• 1
  • 2
2023-07-21, 11:56
Medlem
r osker p om denna trden ska vara hr eller i fordon, mod fr flytta om s.

Har leasat en bil under ett r i vntan p en annan bil, har betalat ganska hg mnadskostnad (totalt cirka 150k under ret) och restvrdet p bilen r nu 240k. Begagnatpriset fr samma model med ungefr samma miltal ligger runt 400k. Fr jag d tillbaka pengar nr jag lmnar tillbaka bilen eller hur funkar det?
Citera
2023-07-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaihoan

Har leasat en bil under ett r i vntan p en annan bil, har betalat ganska hg mnadskostnad (totalt cirka 150k under ret) och restvrdet p bilen r nu 240k. Begagnatpriset fr samma model med ungefr samma miltal ligger runt 400k. Fr jag d tillbaka pengar nr jag lmnar tillbaka bilen eller hur funkar det?

Nej det fr du inte
Men om du kper loss den s kan du ju slja sen(beroende p vad som str i ditt avtal, vissa mrken t.ex mercedes tillter inte att man gr s)
Citera
2023-07-21, 13:34
Medlem
Per-Automatiks avatar
Du hyr bilen s du lr ju inte f pengar om du lmnar tillbaka den.
Citera
2023-07-21, 14:02
Medlem
Folk r lite snabba p att svara =) I de flesta fall s stmmer ovan svar, du har leasat (hyrt) bilen och lmnar tillbaka den enligt villkoren s de kan slja den vidare.

Men det finns undantag d dina leasingvillkor innehller ett antal mil som anvnts fr berkna mnadskostnaden och restvrdet - s du kan f tillbaks pengar ifall du har krt mindre mil n det avtalade och sjlvklart d ven bli debiterad ifall du verstigit detta.

Och ett litet tips, de priserna du ser p Blocket p begagnade bilar r nstan alltid orealistiskt hga. S va sker p vad bilen r vrd vid en privatfrsljning eller inbyte till bilhandlare innan du lser bilen fr att slja. ven om 160tkr lter som tillrckligt hg marginal fr att i alla all gra ngon vinst.
De senaste ren har det varit vanligt att leasingavtalen som gtt ut har felaktigt restvrde d begagnade bilar kat vldigt mycket i pris. Kpte loss min fr 2r sen och 7000mil senare r den fortfarande vrd vad jag kpte den fr.
Citera
2023-07-21, 14:26
Medlem
Restskuld r de du kan betala fr att kpa ut biljveln.

Pengar tillbaka fr du fr x-antal mil upp till oftassr 500 mil som inte r frbrukade enligt ditt leasingavtal.

Du fr nn krona x milen.
Citera
2023-07-21, 15:01
Medlem
Citat:

Har du betalat 150 tusen p ett r i leasing avgift?
Allts 12.500kr/mnaden.

Mste vara en fin bil.
Citera
2023-07-21, 15:35
Medlem
Citat:

Det r ett garanterat restvrde, det r inte vad du fr kpa loss bilen fr
Citera
2023-07-21, 18:40
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Har du betalat 150 tusen p ett r i leasing avgift?
Allts 12.500kr/mnaden.

Mste vara en fin bil.

Inte skert det r en ensam person som betalat. Ibland delar mnga p samma bil.
Citera
2023-07-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidVacker
Folk r lite snabba p att svara =) I de flesta fall s stmmer ovan svar, du har leasat (hyrt) bilen och lmnar tillbaka den enligt villkoren s de kan slja den vidare.

Men det finns undantag d dina leasingvillkor innehller ett antal mil som anvnts fr berkna mnadskostnaden och restvrdet - s du kan f tillbaks pengar ifall du har krt mindre mil n det avtalade och sjlvklart d ven bli debiterad ifall du verstigit detta.

Och ett litet tips, de priserna du ser p Blocket p begagnade bilar r nstan alltid orealistiskt hga. S va sker p vad bilen r vrd vid en privatfrsljning eller inbyte till bilhandlare innan du lser bilen fr att slja. ven om 160tkr lter som tillrckligt hg marginal fr att i alla all gra ngon vinst.
De senaste ren har det varit vanligt att leasingavtalen som gtt ut har felaktigt restvrde d begagnade bilar kat vldigt mycket i pris. Kpte loss min fr 2r sen och 7000mil senare r den fortfarande vrd vad jag kpte den fr.

Mitt fetade,
Tack fr den infon den lnar jag av dej. Det svaret borde ven vara till nytta fr ts. fr vi hoppas.
Citera
2023-07-21, 20:04
Medlem
otellos avatar
r det privat- eller fretagsleasing?
Citera
2023-07-21, 23:23
Medlem
Citat:

Har du betalat 150 000 fr att hyra en bil under ett rs tid? ven om du fr tillbaka ngra kronor i rabatt om du krt vldigt lite r det er sjukt usel affr. Antar att du har en mycket stor frmgenhet, annars r detta en hemsk id. Motsvarar en kvart miljon fre skatt. Leasing r som sagt av andra en slags hyra, och fr mnga det bsta sttet att sabba sin ekonomi.
Citera
2023-07-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
r det privat- eller fretagsleasing?

Det r fretagsleasing, och vid snabb googling sg jag detta:

"Om leasingbilen terlmnas till leasingbolaget och bilens marknadsvrde vid detta tillflle verstiger det berknade restvrdet fr fretaget normalt tillbaka en ersttning motsvarande vervrdet. Ersttningen redovisas som en terbetalning av tidigare erlagda leasingavgifter och halva momsen ska terfras."

Stmmer det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in