ingen susning om vad dom ska ha för bil.
Så en försäljare lyckas sälja på dem just den där modeller eller en annan.

För mig är det en självklarthet vilken bil man är ute efter när man går in till en bilhandlare, exempelvis om nån ska ha en Kia Sportage, men istället lyckas säljare sälja en Honda CR-V till dig

Man köper väl inte bostaden efter vad mäklaren har mest intresse att sälja, man köper väl bostaden man vill ha.
Det är nog lite mer komplicerat än som så

Självklart så finns det många bilägare som är trogna till enbart ett visst märke, men det är även väldigt många som är ute efter en viss typ av bil - som tex en SUV - men som inte är lika noga med vilket bilmärke de handlar. Och då kan det fort bli en utmaning att övertyga personen att köpa bil av dig. Bara för att tillägga, så var jag säljare av personbilar innan jag bytte yrke och blev lastbilssäljare.

Nyligen så sålde jag en ny lastbil till en åkare som är trogen till ett visst märke, och som inte hade köpt en enda bil av det märket som jag är säljare för på 28 år.

Resten av snacket får vi ta en annan gång, nu är på tiden att hitta sängen.
Senast redigerad av Generalandersson 2023-07-25 kl. 02:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in