2023-07-18, 19:07
Medlem
Jag köper aktier för beskattade pengar, sedan skall jag betala skatt på utdelningar. Säljer jag aktierna skall jag betala skatt igen.

Hur kan det vara tillåtet?

Är skatt på skatt och sedan mer skatt.
Citera
2023-07-18, 19:16
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskalera
Jag köper aktier för beskattade pengar, sedan skall jag betala skatt på utdelningar. Säljer jag aktierna skall jag betala skatt igen.

God morgon Så fungerar skattesystemet. Du betalar skatt på inkomst och kapital.

Om du är sosse eller ännu värre vänster är det dags att vakna. Sossarna vill beskatta mer vilket då kommer sluta med att du har mindre kapital att köpa aktier för och får skatta mer för eventuella vinster.
Citera
2023-07-18, 21:10
Medlem
svampdamps avatar
Det bisarra i detta är snarare skatten vid vinst. Varför ska staten ha betalt när det är jag som tar den ekonomiska risken?
Citera
2023-07-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
God morgon Så fungerar skattesystemet. Du betalar skatt på inkomst och kapital.

Om du är sosse eller ännu värre vänster är det dags att vakna. Sossarna vill beskatta mer vilket då kommer sluta med att du har mindre kapital att köpa aktier för och får skatta mer för eventuella vinster.
Hmm, hade jag varit sosse/vänster hade jag inte haft något kapital att investera.
Citera
2023-07-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det bisarra i detta är snarare skatten vid vinst. Varför ska staten ha betalt när det är jag som tar den ekonomiska risken?

Å andra sidan får man göra avdrag för förlust.
Citera
2023-07-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskalera

Nej, ingen trippelskatt. Det är vinsten och utdelningen du skattar för, de pengar du köpte aktierna gör (dvs dina skattade pengar) behöver du ju inte skatta igen.
Citera
2023-07-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, ingen trippelskatt. Det är vinsten och utdelningen du skattar för, de pengar du köpte aktierna gör (dvs dina skattade pengar) behöver du ju inte skatta igen.

Har man isk eller kf så skattar man på pengarna man köper aktier för.
Citera
2023-07-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Har man isk eller kf så skattar man på pengarna man köper aktier för.

Ja, det då är det inte kopplat till att man säljer dem så TS avsåg inte ISK eller KF.
Citera
2023-07-18, 23:43
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Å andra sidan får man göra avdrag för förlust.

Ingen som bett om det. En ursäkt.
Citera
2023-07-19, 00:38
Medlem
Pengarna måste strömma in för att kunna bekosta alla soffliggare och ekonomiska migranter

Värre lär det bli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in