Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-17, 00:08
Medlem
Hej,

Har en kompis som bor i hyresrätt, de är 2 vuxna och ett tonåring i lägenhet på 72m2. De jobbar och är hemma 17:00 varje dag.

Han tycker att hand elräkning är alldeles för hög. Månadens räkning hamnade på 1731kr. Ser priset rimligt ut? Han har ett fast elavtal hos fortum. Han får även en faktura från ellevio som är elnätsbolaget.

Han har ingen tvättmaskin, använder diskmaskin en gång i veckan. Kollar typ bara på tv och sonen använder dator för spel till kl 10:00.

Bild på hans elpris

Faktura

Skulle vara toppen om någon kunde rekommendera något, jag bad honom att ringa fortum. Är det värt att ha fast eller rörligt om man bor i hyresrätt?

Tack
Senast redigerad av OlleN 2023-07-17 kl. 01:00.
Citera
2023-07-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej,

Har en kompis som bor i hyresrätt, de är 2 vuxna och ett tonåring i lägenhet på 72m2. De jobbar och är hemma 17:00 varje dag.

Han tycker att hand elräkning är alldeles för hög. Månadens räkning hamnade på 1731kr. Ser priset rimligt ut? Han har sitt elavtal hos fortum.

Han har ingen tvättmaskin, använder diskmaskin en gång i veckan. Kollar typ bara på tv och sonen använder dator för spel till kl 10:00.

Bild på hans elpris

Tack
En tung faktor är ju priset - 3,63 spänn per kilowattimme

Har han något aktivt avtal alls? Annars ligger man på anvisning och det är snordyrt

Vore bra att se hela fakturan och egentligen själva avtalet också

Sen är du schysst som hjälper honom men han kan ju själv ringa kundtjänst och ifrågasätta

Jag bor i gammal dragig villa och hade väl 300 i elräkning nu
Citera
2023-07-17, 00:14
Medlem
Alltså 3,63kr/kWh brutto, för er som vill skippa omaket
Citera
2023-07-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Alltså 3,63kr/kWh brutto, för er som vill skippa omaket
Ja eller 4,54 med moms

Sedan är väl skatten cirka 50 öre

Som sagt boven är nog inte själva förbrukningen, det är priset som är saftigt
Citera
2023-07-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja eller 4,54 med moms

Sedan är väl skatten cirka 50 öre

Som sagt boven är nog inte själva förbrukningen, det är priset som är saftigt
Jag hade/har ingen lust att lägga mig i nåns "kompis" elräkning från början. Reagerade mest på att man begravde själva topic i en länk.

Nu har jag bränt 120W på 2 svar utan nytta. Tur det är varmt i sovrummet ändå
Citera
2023-07-17, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
En tung faktor är ju priset - 3,63 spänn per kilowattimme

Har han något aktivt avtal alls? Annars ligger man på anvisning och det är snordyrt

Vore bra att se hela fakturan och egentligen själva avtalet också

Sen är du schysst som hjälper honom men han kan ju själv ringa kundtjänst och ifrågasätta

Jag bor i gammal dragig villa och hade väl 300 i elräkning nu

Här kommer fakturan https://imgur.com/a/mXYbCs7

Har för mig att han har fast elpris.

Jag får väll sitta med honom och när han ringer. Killen tror på allt, jag försöker hjälpa till.

Men ser du nåt konstigt med fakturan? Vad skulle du rekommendera, själv är man ingen expert.
Citera
2023-07-17, 00:53
Medlem
Citat:
Varmt i sovrummet...har ac på här och alla fönster öppna typ
Hoppas du har bättre elpris då. Stäng fönstrena så gör ac'n nytta!
Citera
2023-07-17, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Något högt.

Det tycker jag också men är inte någon expert när det kommer till el och hur de lever så borde de vara mindre.

Här är https://imgur.com/a/mXYbCs7
Citera
2023-07-17, 01:01
Medlem
Ja det är rimligt eftersom han varit så jävla dum och bundit sig ett år till ett ritkigt dåligt pris .
Citera
2023-07-17, 01:06
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vad skulle du rekommendera, själv är man ingen expert.
Det står på fakturan att han har fast pris till den sista Oktober så han kan inte göra något just nu eftersom han är bunden till avtalet men någon månad innan så kan han skicka in uppsägning till Fortum eftersom det brukar vara 1 månad uppsägningstid och sedan teckna nytt rörligt avtal istället som startar i november hos den med bäst pris när man jämför https://www.compricer.se/el/
Citera
2023-07-17, 02:11
Medlem
Elräkningen avser förbrukningen både för maj och juni, alltså två månader.
Att göra av med 364kWh på två månader är helt klart rimligt. Det är inte mycket.

Varför ska han ringa fortum? Kilowattpriset är ju vad han avtalade om. Tacka sossarna som till Putins stora glädje hellre slöt en elproduktionsavvecklingspakt med mp än att låta ett visst parti få inflytande.
Senast redigerad av Bushbuck 2023-07-17 kl. 02:20.
Citera
2023-07-17, 07:07
Medlem
Analretendents avatar
Han har bundit sig på ett riktigt ockerpris och då får han ju ta konsekvenserna av det också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in