2023-07-24, 20:06
Medlem
mikaelss avatar
Det är förmodligen inte tull, utan moms. Importerar du något från ett land utanför EU ska du betala moms. Postnord tar dessutom 75 kr för att räkna ut momsen och avisera dig. Samma som om du handlar/får något från USA, Thailand eller Kina. Eller något annat land utanför EU.
Det står dessutom i den avi du får av Postnord.
Det har varit så i alla tider.

Handlar ni aldrig utanför EU?
Citera
2023-07-24, 20:13
Medlem
MeppoLundgrens avatar
PostNord har räknat ut att försändelsen är värd 900 kr. Det går att bestrida avgiften, men om du får rätt så tar PostNord ändå ut sin avgift.

Det går att strunta i att hämta ut paketet och då går den i retur till avsändaren. Jag vet inte om det kostar något för avsändaren.
Citera
2023-07-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är förmodligen inte tull, utan moms. Importerar du något från ett land utanför EU ska du betala moms. Postnord tar dessutom 75 kr för att räkna ut momsen och avisera dig. Samma som om du handlar/får något från USA, Thailand eller Kina. Eller något annat land utanför EU.
Det står dessutom i den avi du får av Postnord.
Det har varit så i alla tider.

Handlar ni aldrig utanför EU?

Jag har fått paket från Storbritannien innan även efter brexit och det här är första gången jag verkar behöva betala.
Citera
2023-07-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det din kompis som gjort fel och inte fyllt i någon tulldekleration, och angett att det är en gåva.

Så avgiften är antagligen för att postnord har förtullat det och laggt på moms på försändelsen.
https://www.postnord.se/privat/ta-em...s-pa-kinapaket
Tack för bra svar. Ska säga detta till henne.
Citera
2023-07-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det din kompis som gjort fel och inte fyllt i någon tulldekleration, och angett att det är en gåva.

Så avgiften är antagligen för att postnord har förtullat det och laggt på moms på försändelsen.
https://www.postnord.se/privat/ta-em...s-pa-kinapaket
Det spelar absolut inte någon roll om det står gåva eller inte. Varorna kommer ändå alltid värderas av Tullverket och man påförs skatt/moms för införsel.
Citera
2023-07-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det spelar absolut inte någon roll om det står gåva eller inte. Varorna kommer ändå alltid värderas av Tullverket och man påförs skatt/moms för införsel.
Förr var det en klassiker att beställningar från Kina markerades som "gåva", för att slippa tull och moms.
Citera
2023-07-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caijro
Jasså är det straff till Storbritannien av härskarna i EU för deras insolens men det är JAG som bor i SVERIGE (EU) som får dra ner byxorna och ta emot?

Fan vad jag hatar EU Storbritannien gjorde helt jävla rätt.

Måste bara kolla här. EU har alltså ett samarbete som gör att man inte behöver betala någon tull.
Storbritannien väljer att inte vara med i detta samarbete och således måste du betala tull, precis som man alltid gjorde innan EU och som alla länder som inte är med i EU fortfarande gör.
Och detta tycker du att det är EU's fel? Jag förstår inte din logik riktigt, EU har ju faktiskt lyckats avskaffa tull och importavgifter, det var ju Storbritannien som inte ville vara med.
Citera
2023-07-24, 22:14
Medlem
Varor som skickas mellan privatpersoner är inte momspliktiga om de är värda under 500 kronor. Ta ingen notice om vad Mynicename skriver.

https://www.tullverket.se/privat/pan...23c221cbe.html
Citera
2023-07-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Måste bara kolla här. EU har alltså ett samarbete som gör att man inte behöver betala någon tull.
Storbritannien väljer att inte vara med i detta samarbete och således måste du betala tull, precis som man alltid gjorde innan EU och som alla länder som inte är med i EU fortfarande gör.
Och detta tycker du att det är EU's fel? Jag förstår inte din logik riktigt, EU har ju faktiskt lyckats avskaffa tull och importavgifter, det var ju Storbritannien som inte ville vara med.

Då borde den som skickar varan informeras om att det kommer att tas ut en tullavgift på detta? Jag har inte beställt något från ett företag, jag har fått något av en privatperson som är ovetandes om villkoren för försändelsen och det tycker jag är jävligt fittigt.
Citera
2023-07-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Varor som skickas mellan privatpersoner är inte momspliktiga om de är värda under 500 kronor. Ta ingen notice om vad Mynicename skriver.

I detta fall så värderades de till 900 kr vilket är mer än de 500 kronor som en gåva mellan privatpersoner kan vara. Spelar således inte någon roll om det står gåva eller inte efter värderingen visar nästan dubbelt så många som en gåva mellan privatpersoner kan vara. Tullveket kommer som jag skrev alltid att göra en egen värdering.

Det kinapaket som refereras till är inte gåva eftersom en gåva aldrig någonsin kan vara från företag till privatperson.
Citera
2023-07-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris

Grymt, tack för länken. Ska ringa Postnord imorgon och fråga.
Citera
2023-07-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caijro
Då borde den som skickar varan informeras om att det kommer att tas ut en tullavgift på detta? Jag har inte beställt något från ett företag, jag har fått något av en privatperson som är ovetandes om villkoren för försändelsen och det tycker jag är jävligt fittigt.

Så att din kompis är ovetande om att man betalar tull när man skickar saker till andra länder tycker du är EU's fel? Är din kompis utvecklingsstörd eller nåt, eller hur har han kunnat missa hur gränser fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in