Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det här hade haft lite bäring om man hade bevis för att Dumpen faktiskt hjälper på det stora hela. Men forskning pekar på att sådana metoder snarare är kontraproduktiva. Stigmatisering gör att pedofilerna undviker att söka hjälp och istället söker sig till likasinnade.
Och det skulle vara intressant att se hur vanligt det är att en fjortonåring som låter sig bli uppraggad på kik får sitt liv förstört. Visst finns det forskning som pekar på kraftig överrepresentation beträffande självmord och drogmissbruk hos offer för pedofiler, men denna statistik gör ingen skillnad på om det är en fjortonåring som har frivilligt* sex eller om det är en åttaåring som blir brutalt våldtagen under skrik och gråt.
* Ja, jag vet att en fjortonåring inte kan samtycka rent juridiskt
Och hur många övergrepp förhindrar de? Tror du 50-åriga gubbar brukar få napp av riktiga barn när de sitter på kik?
Ja, det är helt riktigt att det är oklart om tillvägagångssättet är produktivt eller kontraproduktivt men frågan är om de bakom Dumpen egentligen bryr sig om den saken?
Om det fanns klara och vetenskapliga bevis på att tillvägagångssättet snarare än förebygga faktiska övergrepp istället ledde till att fler potentiella förövare valde att undvika vård, söka sig till likasinnade och i efter det ställa till större skada, undrar jag om de bakom Dumpen skulle upphöra med sin verksamhet. Det är förstås omöjligt att veta vad som egentligen motiverar någon annan men det är väl inte omöjligt att deras agg mot potentiella förövare väger tyngre än deras omsorg om potentiella brottsoffer, plus att donationerna förmodligen är en välkommen bonus.
Angående frågan om uppmaning till självmord som du tog upp så tror jag för övrigt inte att din lagstiftningen skulle hålla i det här fallet. Någon egentlig uppmaning saknas trots allt. Förtal är en annan femma, men då krävs det förstås att någon av de uthängda personerna väljer att göra en anmälan.