Citat:
Ursprungligen postat av
GhostofDemocracy
Ja, hur definieras verklighet och av vem eller vilka?
På vilket sätt är en påstådd dröm inte mer verklig än att jag skriver detta?
Det förekommer även drömmar inuti drömmar, klardrömmar, m.m.
En skillnad mellan det som benämns som verklighet och det som benämns som dröm är att verkligheten är tidsstyrd och att saker och ting får konsekvenser, enligt någon sorts lag om orsak och verkan. I verkligheten kan människor inte flyga utan hjälpmedel.
Så fungerar ju inte det som benämns som drömmar. Där är i princip allting möjligt och varken tid eller konsekvenser existerar.
Så rent filosofiskt är jag nyfiken på hur rena filosofer tar sig an detta, kanske tunga eller lätta ämne.
Retorisk fråga: går det att vetenskapligt bevisa vad som är vad och separera dem åt?
Jag menar att man kan definiera vad som är verkligt eller inte.
Om vi utgår från att verkligheten är fysisk, att den består av fysiska fenomen och fysiska objekt. Vilket är den naturvetenskapliga synen och som jag anser är den korrekta. Eftersom det som är fysiskt är mätbart, kan vi säga att verkligheten är mätbar. Så allt vi kan mäta är verkligt.
Vi kan inte mäta våra upplevelser av verkligheten eller vad vi upplever i våra drömmar, även om de existerar. Men vi kan mäta att vi har upplevelser och att vi drömmer. Alltså är det verkligt att vi upplever saker. Men det vi upplever är inte verkligt. Vi har inte någon direkt kontakt med verkligheten. Den sker via våra sinnen som hjärna skapar upplevelser av i vårt medvetande. Hjärnan kan även skapa egna upplevelser hos oss. T.ex. våra drömmar eller rena fantasier.
Jag brukar jämföra det med handlingen i en film. Filmen, ljudet, filmduken, ljuset är fysiska och verkliga. Men handlingen i filmen är inte verklig. Den skapas i vårt medvetande när vi ser filmen.
Det här stämmer i stort sett men vad man egentligen menar med vad som är verkligt och vad som inte är det.
Så man kan säga: "Eftersom jag är mätbar, är jag verklig och existerar!".