Har för mig att det är en knullscen, men den är ganska fin faktiskt. Inget grafiskt direkt. Men vetefan om den passar att se med morsan. Massa blod, GROVT språk osv. Dom säger fuck, cunt osv i varje mening ungefär.
Tack för svaret. Ok. cunt, och det översätter dom hela tiden till FITTA antar jag? Fitta låter mycket fulare och grovare än vad cunt gör...
Hmm.. min version pajade precis i slutet tror jag, någon som vill berätta? Orkar inte dra ner en version till bara för att se de sista minuterna.
** glöm ej använda spoiler! **
Min film krachade efter att Matt Damon är på begravningen efter att ha haft det lilla blodbadet i hissen med den andra korumperade polisen. Han tittar på sin flickvän som gråter över Leonardo DC och sedan.... ja, vad händer sedan?
Du som nyss sett den och minnet är färskt. Var det mycket sexscener i filmen?
Det finns en sexscen. Dock är den mer estetiskt vacker än sexig.
Blodet och språket är nog inget problem heller, iallafall inte om din mor sett en del thriller/actionfilm. Då borde hon vara van.
Nu har jag sett bägge filmerna och jag måste säga att valet inte är helt enkelt. MEN Scorsese har ett par poänger som Internal Affairs saknar:
. I Depart. så vet inte Damon att DiCaprio är snut. Han har aldrig sett killen på polisskolan och misstänker honom därför inte när han ser honom i Nicholsons sällskap. Jag fattar inte hur Lau kan undvika att misstänka Yan.
Psykologen har en inressantare position här. Officiell flickvän och blivade fru åt skurken, men hon attraheras av Yans sårbarhet, utsatthet och styrka.
Slutet! Damons motiv att "bli" polis på riktigt är mer resultat av situationens tvång än ett moraliskt ställningstagande som hos Lau.
Damon dör på slutet. Lau blir befordrad.
Nicholsons filmskurk v/s Sam: 5-4 till Nicholson.
Men i övrigt, från förtexterna till slutet, är IA en bättre film. Snyggare foto, intressanta miljöer och bra musik.
edit: Höll på att göra bort mig rejält. Glömde spoilers
Är grymt sugen på att se The Departed, då man har fått höra så särade kritik och jämnförelser mellan den och Infernal Affairs. Och att Infernal Affairs ligger tvåa på min lista över bästa asiatiska filmer gör ju inte det hela mindre spännande
Förresten är The Departed bannad från att släppas i Kina, ingen överraskning egentligen med tanke på de grymma censurlagarna därborta. Det idiotiska i det här fallet är dock anledningen som står i dålig proportion till utfallet. I The Departed ska det finnas en scen där en kinesisk affärsman gör vapenaffärer med kära gamla USA, det gillade tydligen inte folket på kommunisternas censuravdelning.
Kanske de borde börja och försöka växa ifrån sin underlägsenhet-komplex?
. I Depart. så vet inte Damon att DiCaprio är snut. Han har aldrig sett killen på polisskolan och misstänker honom därför inte när han ser honom i Nicholsons sällskap. Jag fattar inte hur Lau kan undvika att misstänka Yan.
De möts ju en kort sekund när Damon får befordran och DiCaprio får uppdraget att infiltrera Nicholsons gäng. Då sitter ju DiCaprio utanför och vänta på sin tur, när Damon kommer utgående.
Jag var helt nöjd med the departed. Bra skådisar förutom möjligtvis Nicholson som gjorde ett trött intryck. Svårt att jämföra med infernal affairs eftersom de inte har många likheter, framförallt så är ju slutet helt annorlunda. Det blir svårt att göra en uppföljare på the departed.