• 1
  • 2
2023-07-21, 11:56
Medlem
Är osäker på om denna tråden ska vara här eller i fordon, mod får flytta om så.

Har leasat en bil under ett år i väntan på en annan bil, har betalat ganska hög månadskostnad (totalt cirka 150k under året) och restvärdet på bilen är nu 240k. Begagnatpriset för samma model med ungefär samma miltal ligger runt 400k. Får jag då tillbaka pengar när jag lämnar tillbaka bilen eller hur funkar det?
Citera
2023-07-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaihoan

Har leasat en bil under ett år i väntan på en annan bil, har betalat ganska hög månadskostnad (totalt cirka 150k under året) och restvärdet på bilen är nu 240k. Begagnatpriset för samma model med ungefär samma miltal ligger runt 400k. Får jag då tillbaka pengar när jag lämnar tillbaka bilen eller hur funkar det?

Nej det får du inte
Men om du köper loss den så kan du ju sälja sen(beroende på vad som står i ditt avtal, vissa märken t.ex mercedes tillåter inte att man gör så)
Citera
2023-07-21, 13:34
Medlem
Per-Automatiks avatar
Du hyr bilen så du lär ju inte få pengar om du lämnar tillbaka den.
Citera
2023-07-21, 14:02
Medlem
Folk är lite snabba på att svara =) I de flesta fall så stämmer ovan svar, du har leasat (hyrt) bilen och lämnar tillbaka den enligt villkoren så de kan sälja den vidare.

Men det finns undantag då dina leasingvillkor innehåller ett antal mil som använts för beräkna månadskostnaden och restvärdet - så du kan få tillbaks pengar ifall du har kört mindre mil än det avtalade och självklart då även bli debiterad ifall du överstigit detta.

Och ett litet tips, de priserna du ser på Blocket på begagnade bilar är nästan alltid orealistiskt höga. Så va säker på vad bilen är värd vid en privatförsäljning eller inbyte till bilhandlare innan du löser bilen för att sälja. Även om 160tkr låter som tillräckligt hög marginal för att i alla all göra någon vinst.
De senaste åren har det varit vanligt att leasingavtalen som gått ut har felaktigt restvärde då begagnade bilar ökat väldigt mycket i pris. Köpte loss min för 2år sen och 7000mil senare är den fortfarande värd vad jag köpte den för.
Citera
2023-07-21, 14:26
Medlem
Restskuld är de du kan betala för att köpa ut biljäveln.

Pengar tillbaka får du för x-antal mil upp till oftassr 500 mil som inte är förbrukade enligt ditt leasingavtal.

Du får nån krona x milen.
Citera
2023-07-21, 15:01
Medlem
Citat:

Har du betalat 150 tusen på ett år i leasing avgift?
Alltså 12.500kr/månaden.

Måste vara en fin bil.
Citera
2023-07-21, 15:35
Medlem
Citat:

Det är ett garanterat restvärde, det är inte vad du får köpa loss bilen för…
Citera
2023-07-21, 18:40
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Har du betalat 150 tusen på ett år i leasing avgift?
Alltså 12.500kr/månaden.

Måste vara en fin bil.

Inte säkert det är en ensam person som betalat. Ibland delar många på samma bil.
Citera
2023-07-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidVacker
Folk är lite snabba på att svara =) I de flesta fall så stämmer ovan svar, du har leasat (hyrt) bilen och lämnar tillbaka den enligt villkoren så de kan sälja den vidare.

Men det finns undantag då dina leasingvillkor innehåller ett antal mil som använts för beräkna månadskostnaden och restvärdet - så du kan få tillbaks pengar ifall du har kört mindre mil än det avtalade och självklart då även bli debiterad ifall du överstigit detta.

Och ett litet tips, de priserna du ser på Blocket på begagnade bilar är nästan alltid orealistiskt höga. Så va säker på vad bilen är värd vid en privatförsäljning eller inbyte till bilhandlare innan du löser bilen för att sälja. Även om 160tkr låter som tillräckligt hög marginal för att i alla all göra någon vinst.
De senaste åren har det varit vanligt att leasingavtalen som gått ut har felaktigt restvärde då begagnade bilar ökat väldigt mycket i pris. Köpte loss min för 2år sen och 7000mil senare är den fortfarande värd vad jag köpte den för.

Mitt fetade,
Tack för den infon den lånar jag av dej. Det svaret borde även vara till nytta för ts. får vi hoppas.
Citera
2023-07-21, 20:04
Medlem
otellos avatar
Är det privat- eller företagsleasing?
Citera
2023-07-21, 23:23
Medlem
Citat:

Har du betalat 150 000 för att hyra en bil under ett års tid? Även om du får tillbaka några kronor i rabatt om du kört väldigt lite är det er sjukt usel affär. Antar att du har en mycket stor förmögenhet, annars är detta en hemsk idé. Motsvarar en kvart miljon före skatt. Leasing är som sagt av andra en slags hyra, och för många det bästa sättet att sabba sin ekonomi.
Citera
2023-07-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Är det privat- eller företagsleasing?

Det är företagsleasing, och vid snabb googling såg jag detta:

"Om leasingbilen återlämnas till leasingbolaget och bilens marknadsvärde vid detta tillfälle överstiger det beräknade restvärdet får företaget normalt tillbaka en ersättning motsvarande övervärdet. Ersättningen redovisas som en återbetalning av tidigare erlagda leasingavgifter och halva momsen ska återföras."

Stämmer det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in