2023-07-23, 17:14
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Intressant.
Vilka märken skulle du säga är skräp?

Problemet är de höga halterna miljögifter och tungmetaller i fisken, vilket kan göra omega-3 tabletterna till rena giftpillret.

Jag äter kosttillskotten från Puori, bland annat deras omega-3. De utger sig för att ha skarpa kvalitetskrav. De är bäst i test här i alla fall.
Citera
2023-07-23, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Problemet är de höga halterna miljögifter och tungmetaller i fisken, vilket kan göra omega-3 tabletterna till rena giftpillret.

Jag äter kosttillskotten från Puori, bland annat deras omega-3. De utger sig för att ha skarpa kvalitetskrav. De är bäst i test här i alla fall.

Jag är inte så intresserad av att läsa mer om detta ämne, har läst mycket förut.
Sen har jag inte lust diskutera mer då det lätt blir otrevligt här.

Men som du säger. Det är helt rätt, finns många farliga tillskott ute.
Med dåligt innehåll ifrån skitställen. Fake värden och annat.
Och det kan bli gift istället för hälsosamt om man väljer fel, eller tar fel doser.

Riktigt rena fina ingredienser behöver man mindre av självklart.

Testen jag läste var riktigt seriös med labresultat, vet inte om det var råd och rön, men liknande.
Alltså 100% pålitligt minns jag. Därför valde jag mitt märke.
Labresultaten visade att många fuskade.

Undvik giftigt lax, och annat skit.

Se till att det är vildfångat ifrån friska vatten.
Det är Möllers torskleverolja 100%

Säkert val med andra ord.
Jag chansar inte med det här efter att jag läste det testet.
Det var bakom betalvägg.

Kort och gott så slutar jag här nu i den här tråkiga tråden.
Ni gör som ni vill med era kroppar. Jag har inte lust eller tid bry eller skriva om det här mer.
Jag har inget mer skriva här än vad jag skrivit nu.

Den som söker finner. Så gjorde jag själv.

På min burk står 2 kapslar om dagen. Jag valde 1 för jag äter fisk, och jag mår perfekt.
Rekommenderad dos bör ej överskridas.

Ni gör som ni vill, ta 10st om ni vill på en dag. Orkar inte bry då folk varit otrevliga här.

Adjö
Senast redigerad av mistergreatest 2023-07-23 kl. 18:35.
Citera
2023-07-23, 19:02
Citat:
Ursprungligen postat av mistergreatest
Ni gör som ni vill, ta 10st om ni vill på en dag. Orkar inte bry då folk varit otrevliga här.

Du satte ribban genom att kalla mig för en galning för att ha skrivit något som det finns vetenskapliga belägg för.

När du inte kan bevisa din egen ståndpunkt ska du börja böla istället och vill inte diskutera längre för att folk har varit ”otrevliga” mot dig.

Jag tolkar det som att det du skriver är rent skitsnack och att du inte kunde styrka ditt påstående att högre doser fiskleverolja skulle orsaka hjärtklappning.

Fisken du äter innehåller inte fiskleverolja i någon mängd som skulle kompensera för att du äter en kapsel istället för två. Så det är bara ännu mer korkat att du äter mindre än den rekommenderade dosen som du själv förespråkar att man ska hålla sig till.

Vad tråkigt att du lämnar tråden. Du som bidragit med så mycket med din pseudovetenskap som du läst på typ Aftonbladet Plus.
Citera
2023-07-23, 19:28
Två separata studier visar att det är hälsosammare att äta kommersiell fiskleverolja än fisk eftersom det innehåller mindre doser av giftiga ämnen, bland annat tungmetaller.

I den andra studien länkad nedan fann man även att det förekommer högre nivåer av giftiga ämnen i kommersiell fiskleverolja med lägre koncentration av EPA och DHA.

Baserat på detta kan vi konkludera att det är hälsosammare att äta fiskleverolja med hög koncentration av EPA och DHA än att äta fisk.

Sen kan man tycka vad man vill om rekommenderad dos och Aftonbladets vetenskapsartiklar. Om verkligheten inte håller med kan man alltid skylla på att det här är ett otrevligt inlägg.

Citat:
The fish oil brands examined in this manuscript have negligible amounts of mercury and may provide a safer alternative to fish consumption.

