2023-07-23, 21:04
Som liten kunde jag medvetet trigga igång overklighetskänslor genom att tänka på vad livet är. Då menar jag inte meningen med livet, utan jag menar själva fenomenet livet. Jag kunde fokusera på den frågan så pass mycket att det kändes som att jag började falla. Jag försökte liksom "känna" livet i universum. Känna hur det kändes att vara vid liv. Det låter kanske helt galet och det hände ganska sällan eftersom jag tyckte att känslan att falla var obehaglig. Är det någon annan som upplevt något liknande eller kunnat trigga igång vissa känslor på det sättet?
Citera
2023-07-23, 21:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Små barn tex fyraåringar lever ju som delvis i en sagovärld, gulligt. Mindre gulligt: häromdagen på P1 var det ett intressant program om psykoser. Om sistnämnda vet man inte så mycket, men nog har det med trasig verklighetsuppfattning att göra.
Citera
2023-07-23, 21:11
Medlem
Full-Retards avatar
Jag kallar det för verklighetskänslor. När man tar bort alla lager av ens ego och tänker att alla andras egon är borta.
Där har ni verkligheten.
Citera
2023-07-23, 21:41
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgeOfMachine
Som liten kunde jag medvetet trigga igång overklighetskänslor genom att tänka på vad livet är. Då menar jag inte meningen med livet, utan jag menar själva fenomenet livet. Jag kunde fokusera på den frågan så pass mycket att det kändes som att jag började falla. Jag försökte liksom "känna" livet i universum. Känna hur det kändes att vara vid liv. Det låter kanske helt galet och det hände ganska sällan eftersom jag tyckte att känslan att falla var obehaglig. Är det någon annan som upplevt något liknande eller kunnat trigga igång vissa känslor på det sättet?

Ok jag kan få liknande fast genom att låtsas att jag är på framsidan av en boll. Som barn brukade jag ligga på marken och titta rakt upp och sen tänka att jag låg på framsidan av en enorm boll (jorden) som rusade genom universum. Enormiteten av tanken gjorde att jag fick genuin svindel och jag kan fortfarande få det om jag tittar rakt upp brevid säg ett högt hus eller liknande.

Tror det inte har att göra med VAD man tänker på utan hur tankarna förflyttar sig bort från en själv? Så i ditt fall fenomenet livet leder dina tankar vidare utmed en liknande bana som mina tankar på hur liten man är i relation med verkligheten... kanske? Eller så är vi båda två dumma i huvudet och borde låsas in
Citera
2023-07-23, 21:52
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ok jag kan få liknande fast genom att låtsas att jag är på framsidan av en boll. Som barn brukade jag ligga på marken och titta rakt upp och sen tänka att jag låg på framsidan av en enorm boll (jorden) som rusade genom universum. Enormiteten av tanken gjorde att jag fick genuin svindel och jag kan fortfarande få det om jag tittar rakt upp brevid säg ett högt hus eller liknande.

Tror det inte har att göra med VAD man tänker på utan hur tankarna förflyttar sig bort från en själv? Så i ditt fall fenomenet livet leder dina tankar vidare utmed en liknande bana som mina tankar på hur liten man är i relation med verkligheten... kanske? Eller så är vi båda två dumma i huvudet och borde låsas in

Jag tror på det sistnämnda! Nej men förstår precis vad du menar och det kändes lite likt att få svindel.
Citera
2023-07-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Tanken på att vi bor på en enorm boll egentligen abstrakt eftersom vi inte direkt märker av det. Men som du skriver är ”enormiteten” i föreställningen svindlande och jag har upplevt precis det du beskriver.

Trodde nästan jag var världsunik 😅

Jag tror det handlar om medvetenhet och föreställningsförmåga, kanske överdriven sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in