Citat:
Ursprungligen postat av
dearchicago
Orsakerna till att vi separerade är flera. Ingen enskild grej så utan många små. Framförallt har det handlat om min mamma som är alkis och där min fru tycker att jag varit för medberoende. Jag har på sätt och vis tagit avstånd till mamma även om vi har kontakt, men har sagt att jag inte orkar träffa henne ihop med barnen pga hennes missbruk. Detta var en en viktig grej för min fru. Sen är det vardagens alla tjafs om vems tur det är att göra vad och vem som bidrar mest etc som till slut blev för mycket. Hon säger att hon kan släppa mycket av det nu och känner att hon varit onödigt hård kring allt.
Det är ofta smågrejer som förstör ett längre förhållande. Istället för att hitta en lösning på de små saker man stör sig på så gör man slut. I efterhand ångrar man sig för att man då inser att det egentligen bara var skitsaker det handlade om, men då är det försent.
Jag håller inte med de i tråden som säger att du ska lämna henne. Alla kan vi förbättra oss om vi bara lyssnar till den andras önskemål. Om du känner att du inte kan eller vill förändra vissa sidor hos dig som hon är mindre nöjd med, ja då har du svaret där. Då lämnar du henne.
Är det någon man verkligen älskar så måste man ju kunna inse sina egna brister och hur det påverkar den andra. Har man då inte viljan att ändra på det så finns det ju inte mycket att göra åt situationen.
Ni verkar ändå ha haft något fint under hela ert liv tillsammans, jag får den känslan i hur du beskriver både henne och erat förhållande. Är det värt att förlora för att man har stört sig en längre tid på småsaker?
Du älskar henne fortfarande och du säger att du också tänder på henne. Jag tycker att du har ett högt värde på henne och det ni har byggt upp tillsammans, det väger tyngre än de småsaker ni låtit komma emellan.
Jag tycker inte du ska dumpa henne. Du har ju redan nämnt lite tankar på att göra ett nytt försök, börja dejta varann och se om ni kan hitta tillbaks igen. Ge det en chans och passa då på att gå igenom alla saker ni vill förändra hos varandra vid första dejten, så att ni har vädrat det tidigt. Sedan kan ni börja fokusera på att dejta varann på riktigt igen.
Det är ju värt en chans i alla fall istället för att bara kasta bort på direkten. Finns inget värre än att i efterhand inse sitt misstag och att man kanske var för bekväm i sitt beslut och inte gjorde ett försök att få det att funka.