Measurement of mercury levels in concentrated over-the-counter fish oil preparations: is fish oil healthier than fish?
Stacy E Foran et al. Arch Pathol Lab Med. 2003 Dec.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14632570/

Citat:
Although cadmium (0.0006 mg/kg), lead (0.0019 mg/kg), and mercury (0.0005 mg/kg) were measured and detected in 663, 788, and 792 of the total fish oil samples, respectively, all (mean) levels were below corresponding GOED allowances (as per Table 2).

Citat:
Less concentrated fatty acid samples (≤ 50% EPA + DHA) showed greater mean mercury and PCB levels (0.0009 mg/kg and 36.82 ppb, respectively), while higher concentrates (> 50% EPA + DHA) were less contaminated (i.e. 0.0003 mg/kg and 20.57 ppb, respectively).

https://goedomega3.com/storage/app/m...hite-paper.pdf
Citera
2023-07-23, 19:29
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Nja, du får nog börja med att motivera varför det skulle vara nödvändigt.

Det är ju en av de 2 essentiella fettorna?
Citera
2023-07-23, 22:26
Medlem
Citat:

Hmm.
Jag har dock läst att tungmetaller är rätt sällsynt i själva fiskoljan. Eller har du bättre källor?

Vilka miljögifter tänkte du på?
Citera
2023-07-24, 10:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Hmm.
Jag har dock läst att tungmetaller är rätt sällsynt i själva fiskoljan. Eller har du bättre källor?

Vilka miljögifter tänkte du på?

Jag tänker främst på dioxiner och kvicksilver, som finns i det mesta av den fisk som används i framställningen av dessa kosttillskott. Tillverkare hävdar gärna att gifterna har avlägsnats från deras fiskolja, men det är ett omöjligt påstående. Egentligen är det bättre att äta fiskfria omega-3 tillskott som kommer från alger.

Jag har en mor som är näringsterapeut.
Citera
2023-07-27, 09:04
Citat:
Egentligen är det bättre att äta fiskfria omega-3 tillskott som kommer från alger.

Jag har en mor som är näringsterapeut.

Vad tycker din mor som är näringsterapeut om att alger också innehåller tungmetaller men till skillnad från fisk inte omfattas av samma stränga regler som gäller livsmedel?

Citat:
Baserat på nuvarande kunskap om alger är det kadmium, arsenik och allt för stor mängd av näringsämnet jod som är de största riskerna, även för alger som skördats i Norden.

Citat:
Efsa har konstaterat att det kan finnas risker med att äta alger, ändå finns det i dagsläget ingen specifik livsmedelslagstiftning om alger inom EU.

https://www.livsmedelsverket.se/om-o...ch-jod-i-alger
Citera
2023-07-27, 09:33
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Vad tycker din mor som är näringsterapeut om att alger också innehåller tungmetaller men till skillnad från fisk inte omfattas av samma stränga regler som gäller livsmedel?

Att välja produkter där algerna är inhämtade från Atlanten eller Stilla havet, där tungmetaller inte är ett problem. Men det stämmer att alger kan binda tungmetaller och därför är dulse (infångad från Atlanten) bra att äta eftersom den binder metallerna i mage och tarm och rensar ut det från kroppen.
Citera
2023-07-27, 10:10
Citat:
Att välja produkter där algerna är inhämtade från Atlanten eller Stilla havet, där tungmetaller inte är ett problem.

Då är det inget problem att äta olja från fisk därifrån heller och ”alg eller fisk”-dilemmat faller.

Det torde därför tvärtom vara bättre att äta fisk som omfattas av rådande livsmedelslagstiftning.
Citera
2023-07-27, 10:28
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Då är det inget problem att äta olja från fisk därifrån heller och ”alg eller fisk”-dilemmat faller.

Det torde därför tvärtom vara bättre att äta fisk som omfattas av rådande livsmedelslagstiftning.

Jag resonerar också så. Därför äter jag Omega-3 från Puori som kommer från Stilla havet-fisk och där varje batch testas av Clean Label Project så man kan kolla resultatet av innehållet i just sin egna pillerburk.

Men "inga problem" skulle jag inte säga. Om det inte var några problem så hade inte Clean Label Project behövts finnas. Du är väldigt svart/vit och antingen/eller i dina resonemang och så är inte verkligheten. Ibland får man välja det mindre dåliga alternativet bara.
Citera
2023-07-27, 10:31
Citat:
Du är väldigt svart/vit och antingen/eller i dina resonemang och så är inte verkligheten. Ibland får man välja det mindre dåliga alternativet bara.

Jag väljer helt enkelt att tro på forskningen jag tidigare citerat tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in