• 1
  • 2
2023-07-24, 16:39
Medlem
Hejsan.

Jag har fått ett paket med diverse konsumtionsvaror (Te, pulversåser, kryddor) skickade till mig av en vän från Storbritannien som present. Tror inte paketet kan vara tyngre än 2 kilo.

Hon meddelades om att paketet satt fast i tullen under några dagar varpå jag får en avi hemskickad till mig där PostNord vill ha över 300 kronor om jag vill hämta ut det.

300 fucking kronor för att hämta ut ett paket från en privatperson från England? Går dem som bestämt det här på tjack eller vet någon vad dem grundar dessa fantasi-siffror på? Är dem på grund av Brexit?

Hatar fan Postnord.
Citera
2023-07-24, 16:44
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caijro
Hejsan.

Jag har fått ett paket med diverse konsumtionsvaror (Te, pulversåser, kryddor) skickade till mig av en vän från Storbritannien som present. Tror inte paketet kan vara tyngre än 2 kilo.

Hon meddelades om att paketet satt fast i tullen under några dagar varpå jag får en avi hemskickad till mig där PostNord vill ha över 300 kronor om jag vill hämta ut det.

300 fucking kronor för att hämta ut ett paket från en privatperson från England? Går dem som bestämt det här på tjack eller vet någon vad dem grundar dessa fantasi-siffror på? Är dem på grund av Brexit?

Hatar fan Postnord.
Det har att göra med Brexit. Då England (Storbritannien) inte längre är med i EU kan staten plocka på ordentligt i tull och Postnord är inte sena att haka på med sin tullavgift.
Citera
2023-07-24, 16:44
Medlem
Citat:
Hejsan.

Hatar fan Postnord.

Haha, morsan fick en avi från PostNord för några veckor sedan om att hon skulle betala en liknande summa. Minns inte vad det var hon hämtade ut men det var något fullständigt menlöst. Minns bara att jag ifrågasatte att PostNord ändå skickade ut en avisering kostnadsfritt.
Var glad över att du känner till paketets innehåll.
Citera
2023-07-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Det har att göra med Brexit. Då England (Storbritannien) inte längre är med i EU kan staten plocka på ordentligt i tull och Postnord är inte sena att haka på med sin tullavgift.

Morsans försändelse skulle de ha betalt för pga för lågt porto. Tullavgifter brukar annars vara specificerade.
Citera
2023-07-24, 16:46
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hejsan.

Hatar fan Postnord.

Det din kompis som gjort fel och inte fyllt i någon tulldekleration, och angett att det är en gåva.

Så avgiften är antagligen för att postnord har förtullat det och laggt på moms på försändelsen.
https://www.postnord.se/privat/ta-em...s-pa-kinapaket
Citera
2023-07-24, 16:49
Medlem
Citat:
Fast det är inte Postnord som tar hand om tullavgiften.
Citera
2023-07-24, 17:36
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Fast det är inte Postnord som tar hand om tullavgiften.
Nej men deras avgift för att hantera var det jag menade.
Citera
2023-07-24, 17:39
Medlem
Citat:
Nej men deras avgift för att hantera var det jag menade.
Hur stor är avgiften? Och vad skulle du själv anse vore en rimlig avgift? Tänk på lokalkostnad, faktureringskostnad, arbetsgivaravgifter, löneskatter med mera.
Citera
2023-07-24, 17:59
Medlem
Baalzamons avatar
Det är regler som införts som straff för Brexit, och som varning för andra länder som funderar på att lämna
Citera
2023-07-24, 18:10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det är regler som införts som straff för Brexit, och som varning för andra länder som funderar på att lämna

Straff? Tullar är det normala mellan länder och har inget med Brexit att göra. Storbritannien valde frivilligt att lämna och då kommer det inte som någon överraskning att man inte får vara med i tullunionen längre. Om det hade varit en viktig fråga för Storbritannien hade man kunnat göra som andra länder utanför EU och förhandla om det.
Citera
2023-07-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Är det annorlunda tullavgifter och regler för paket från Storbritannien jämfört med andra länder i Europa som inte är med i EU?
Citera
2023-07-24, 19:35
Medlem
che3s avatar
Be dem dra åt helvetet och lös inte ut skiten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto