• 1
  • 2
2023-08-04, 14:55
Medlem
Chinatowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Hej !

Great Escape r en klassiker!

// Chinatown

Hej !

Br sga mer om denna nr jag nd har en stund. Great Escape har skn musik och s mnga olika roller att man inte riktigt vet vad som kommer hnda. Den knns realistisk och samtidigt inte p vissa stt. En blandning som fungerar bde fr den som vill veta vad som hnde och de som vill ha mer av en kul upplevelse.

Coburn. Bronson. McQueen i samma film. Coburn har nog minsta rollen. Bra nd!

// Chinatown
Citera
2024-03-09, 23:31
Varfr str det p trivia-sektionen av "Affliction" att James Coburn, h jag klistrar in det: James Coburn came out of retirement to act in the film. He would later win an Oscar for his performance.

Det stmmer ju inte alls. 97 av 98 tyckte detta var bra information. Blev arg nr jag insg att det absolut inte stmmer och blev skrmd ver hur mycket felaktig information som cirkulerar. Den som skrivit det p imdb br arkebuseras. Visar ocks p masspsykosens kraft d s f tillrttavisade misstaget. Kanske har svenska myndigheter rtt om desinformation. Men vad har ngon att vinna p att lura i folk ointressant och felaktig fakta om James Coburn?

https://www.imdb.com/title/tt0118564...ef_=tt_trv_trv
Citera
2024-03-10, 15:17
Enligt Roger Ebert s kom praktiskt taget James Coburn ur pension fr att gra Affliction. Jag vljer att tro p Coburns wikisida som inte nmner ngot om denna filmen och pension, annars framstr ju jag som ett fn.
Citera
2024-03-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Den knda western "The Magnificent Seven" frn r 1960 blev inte bara starten p en serie av liknande filmer och lngt senare en remake. Utan ven startskottet fr en rad knda skdespelare. Dribland Charles Bronson, Steve McQueen och James Coburn.

Charles Bronson blev under 1970-talet en av de mest inkomstbringande actionskdespelarna. Inte helt olikt Arnold Schwarzenegger under kommande decennier. Steve McQueen blev ngot av en legend som skapade sin karrir p egna villkor. James Coburn medverkade i flera filmer med dessa, men hoppade p alla mjliga typer av projekt under rens gng. Strre roller och mindre roller.

Han brjade likt mnga i den generationen som biroller i olika TV-serier tills The Magnificent Seven ppnade upp fr strre roller.

Vilka r dina favoritfilmer med James Coburn? Finns det filmer med honom du inte gillar alls? Vilka r guldkornen i hans diskografi?

Jrnkorset r i srklass, Peckinpah i hgform, visar allt som r uselt med krig. Coburn gjorde allt rtt dr och den rollen satte upp honom p en ny niv som karaktrsskdespelare, inte bara ett utseende.
Citera
2024-03-10, 17:24
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Varfr str det p trivia-sektionen av "Affliction" att James Coburn, h jag klistrar in det: James Coburn came out of retirement to act in the film. He would later win an Oscar for his performance.

Det stmmer ju inte alls. 97 av 98 tyckte detta var bra information. Blev arg nr jag insg att det absolut inte stmmer och blev skrmd ver hur mycket felaktig information som cirkulerar. Den som skrivit det p imdb br arkebuseras. Visar ocks p masspsykosens kraft d s f tillrttavisade misstaget. Kanske har svenska myndigheter rtt om desinformation. Men vad har ngon att vinna p att lura i folk ointressant och felaktig fakta om James Coburn?

https://www.imdb.com/title/tt0118564...ef_=tt_trv_trv

Vnta va? Affliction kom ut 1997. James Coburn var med i minst en film under flera r innan dess och betydligt fler r 1997. Nr exakt skulle han gtt i pension? r det bara extremt framgngsrika filmer som rknas?
Citera
2024-03-10, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Vnta va? Affliction kom ut 1997. James Coburn var med i minst en film under flera r innan dess och betydligt fler r 1997. Nr exakt skulle han gtt i pension? r det bara extremt framgngsrika filmer som rknas?

Jag vet inte, det r detta jag undrar med.
Citera
2024-03-14, 20:14
Medlem
Geomeisters avatar
Coburn dk tydligen upp i VLDIGT mnga tv-serier under brjan av sin karrir. De tidiga filmerna var med Steve McQueen. The Magnificent Seven och The Great Escape r klassiker. Emellan de tv dk Hell Is For Heroes (1962) upp. En sevrd film. Den har inte samma status som de tv vriga, men tror mnga skulle gilla den.

Senare p 1960-talet, r 1968 var han med i den mer udda/unika The President's Analyst. Inte den typiska filmen fr en som Coburn och drfr lite intressant, men ingen riktig hit i mina gon.

Spolar vi fram till r 1976 var Coburn bland annat med i The Last Hard Men, en underhllande western med Charlon Heston och den pkostade, men ack s trkiga Midway. The Last Hard Men gillade jag och tror mnga som gillar en klassisk action-western skulle gra detsamma. Midway som r full med knda namn r den kanske trkigaste formen av krigsfilm jag kan komma p. Lng, seg och intetsgande.

Coburn startade sitt 1980-tal med High Risk (1981). En verdriven och rtt kul actionrulle. Skn omvxling frn dagens dito.

Spolar vi fram till r 2002 och hans allra sista film hittar vi American Gun. Inte ndvndigtvis en av hans bsta filmer, men likvl en huvudroll och passande slut fr en legend. Han avled p riktigt senare samma r. En godknd film nd.

En rankning av nmnda filmer kanske r p sin plats?

6. Midway
5. The President's Analys
4. American Gun
3. High Risk
2. The Last Hard Men
1. Hell Is For Heroes

Hemma har jag Duck, You Sucker! (1971) samt Firepower (1979) vntades p mig. Firepower har samma regissr som Charles Bronsons knda Death Wish s den kan kanske vara ngot. Duck, You Sucker r samma film som A Fistful of Dynamite.. Den "oknda" av Sergio Leones verk. Sistnmnda invntar jag att se till en vrdig dag. Soundtracket r en stor favorit trots att jag aldrig ens sett filmen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in