2023-07-17, 23:29
Medlem
Jonblunds avatar
Ett litet försök på en enorm fråga.
Den absoluta verkligheten Platons och Kants "tinget i sig" vet vi inget om. Det vi normalt menar med verkligheten kännetecknas nog vanligtvis av en objektiv upplevelse
Citera
2023-07-18, 03:08
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz
Tror TS mer är inne på verklighetsflykt och overklighets känslor. Kvantitativ verklighet är bara något man tycker angår en på något sätt.

Klart man kan se livet som ett spel, men analogin med 3D-spel är knäpp.

Förklara gärna skillnaden mellan det ena och det andra, såsom du uppfattar den.
Kvantitativ verklighet betyder vad och definieras av vem?

På vilket sätt analogin med 3D-spel (OBS! inte min) knäpp, enligt ditt förmenande?
Citera
2023-07-18, 03:17
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ett litet försök på en enorm fråga.
Den absoluta verkligheten Platons och Kants "tinget i sig" vet vi inget om. Det vi normalt menar med verkligheten kännetecknas nog vanligtvis av en objektiv upplevelse

"
Citat:
That’s one small step for man, one giant leap for mankind.
"
Känns det uttrycket igen?
Vilka är "vi", som "normalt menar"?
Jag och många med mig har passerat den gränsen.
Vi befinner oss i yttre rymden och den är ganska kall.
Platon och Kant är döda men deras skrifter lever kvar, som utbildning.
Citera
2023-07-18, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Förklara gärna skillnaden mellan det ena och det andra, såsom du uppfattar den.
Kvantitativ verklighet betyder vad och definieras av vem?

På vilket sätt analogin med 3D-spel (OBS! inte min) knäpp, enligt ditt förmenande?
Drömmar vs. verklighet? Man kan skapa en egen verklighet (kvantitativ) som är en drömvärld (kvalitativ). Inget konstigt. Absolut verklighet finns ej.
Senast redigerad av h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz 2023-07-18 kl. 04:07.
Citera
2023-07-18, 09:17
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Drömmar vs. verklighet? Man kan skapa en egen verklighet (kvantitativ) som är en drömvärld (kvalitativ). Inget konstigt. Absolut verklighet finns ej.

Så det är helt naturligt för dig och en etablerad verklighetsbeskrivning, förankrad i empiri, vetenskap och forskning?
Vilken verklighet kan du själv helst skapa då och hur förverkligar du den för andra, om de ens existerar utanför ditt medvetande, förutsatt att det finns?

Inte minst: vad skulle det betyda för dig, om det ens vore möjligt?
Citera
2023-07-18, 09:44
Medlem
Citat:
Så det är helt naturligt för dig och en etablerad verklighetsbeskrivning, förankrad i empiri, vetenskap och forskning?
Vilken verklighet kan du själv helst skapa då och hur förverkligar du den för andra, om de ens existerar utanför ditt medvetande, förutsatt att det finns?

Inte minst: vad skulle det betyda för dig, om det ens vore möjligt?
Du krånglar till det i onödan. Det har inte med etablerad vetenskap att göra.

Senast redigerad av h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz 2023-07-18 kl. 09:48.
Citera
2023-07-18, 09:51
Medlem
Gör ett försök här, verklighet är substans och partiklar. Så borde ideer och språk kanske också räknas till en simulering.

Simulering: filter
Senast redigerad av Saftxbulle 2023-07-18 kl. 09:53.
Citera
2023-07-20, 08:08
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Du krånglar till det i onödan. Det har inte med etablerad vetenskap att göra.

Vad har inte med etablerad vetenskap att göra, enligt dig?
Varför krånglar du till det?
Citera
2023-07-20, 08:11
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Gör ett försök här, verklighet är substans och partiklar. Så borde ideer och språk kanske också räknas till en simulering.

Simulering: filter

Ett annat försök: gör experiment på ännu en s.k. mänsklig hjärna.
Det var roligt senast, har jag för mig att någon uttryckte det.
Citera
2023-07-22, 19:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja, hur definieras verklighet och av vem eller vilka?
På vilket sätt är en påstådd dröm inte mer verklig än att jag skriver detta?
Det förekommer även drömmar inuti drömmar, klardrömmar, m.m.
En skillnad mellan det som benämns som verklighet och det som benämns som dröm är att verkligheten är tidsstyrd och att saker och ting får konsekvenser, enligt någon sorts lag om orsak och verkan. I verkligheten kan människor inte flyga utan hjälpmedel.

Så fungerar ju inte det som benämns som drömmar. Där är i princip allting möjligt och varken tid eller konsekvenser existerar.

Så rent filosofiskt är jag nyfiken på hur rena filosofer tar sig an detta, kanske tunga eller lätta ämne.

