• 1
  • 2
2023-07-24, 06:37
En identisk klon av dig kommer att uppleva sig vara du. En än så länge bara teoretisk möjlig klon kommer att ha samma minnen och känslor som du har. Personen kommer att vara du.
Det finns inga teoretiska och med tiden inte heller några praktiska hinder att minimera era hjärnor till alltmer mikroskopiska kopior som kommer att uppleva sig vara ni. Vad jag förstår så är scenariot ofrånkomligt om inget drastiskt händer, och det kommer i så fall sluta med att era medvetande tas gisslan i rymdens kanske oändliga framtid.
Era sinnen och medvetande kommer att sitta i mikroskopiskt små hjärnor av tex kisel eller titan. Vad gör ni för att förhindra att denna fruktansvärda framtid inte drabbar er? Vad tänker ni göra utan era kroppar kanske i all evighet?
Citera
2023-07-24, 06:44
Medlem
Allah.Valhallah...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkidektommy
En identisk klon av dig kommer att uppleva sig vara du. En än så länge bara teoretisk möjlig klon kommer att ha samma minnen och känslor som du har. Personen kommer att vara du.
Det finns inga teoretiska och med tiden inte heller några praktiska hinder att minimera era hjärnor till alltmer mikroskopiska kopior som kommer att uppleva sig vara ni. Vad jag förstår så är scenariot ofrånkomligt om inget drastiskt händer, och det kommer i så fall sluta med att era medvetande tas gisslan i rymdens kanske oändliga framtid.
Era sinnen och medvetande kommer att sitta i mikroskopiskt små hjärnor av tex kisel eller titan. Vad gör ni för att förhindra att denna fruktansvärda framtid inte drabbar er? Vad tänker ni göra utan era kroppar kanske i all evighet?

Asså AI är bara programmering från ett sinnestillstånd. Det ÄR inte ett sinnestillstånd...
Varken AI:n eller din klon kommer använda samma system, systemet kallas kemi.
En dator har inte signalsubstanser, systemet är bara en kopia av beteendet som informationen innehåller...
Citera
2023-07-24, 06:48
Citat:
Ursprungligen postat av Allah.Valhallah...
Asså AI är bara programmering från ett sinnestillstånd. Det ÄR inte ett sinnestillstånd...
Varken AI:n eller din klon kommer använda samma system, systemet kallas kemi.
En dator har inte signalsubstanser, systemet är bara en kopia av beteendet som informationen innehåller...
Självklart kommer väl ett eller flera mikrochips av din hjärna med lika mycket förminskade signalsubstanser vara du. En dator med ett program må förbli bara en dator utan medvetande men din nanohjärna kommer att vara du. Vem menar du att det annars skulle vara...
Senast redigerad av orkidektommy 2023-07-24 kl. 06:51.
Citera
2023-07-24, 06:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du förstår nog inte det här. Om man nu lyckas kopiera min hjärna, vilket jag inte tror man kan, så kommer den kanske tro att den är jag, vilket den kommer att inse att den inte är efter ett tag. Men i all fall, kommer jag att fortsätta att vara jag, så länge jag lever, så varför skulle jag bry mig och varför skulle någon göra det, vad skulle vara poängen?

Vad har det ens med AI att göra?
Citera
2023-07-24, 06:54
Medlem
Citat:
Självklart kommer väl ett eller flera mikrochips av din hjärna med lika mycket förminskade signalsubstanser vara du. Vem menar du att det annars skulle vara...
En dator med ett program må förbli bara en dator men din nanohjärna kommer att vara du.

Minne går säkert att använda genom chip, men känslor är något annat. Det är kemiskt elektriska impulser med oändliga variationer pga individuella och anpassade receptorer som försöker förstå en dimension som AI:n ej har tillgång till.

En AI har inte receptorer som registrerar elektriska impulser som dessutom skapar olika laddningar beroende på de elektriska impulsernas kemiska reaktioner.

De e olika system helt enkelt...

En fladdermus kan typ se ljudvågor, men det kan inte vi människor. Ett annat exempel på olika system bara.
De e typ samma sak.

Informationshanteringen är olika, trots att det är samma information.

Jag tror inte fladdermöss dömmer oss, människor, bara för att vi inte kan se ljudvågor lika bra som fladdermöss. Människan löste den delen också tillslut genom elektrisk enheter som fladdermöss inte har tillgång till istället. Fladdermöss och människor hittade olika sätt. Dock e ju fladdermössens variant bättre tycker jag, då man inte behöver köpa en enhet, den kommer direkt me på köpet i deras DNA: istället. De hade inte hittat mat annars...

