Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Förstår att 3.75%/år blir typ 0.3%/månad. Effektiv ränta är det väl alltid på sparande?
Nej, jag kan empiriskt konstatera att båda förekommer. Sevenday och Qliro har båda månadsvis utbetalning av ränta, men hos Sevenday är det den effektiva räntan som annonseras, medan Qliro annonserar den nominella räntan. Sevenday anger tydligt att det är den effektiva räntan, medan Qliro är otydliga på den punkten. Men när jag kontrollräknar de faktiskt utbetalda räntorna på mitt konto ser jag att det är en slags nominell ränta som används.
Lunar är lika otydliga som Qliro, men jag gissar att det är den nominella räntan där också baserat på en gammal forumtråd jag hittade (se
https://rikatillsammans.se/forum/t/l...nta/37489/10):
Citat:
Detta fick jag av Lunar när jag frågade för några månader sedan
Hej!
Sparräntan beräknas mycket riktigt per år men betalas ut månadsvis. Här finns ett korrekt räkneexempel!
Om du har 1 050 000 kronor på kontot i 30 dagar:
Ränta för ett helt år: 1050 000 kr x 1,05% = 11.025 kr.
Ränta för en dag: 11.025 kr / 365 dagar = 30.00 kr.
Ränta för 30 dagar: 30.00 kr x 30 dagar : 906.00 kr.
Hälsningar,
Lunar
Jag tycker det är rimligt att anta nominell ränta om inget annat framgår – de fullständiga villkoren brukar innehålla en beskrivning av ränteberäkningsmetoden, och om de bara marknadsför en ränta bör den räntan kunna stoppas in i ränteberäkningsmetoden och ge korrekt resultat. Och de metoder som beskrivs brukar inte innehålla några rötter eller exponentialfunktioner, utan bara en enkel uppdelning av årsräntan per dag. Det som kan skilja sig är antalet dagar per år som används i beräkningen – ibland är det alltid 365 (även under skottår) ibland det faktiska antalet dagar (d.v.s. med hänsyn taget till skottår) och ibland t.o.m. 360 (baserat på 12 månader som alla antas ha 30 dagar vardera). Oavsett vilket, är detta en form av nominell ränta snarare än effektiv ränta.