• 1
  • 2
2023-07-23, 21:10
Medlem
32" monitor med QHD (2560x1440)
Är det värt att lägga extra för en IPS då dessa oftast är lite dyrare?

Användningsområde: Surfa, ordbehandling och videosamtal (MS teams)

Är det värt att betala extra för IPS om man inte ska spela spel eller redigera videor/bilder?
Citera
2023-07-23, 21:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Frågan är inte helt självklar. Visst ger IPS bättre betraktningsvinklar och de har oftast lite bättre färgåtergivning. Men omvänt har VA mycket bättre kontrast. IPS ger ganska grådassig svärta vilket inte är vidare kul om man ska kolla på en film med många mörka scener.

Kolla på den här videon när du sitter i ett mörk rum och fokusera speciellt på de mörkare scenerna:
https://www.youtube.com/watch?v=1XHGyLqdsic

Som du ser finns det inte mycket skillnad i färgåtergivning, men svärtan är så mycket bättre på skärmen med en VA-panel.
Citera
2023-07-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Frågan är inte helt självklar. Visst ger IPS bättre betraktningsvinklar och de har oftast lite bättre färgåtergivning. Men omvänt har VA mycket bättre kontrast. IPS ger ganska grådassig svärta vilket inte är vidare kul om man ska kolla på en film med många mörka scener.

Kolla på den här videon när du sitter i ett mörk rum och fokusera speciellt på de mörkare scenerna:
https://www.youtube.com/watch?v=1XHGyLqdsic

Som du ser finns det inte mycket skillnad i färgåtergivning, men svärtan är så mycket bättre på skärmen med en VA-panel.

Svärtan är helt klart bättre i VA-paneler, men används skärmen inte till spelande eller filmer så kanske den fördelen inte spelar så stor roll?
Jag söker en panel som uppleves så krispig det går. Mest i såna miljöer/användningsområden som jag sitter i nu, dvs skriver här, eller skriver ett dokument i Word, alt sitter i möte i teams.

Man kan nog sammanfatta det som jag söker en så bra skärm som det går till en kontorsdator i stället för en gamingdator.
Vilken panel som då används kanske ha mindre betydelse?
Citera
2023-07-23, 21:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
32" monitor med QHD (2560x1440)

Användningsområde: Surfa, ordbehandling och videosamtal (MS teams)

Är det värt att betala extra för IPS om man inte ska spela spel eller redigera videor/bilder?
Som jag ser det är IPS skarpare och har mer exakta färger, den passar bra för sådant desktop-arbete som du nämner. Medans VA mer lämpar dig för spel och se på film. Jag har VA men vill byta upp mig till IPS.
Citera
2023-07-23, 21:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag söker en panel som uppleves så krispig det går. Mest i såna miljöer/användningsområden som jag sitter i nu, dvs skriver här, eller skriver ett dokument i Word, alt sitter i möte i teams.
Då är det ju en 4K-skärm som du ska titta på i första hand, inte en 1440p-modell.
Citera
2023-07-23, 22:37
Bannlyst
Till och med TN-panel är bättre för spel eller filmer, vad är poängen med IPS ändå? Slöseri med pengar.
Citera
2023-07-23, 23:55
Medlem
Om jag skulle välja mellan en slumpmässig lika dyr *IPS eller *VA skulle jag se *IPS som ett säkrare kort. Men en *VA utan märkbar ghosting/eftersläpning är riktigt nice om man kollar på mycket film/serier.

Om det bara är nämnda användningsområden skulle jag ta den billigare så länge det inte är TN panel.
Senast redigerad av fakeentity 2023-07-24 kl. 00:13.
Citera
2023-07-24, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Då är det ju en 4K-skärm som du ska titta på i första hand, inte en 1440p-modell.

Klart en 4k skulle vara det bästa. Men de pengarna vill jag inte lägga på en skärm nu. Vill ha en så optimal 1440p som det går.
Citera
2023-07-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakeentity
Om jag skulle välja mellan en slumpmässig lika dyr *IPS eller *VA skulle jag se *IPS som ett säkrare kort. Men en *VA utan märkbar ghosting/eftersläpning är riktigt nice om man kollar på mycket film/serier.

Om det bara är nämnda användningsområden skulle jag ta den billigare så länge det inte är TN panel.

VA-panelerna är i regel de billigare om man jämför motsvarade modeller med varandra. Utbudet är även större av VA-paneler.
Citera
2023-07-24, 01:05
Medlem
Citat:
VA-panelerna är i regel de billigare om man jämför motsvarade modeller med varandra. Utbudet är även större av VA-paneler.

Skulle läsa recensioner och leta efter nyckelorden ghosting/eftersläpning på respektive VA-skärm som är billigare än aktuella IPS-skärmar. Är det inte nedslag på det så är det ett bra köp om allt annat fyller kriterier.
Citera
2023-07-24, 06:35
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Klart en 4k skulle vara det bästa. Men de pengarna vill jag inte lägga på en skärm nu. Vill ha en så optimal 1440p som det går.
Fast det verkar ju inte skilja något i pris om allt vi jämför är storlek och upplösning?
Citera
2023-07-24, 10:10
Medlem
För en 2560x1440 skärm borde du satsa på max 27" storlek. Väljer du större än så kommer pixlarna att bli alltför stora. Satsa på 4K upplösning för 32" storlek. Alternativt välj en 25" eller 27" för 2560x1440.

EDIT: Räknade lite, och det verkar som att pixeldensiteten hos en 1920x1080 24" skärm är nästan identisk med en 2560x1440 32" skärm. Så jag tar tillbaka mitt subjektiva påstående ovan om att 32" skulle vara för stort för 2560x1440.
Senast redigerad av jegh 2023-07-24 kl. 10:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in