Retorisk fråga: går det att vetenskapligt bevisa vad som är vad och separera dem åt?
Jag menar att man kan definiera vad som är verkligt eller inte.
Om vi utgår från att verkligheten är fysisk, att den består av fysiska fenomen och fysiska objekt. Vilket är den naturvetenskapliga synen och som jag anser är den korrekta. Eftersom det som är fysiskt är mätbart, kan vi säga att verkligheten är mätbar. Så allt vi kan mäta är verkligt.

Vi kan inte mäta våra upplevelser av verkligheten eller vad vi upplever i våra drömmar, även om de existerar. Men vi kan mäta att vi har upplevelser och att vi drömmer. Alltså är det verkligt att vi upplever saker. Men det vi upplever är inte verkligt. Vi har inte någon direkt kontakt med verkligheten. Den sker via våra sinnen som hjärna skapar upplevelser av i vårt medvetande. Hjärnan kan även skapa egna upplevelser hos oss. T.ex. våra drömmar eller rena fantasier.

Jag brukar jämföra det med handlingen i en film. Filmen, ljudet, filmduken, ljuset är fysiska och verkliga. Men handlingen i filmen är inte verklig. Den skapas i vårt medvetande när vi ser filmen.

Det här stämmer i stort sett men vad man egentligen menar med vad som är verkligt och vad som inte är det.
Så man kan säga: "Eftersom jag är mätbar, är jag verklig och existerar!".
Citera
2023-07-24, 12:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Var det oklart vad jag menade med verklighet?
Jag skrev aldrig vad verklighet är, vilket är i linje med ämnesraden.
Vilken simulationshypotes?
Filmen "the Matrix" känner jag till. Hur ser du på den filmen?
Du kanske vet mer om hur skolämnet "filosofi" kan hjälpa någon här.
Jag accepterar ingen som helst ovisshet.
Ovisshet är obehaglig, missvisande och irrelevant.

För min del är ovisshet positivt. När man (tror att man) vet något har man låst sina positioner.
Okunskapen är också oerhört mycket större än kunskapen, det vi vet är försvinnande litet jämfört med vad vi vet. Och det vi vet förändras allt som oftast med tiden och genom nya rön. Det som vi tog för sanning förra veckan kan mycket väl visa sig vara fel denna veckan, historien bekräftar detta.
Ta exempelvis teorin om Big Bang, som var mer eller mindre etablerad i hela forskarsamhället. Nu, med nya JW-teleskopet, så krackelerar den bilden kraftigt.
Vi vet vad vi vet tills vi får ny information. Därför anser jag att det är bättre att förhålla sig öppen.
Citera
2023-07-24, 12:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag menar att man kan definiera vad som är verkligt eller inte.
Om vi utgår från att verkligheten är fysisk, att den består av fysiska fenomen och fysiska objekt. Vilket är den naturvetenskapliga synen och som jag anser är den korrekta. Eftersom det som är fysiskt är mätbart, kan vi säga att verkligheten är mätbar. Så allt vi kan mäta är verkligt.

Vi kan inte mäta våra upplevelser av verkligheten eller vad vi upplever i våra drömmar, även om de existerar. Men vi kan mäta att vi har upplevelser och att vi drömmer. Alltså är det verkligt att vi upplever saker. Men det vi upplever är inte verkligt. Vi har inte någon direkt kontakt med verkligheten. Den sker via våra sinnen som hjärna skapar upplevelser av i vårt medvetande. Hjärnan kan även skapa egna upplevelser hos oss. T.ex. våra drömmar eller rena fantasier.

Jag brukar jämföra det med handlingen i en film. Filmen, ljudet, filmduken, ljuset är fysiska och verkliga. Men handlingen i filmen är inte verklig. Den skapas i vårt medvetande när vi ser filmen.

Det här stämmer i stort sett men vad man egentligen menar med vad som är verkligt och vad som inte är det.
Så man kan säga: "Eftersom jag är mätbar, är jag verklig och existerar!".

Allt det här håller jag med om. Men, man måste också ta med i beräkningen att den fysiska verkligheten inte är speciellt fysisk på det sätt vi upplever den; materia är också energi enligt E=mc2.
Andelen materia i materien är ju försvinnande liten. Avståndet mellan atomkärnan och elektronerna kan jämföras med solsystemet, det är rätt mycket tomhet mellan solen och planeterna. Betänk att en tesked materia från en neutronstjärna väger 4 miljarder ton. Och enligt Big Bang så var all massa i universum en gång samlad i en prick mindre än en flugbajs. Även om BB börjar ifrågasättas så är forskningen överens om att även om inte BB var det direkta skapelseögonblicket så var universums materia vid en viss punkt samlad.

Så vad vi upplever med våra sinnen är inte materia utan spänningar, energi. Jag såg en intervju för länge sedan, kommer inte ihåg med vem, men en etablerad fysiker, som sa att det är möjligt att gå genom en vägg. Om all energi i väggen och kroppen kommer i fas, så att säga, så kan kroppen passera väggen.
Men man kanske måste försöka lika länge som universums nuvarande ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in