De e bara så livet funkar. De e evolution, olika strategier för överlevnad, olika strategier för anpassning, livet, situation osv...

Fladdermöss fick sina grejjer av en anledning, vi fick inte samma, av en annan anledning...
Senast redigerad av Allah.Valhallah... 2023-07-24 kl. 07:05.
Citera
2023-07-24, 07:04
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du förstår nog inte det här. Om man nu lyckas kopiera min hjärna, vilket jag inte tror man kan, så kommer den kanske tro att den är jag, vilket den kommer att inse att den inte är efter ett tag. Men i all fall, kommer jag att fortsätta att vara jag, så länge jag lever, så varför skulle jag bry mig och varför skulle någon göra det, vad skulle vara poängen?

Vad har det ens med AI att göra?
AI har med saken att göra att oavsett om det är ett program eller små chips som producerar ditt/dina medvetande så är medvetandet artificiellt.
Givet att det är teoretiskt möjligt, vilket det är, så är det med tiden också praktiskt genomförbart att kapsla in din upplevelse att vara du artificiellt. Vad spelar det då för roll att du inte bryr dig om det nu...

Minnen kan bevaras idag och sedan länge. Känslor är inte något annat än minnen förutom att de pågår i nuet. Det är hela skillnaden.
Citera
2023-07-24, 07:10
Medlem
Citat:
AI har med saken att göra att oavsett om det är ett program eller små chips som producerar ditt/dina medvetande så är medvetandet artificiellt.
Givet att det är teoretiskt möjligt, vilket det är, så är det med tiden också praktiskt genomförbart att kapsla in din upplevelse att vara du artificiellt. Vad spelar det då för roll att du inte bryr dig om det nu...

Minnen kan bevaras idag och sedan länge. Känslor är inte något annat än minnen förutom att de pågår i nuet. Det är hela skillnaden.

Jo men en sak som man kanske inte tänker på är att hela vår kropp består av blodådror. I dessa "korridorer" som leder blodet så innehåller väggarna (ej blodet) av små, små små receptorer som registrerar omgivningens kemi genom att reagera på kemins innehåll på olika sätt.

Där e en känsla som AI:n helt enkelt inte har. Ett chips har inte den där "funktionen". Då blir informationen hanterad på ett annat sätt. Man märker det kanske inte, men det finns mycket man inte ser här i världen, men som går att märka...

Fladdermöss kan titta gulligt, men man tänker inte på alla ljudvågor den ser samtidigt, när den tittar gulligt...
Senast redigerad av Allah.Valhallah... 2023-07-24 kl. 07:15.
Citera
2023-07-24, 07:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Det du säger om känslor och minne är helt fel och det behöver du nog visa att det är så. Det är bara påhittat.

Jag vill påstå att det inte är teoretiskt möjligt heller. Men du får gärna förklara hur det ska gå till, i teorin.

Oavsett har du inte svarat på varför man ska göra det på andra.
Jag kan förstå att man skulle tänka sig göra det för att undvika demens, om det var möjligt. Men varför andra skulle vilja göra det på mig, förstår jag inte. Har du något svar på det.
Citera
2023-07-24, 07:20
Medlem
Citat:
Det du säger om känslor och minne är helt fel och det behöver du nog visa att det är så. Det är bara påhittat.

Jag vill påstå att det inte är teoretiskt möjligt heller. Men du får gärna förklara hur det ska gå till, i teorin.

Oavsett har du inte svarat på varför man ska göra det på andra.
Jag kan förstå att man skulle tänka sig göra det för att undvika demens, om det var möjligt. Men varför andra skulle vilja göra det på mig, förstår jag inte. Har du något svar på det.

Jag har förståelse för att känslor ur ett teoretiskt perspektiv kan verka främmande. Du har nog rätt, det är svårt att förklara något på det sättet. Detta är inte förklaringen, detta är bara ett sätt ATT förklara något, så att man ska kunna nosa lite närmare på förståelsen.

Jag kan ju omöjligt säga hur det känns att se ljudvågor som en fladdermus, för min kropp kan inte ens uppleva den biten. Det kanske kittlas eller är läskigt, det kanske e en känsla mittemellan, jag har ingen aning. Men teorin gör att man iallafall kan nosa lite på det. Dock aldrig helt. Då måste du va "i det" helt enkelt. Känslor är extremt komplicerade, de går inte att förklara med ord. Man kan bara nosa på det, led hjälp av orden...

