• 1
  • 2
2023-07-21, 14:37
Medlem
GertBennys avatar
Hej Flashback.

Ända sedan min barndoms glada dagar har jag varit intresserad av historia och forna tider. Vilket gjort att jag starkt funderar på att läsa någon utbildning inom just historia. Men nog om detta - Vilka yrken finns det för oss som gillar historia idag i Sverige? Det enda jag hört är att det inte finns några sådana yrken alls i princip.

Är detta sant Flashback?

Samt att man bör utbilda sig till något tråkigt inom IT eller liknade för att få jobb. Det känns även så där att läsa exempelvis en högskoleutbildning inom ett ämne som inte leder till jobb och slutar med att jag blir arbetslös eller får börja på Donken som 45 åring :

Med vänlig hälsning eder GertBenny.
Citera
2023-07-21, 14:39
Avstängd
Tourguide på typ museum?

Arkeolog eller nåt sånt?

Allmänt museum jobb?
Citera
2023-07-21, 14:39
Medlem
Historiker eller lärare är väl första ja kommer på..
Citera
2023-07-21, 14:42
Medlem
Cervidaes avatar
Främst historielärare, några få jobb finns väl även som typ tour/museiguide
Citera
2023-07-21, 14:42
Medlem
IcyHearts avatar
Väldigt få yrken som man kommer på, på rak arm i alla fall… har också tänkt på detta förut, då även jag uppskattar historia.

Historielärare, historiker/forskare (säkert väldigt få tjänster dock). Möjligen arbeta på museum, i någon form.

Kanske kan dra igång en podd om historia, som så småningom kan generera någon form av intäkter. Dock osäkert om det blir tillräckligt för att överleva. Men det saknas ju bra historiepoddar i Sverige absolut, finns bara ngn enstaka.

Det är nog inget ”säkert” sätt att få arbete, förutom möjligen då lärare… tyvärr,
Citera
2023-07-21, 14:44
Medlem
Cervidaes avatar
Främst historielärare, något enstaka jobb som tour/museiguide finns väl även. Vill du bli historielärare behöver du dock nog gå lärarprogrammet.

Skulle gissa på att under 5% av de som avlägger en historieexamen arbetar med något historierelaterat.
Citera
2023-07-21, 14:51
Medlem
Om du funderar på vad inom historia du är intresserad av och hur du brukar uppleva detta finns det kanske folk i "andra änden" som jobbar med det, t ex anställda på museet, de som skriver artiklar eller gör dokumentärer, underhåller hällristningar. Författare, forskare, journalist, filmmakare, alla dessa med inriktning på historia då.

Om man är intresserad av andra saker kan man ju hålla på med historia kombinerat med t ex bygg och arkitektur och bli t ex byggnadsantikvarie eller byggnadsvårdare.
Eller dräkthistoriker eller göra kläder för film och teater om man är intresserad av historia och textil och mode.
Om man är intresserad av språk, forska i språkhistoria, runor, fornnordiska...
Citera
2023-07-21, 14:58
Medlem
chibibottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Hej Flashback.

Ända sedan min barndoms glada dagar har jag varit intresserad av historia och forna tider. Vilket gjort att jag starkt funderar på att läsa någon utbildning inom just historia. Men nog om detta - Vilka yrken finns det för oss som gillar historia idag i Sverige? Det enda jag hört är att det inte finns några sådana yrken alls i princip.

Är detta sant Flashback?

Samt att man bör utbilda sig till något tråkigt inom IT eller liknade för att få jobb. Det känns även så där att läsa exempelvis en högskoleutbildning inom ett ämne som inte leder till jobb och slutar med att jag blir arbetslös eller får börja på Donken som 45 åring :

Historia är ett väldigt brett ämne. Vad för sorts historia är du intresserad av?
Att jobba som till exempel arkivare kan innebära att du jobbar med historia, lite beroende på vilket sorts arkiv du jobbar på/med.
Citera
2023-07-21, 15:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej Flashback.

Är detta sant Flashback?

I regel är det nog den akademiska världen du får hålla dig till. Blir man t.ex. arkeolog eller historiker så är det mer eller mindre synonymt med att forska och undervisa i dessa ämnen.

Det eller att skriva artiklar för en tidning, typ Levande Historia och dylikt. Men gissar att även det jobbet är mer eller mindre forskningsrelaterat och skulle tro att många skribenter är professorer och liknande (läser ej sådana tidningar själv så är dock ej säker).
Citera
2023-07-21, 15:12
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibibotto
Historia är ett väldigt brett ämne. Vad för sorts historia är du intresserad av?
Att jobba som till exempel arkivare kan innebära att du jobbar med historia, lite beroende på vilket sorts arkiv du jobbar på/med.

Jag är egentligen intresserad av historia som helhet och kanske då främst hur dåtida händelser/historiska epoker och så vidare fortfarande påverkar nutiden. Men om jag får välja så är jag väldigt intresserad av olika imperier, krig, generaler, härförare och liknade. Jag är mer intresserad av forntiden än modern historia.

Är även väldigt intresserad av hur religioner och olika filosofier påverkade dåtidens människor. Gillar även alkemi, astrologi och magi ur ett historiskt perspektiv eller vad man ska kalla det. Det vill säga hur dessa trossystem påverkade människan (jag tror alltså inte personligen på exempelvis att man kan spå i stjärnorna osv).

Jag har sett att det finns yrkesutbildningar för att bli arkivarie och det tror jag är att jobb jag hade kunnat trivas med om jag kunde kombinera det med mitt historieintresse.
Citera
2023-07-21, 15:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag är egentligen intresserad av historia som helhet och kanske då främst hur dåtida händelser/historiska epoker och så vidare fortfarande påverkar nutiden. Men om jag får välja så är jag väldigt intresserad av olika imperier, krig, generaler, härförare och liknade. Jag är mer intresserad av forntiden än modern historia.

Är även väldigt intresserad av hur religioner och olika filosofier påverkade dåtidens människor. Gillar även alkemi, astrologi och magi ur ett historiskt perspektiv eller vad man ska kalla det. Det vill säga hur dessa trossystem påverkade människan (jag tror alltså inte personligen på exempelvis att man kan spå i stjärnorna osv).

Jag har sett att det finns yrkesutbildningar för att bli arkivarie och det tror jag är att jobb jag hade kunnat trivas med om jag kunde kombinera det med mitt historieintresse.

Misstänker att det är mer fördelaktigt med en akademisk utbildning för den typen av roller. En vän är historieintresserad men har nu pluggat något annat pga. bristen på jobb. Så vill du satsa på en karriär inom historia är det nog en "tung" utbildning gäller, helst en PhD.
Citera
2023-07-21, 15:20
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:

Glöm inte se mitt tips, inlägg 5 ! Tror verkligen det skulle kunna finnas en marknad för just poddar om historia. Det finns ett sjukligt sorgligt dåligt utbud på det på marknaden, som jag som otålig podd-konsument ständigt suckar över.. så gör du nåt sånt bra, kanske det kan bli en karriär av det efter nåt år! Lycka till 🤞 🍀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in