• 1
  • 2
2023-07-16, 21:38
Bannlyst
Förstår så kallade "nationalister" vad Gustav II Adolf krigade för? För det verkar inte så. Kollade på nån march på yt upplagd av Afs för 2 år sen och blev inte imponerad. Inte blir jag imponerad heller av "historiker" och andra som talar om det för det verkar inte som dessa idiotmänniskor (inga nämnda inga glömda) begriper varför det var krig då.

Om afs marscherar för Gustav II Adolfs minne varför gör det inte mer idag då? Min fråga egentligen är vad det är för fel på dessa idiotmänniskor som uttalar sig om historien och kungar som de inget vet om? Det är så j-a äckligt hur folk talar om historia och traditioner som de uppenbarligen inte håller upp på riktigt. De bara gör det för syns skull, som de ytliga själslösa människor de är. "Ja de här var en kung och han stred där och då och blev skjuten i axeln" som om de inte ens fattar varför han stred och hur beundransvärt det är av en kung att offra sig så för sitt land. De liksom talar om det som att de inte förstår vad de talar om. Vad tänker ni kring detta? Folk som framställer sig som historievetande svenskar och "patrioter" när de i själva verket är en scam och bluffmakare.
Citera
2023-07-16, 21:46
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Du gav ju inte direkt nån bättre förklaring själv. Du kanske ska börja med det?
Citera
2023-07-16, 21:49
Medlem
Instämmer i att det är töntigt, hela vurmen inför gamla kungar och statyer och allt det där.
Idioter finns i alla läger.
Finns många intressantare delar av historien, än just kungar och slag, dessutom.
Citera
2023-07-16, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Instämmer i att det är töntigt, hela vurmen inför gamla kungar och statyer och allt det där.
Finns många intressantare delar av historien, än just kungar och slag, dessutom.

Nej det är en stolthet. Våra kungar är legender. Det är just det som är så irriterande med de här idiotmänniskorna att de inte verkar fatta det men ändå uttalar sig om det som de vet nånting.
Citera
2023-07-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idefix1
Nej det är en stolthet. Våra kungar är legender. Det är just det som är så irriterande med de här idiotmänniskorna att de inte verkar fatta det men ändå uttalar sig om det som de vet nånting.
Nej, jag håller absolut inte med dig. Däremot allt runtomkring, som hänt i alla olika tidsperioder, är intressant och där kan man hitta intressanta personer också. Själva kungarna och hovet, är däremot rätt mycket töntar.
Citera
2023-07-16, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Du gav ju inte direkt nån bättre förklaring själv. Du kanske ska börja med det?

Jo men Jag såg nån kvinna på yt, svensk som beskrivde historien på ett väldigt ytligt sätt som om hon läst från nån historiebok och ej som en normal människa. Sen har du nån nationalsång på yt med en blond tjej som spelar nyckelharpa, vilket är bra/imponerande men hon visar sig bakifrån hela tiden för att man ska se hennes färgade risiga (platina)-blonda hår och det är så jäkla töntigt. Jag cringar så mycket över dessa ytliga äckelmänniskor som försöker framställa svenskhet på ett så själslöst, hederslöst sätt. Vi borde verkligen göra något åt dessa äckel.. kan inte tänka mig hur andra svenskar känner sig inför dessa. Verkligen motbjudande är det med dessa "äckelsvenskar" tycker man borde avsäga sig sin folkgemenskap med dessa äckel.
Citera
2023-07-16, 22:05
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Jag fattar vad du menar, det är riktigt sunkigt. Jag undviker helst att se åt såna människors håll.
Men det hade varit trevligt om du hade gett lite svar på tal i din text och berättat lite tydligare vad det är dom missat osv.
Citera
2023-07-16, 22:06
Bannlyst
Citat:
Nej, jag håller absolut inte med dig. Däremot allt runtomkring, som hänt i alla olika tidsperioder, är intressant och där kan man hitta intressanta personer också. Själva kungarna och hovet, är däremot rätt mycket töntar.

Inte många kungar i världen har varit lika trogna sin nation som våra. Sen har vi många icke-rojalistiska som också tillfört otroligt mycket och de hedrar vi också. Men våra kungar har varit extra plikttrogna och till och med offrat sina egna liv för sitt folk och det framkommer inte riktigt alltid exakt hur hedervärt det är. Även om många fortsätter en tradition att marchera för Gustav II Adolf vilket är så fint, men som sagt vore finare om de visste varför. Och vad Gustav II Adolf krigade emot så de kunde sluta beblanda sig med såna idag!
Citera
2023-07-16, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Jag fattar vad du menar, det är riktigt sunkigt. Jag undviker helst att se åt såna människors håll.
Men det hade varit trevligt om du hade gett lite svar på tal i din text och berättat lite tydligare vad det är dom missat osv.

Vad menar du med att ge på svar vad de har missat? Du har ju vanliga människor och sen dessa äckel. Vi får väl alla hjälpas åt att göra något åt emot dom.
Citera
2023-07-16, 22:19
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idefix1
Vad menar du med att ge på svar vad de har missat? Du har ju vanliga människor och sen dessa äckel. Vi får väl alla hjälpas åt att göra något åt emot dom.

Ursäkta kanske uttryckte mig fel, jag menar att du borde berätta vad dom har fel i istället för att bara säga att dom har fel. Ungefär så...
Citera
2023-07-16, 22:21
Medlem
pn222jws avatar
G II A - en svensk kejsare i romersk anda - alltså en regent som bevisade sin rättmätighet genom militär förmåga...född till kung.
Citera
2023-07-16, 22:21
Medlem
Snabbalirarens avatar
Citat:

Utan våra gamla kungar så hade inte Sverige funnits idag, tänk på det. Vilka städer dom varit med och grundat,institutioner, stoltheten att vara ett kungarike osv. Du får komma ihåg att förr bestämde kungarna allt innan politikerna kom så det är dom som har skapat Sverige!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in