Ingen vill nog tvinga dig till något, dock kräver evolutionen ofta att man anpassar sig. Annars, ja, så hittar man inte "maten...".
Citera
2023-07-24, 07:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allah.Valhallah...
Jag har förståelse för att känslor ur ett teoretiskt perspektiv kan verka främmande. Du har nog rätt, det är svårt att förklara något på det sättet. Detta är inte förklaringen, detta är bara ett sätt ATT förklara något, så att man ska kunna nosa lite närmare på förståelsen.

Jag kan ju omöjligt säga hur det känns att se ljudvågor som en fladdermus, för min kropp kan inte ens uppleva den biten. Det kanske kittlas eller är läskigt, det kanske e en känsla mittemellan, jag har ingen aning. Men teorin gör att man iallafall kan nosa lite på det. Dock aldrig helt. Då måste du va "i det" helt enkelt. Känslor är extremt komplicerade, de går inte att förklara med ord. Man kan bara nosa på det, led hjälp av orden...

Ingen vill nog tvinga dig till något, dock kräver evolutionen ofta att man anpassar sig. Annars, ja, så hittar man inte "maten...".
Men om man byter ut min hjärna mot kisel, vilket jag menar inte går ens teoretiskt idag, skulle det vara samma hjärna. Det ger inga fördelar. Nu tänker du att man skulle sätta in något annat, eller vad tänker du?
Om det var så att det gjorde mig intelligentare med bättre minne, vad skulle i så fall vara problemet om jag fortfarande är jag.
Citera
2023-07-24, 07:33
Ok att ett chip kanske inte kan uppleva en kropp som inte finns på riktigt, eller så kommer den att kunna det. Varför inte egentligen som tex fantomkänslor.
Håll med om att du hade teleporterats här och nu till en annan del av universum så hade ditt jag följt med dit.
Din upplevelse av du hade inte stannat kvar, och samma hade gällt en klon till ett annat tex jordklot, eller som tråden menar i en kapsel utskickad i samma riktning som Voyager för att möta evigheten, i alla fall tills total värmedöd har inträffat överallt.

Demens är något som händer mänskliga kroppar och hjärnor av kött och blod. Chips drabbas inte av sånt.
Det här har inget med fladdermöss eller radiovågor att göra, utan att ditt medvetande produceras av samma mönster och därmed även "samma" hjärna som din nuvarande.
Citera
2023-07-24, 07:46
Medlem
Citat:
Men om man byter ut min hjärna mot kisel, vilket jag menar inte går ens teoretiskt idag, skulle det vara samma hjärna. Det ger inga fördelar. Nu tänker du att man skulle sätta in något annat, eller vad tänker du?
Om det var så att det gjorde mig intelligentare med bättre minne, vad skulle i så fall vara problemet om jag fortfarande är jag.

Nja, asså, jag menar att, reaktionerna som skapas, skapas på olika sätt.
Känslorna blir inte samma. De e de...
Exakt vad skillnaden är, vet jag inte 100% jag vet inte hur föaddermusen känner vid höga ljudvågor, jag vet inte hur AI:n tänker vid informationshantering som är 1 miljard gånger större än den högsta jag själv kan skapa. Jag har glömt bort hur långvarig kärlek känns.

Problemet är att, blir systemet annorlunda, så händer helt enkelt massa nya grejjer som man inte har tänkt på.

En bil är en bil, men en el bil och en bensin bil har HELT olika konstruktioner och prioriteringar.

Med mer information, så måste du kunna hantera den ökade informationen. Då måste hjärnan byggas om igen istort sätt. Ökad information kan vara ökad stress/värme/ljudvågor/kemiska reaktioner. Ja allt möjligt. Kan du inte hantera det, så försvinner maten helt enkelt...

"Du har ingen nytta av informationen, om den e meningslös...
Den får bara mening, när du kan använda informationen,
Du använder bara informationen när meningen finns.."

Fladdermöss använder sin radar till mat, inte till att spionera på plantor och stenar som står stilla...
Varför vill man titta på stenar? Lixom? Visst, får jag ut en kick av det så sure. Men mår jag skit av att tita på stenar, så vill jag inte titta på stenar... informationen blir meningslös... aka, nätverk om stenar behövs inte...

vill du veta svaret, så blir svaret på din fråga typ:
Behöver jag skapa neurologiska nätverk för att hantera mer information?, (diciplin e ju fett drygt, o jobbigt)?

Svaret blir:
Ja, annars kan du inte använda det. Behövs det inte, så använder du det inte, men då skapas inte nätverken som behövs för att kunna använda informationen, som endast används om du behöver den...

De e de som e evolution. Evolution e drygt, men kämpar man, så får.man oftast något.

Varför ska man ha en "fladdermus-radar"?,
Jaa, fråga fladdermusen... 😘
Senast redigerad av Allah.Valhallah... 2023-07-24 kl. 08:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in