Jag tar avstamp i
denna video, av kanadensaren Jeff Berwick, en s.k. anarko-kapitalist och s.k. libertarian, som vandrar runt på golfbanor, tillsammans med sin lilla hund kallad Lucy, som lär tycka om tacos, och senare även med andra hundar. Han säger sig använda marijuana.
Det påstås att han är bannad från "YouTube", varför han hänvisar till andra s.k. plattformar, t.ex. "Bitchute" och sin egen plattform, där det säljs saker och ting.
Varför tar jag avstamp där?
Dels därför att han:
- ofta återkommer till, eller snarare påstår, att samhället, eller om det är livet i allmänhet, som han syftar på, är ett 3D-spel.
- lär bo i vad han beskriver som "Anarcapulco", i enligt honom ett land (Mexiko) utan covid och annat dåligt, handlar med tveksamma kryptovalutor, som han kanske blev förmögen genom, etc.
- av somliga utmålas som konspirationsteoretiker.
Även därför att s.k. "fake news", falska nyheter på ren svenska, är ett till synes outsinligt ämne för diskussion.
Någonstans där kommer filosofin in i bilden.
Ja, hur definieras verklighet och av vem eller vilka?
På vilket sätt är en påstådd dröm inte mer verklig än att jag skriver detta?
Det förekommer även drömmar inuti drömmar, klardrömmar, m.m.
En skillnad mellan det som benämns som verklighet och det som benämns som dröm är att verkligheten är tidsstyrd och att saker och ting får konsekvenser, enligt någon sorts lag om orsak och verkan. I verkligheten kan människor inte flyga utan hjälpmedel.
Så fungerar ju inte det som benämns som drömmar. Där är i princip allting möjligt och varken tid eller konsekvenser existerar.
Så rent filosofiskt är jag nyfiken på hur rena filosofer tar sig an detta, kanske tunga eller lätta ämne.
Retorisk fråga: går det att vetenskapligt bevisa vad som är vad och separera dem åt?