• 1
  • 2
2023-07-16, 15:15
Medlem
Raytheons avatar
I vintras var elpriset det hetaste ämnet och i klassisk Flashbackanda hade 90% bundet elpris. Alla som inte hade bundet elpris var helt dumma i huvudet. Hur ser det ut idag? Gissar att 90% plötsligt har rörligt avtal.

Ni som har fast pris hur ser ni på erat beslut idag? Tror ni att ni betalar ett lägre genomsnittspris? Många hade nog panik i vintras och band upp sig på väldigt höga elpriser under lång tid.

Fortum smidde medans järnet var varmt och marknadsförde en försäkring väldigt aggressivt. Blev uppringd flera gånger av säljare som pratade rinkebysvenska och läste upp sitt skrämselmanus.

Citat:
Dagens elpriser är de lägsta någonsin i Sverige.
Mellan klockan 14 och 15 i eftermiddag nås bottenrekordet med -69 öre/kWh, enligt elbörsen Nord Pool.

https://sverigesradio.se/artikel/bot...nagonsin-i-dag
Citera
2023-07-16, 15:27
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
I vintras var elpriset det hetaste ämnet och i klassisk Flashbackanda hade 90% bundet elpris. Alla som inte hade bundet elpris var helt dumma i huvudet. Hur ser det ut idag? Gissar att 90% plötsligt har rörligt avtal.

Ni som har fast pris hur ser ni på erat beslut idag? Tror ni att ni betalar ett lägre genomsnittspris? Många hade nog panik i vintras och band upp sig på väldigt höga elpriser under lång tid.

Fortum smidde medans järnet var varmt och marknadsförde en försäkring väldigt aggressivt. Blev uppringd flera gånger av säljare som pratade rinkebysvenska och läste upp sitt skrämselmanus.

https://sverigesradio.se/artikel/bot...nagonsin-i-dag

Hade man fast elpris i vintras och har samma fasta elpris nu så är det fortfarande en bra deal om man räknar för hela året, trots att det är rea just nu. Och har man samma fasta pris året ut lär det vara en ännu bättre deal att ha fast.
Citera
2023-07-16, 15:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det kommer att minska på sikt, i takt med att Europa blir avindustrialiserat.
Citera
2023-07-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ni som har fast pris hur ser ni på erat beslut idag?

Helnöjd med mitt elavtal bundet på 54 öre till hösten 2026, tackar som frågar.

Tror ni att ni betalar ett lägre genomsnittspris?

Ja, jag är helt säker på att jag när mitt nuvarande elavtal går ut kommer att ha betalat ett lägre genomsnittspris än om jag vid samma tillfälle hade valt rörligt pris.

Många hade nog panik i vintras och band upp sig på väldigt höga elpriser under lång tid.

I vintras gick det i de flesta fall inte att binda upp sig på lång tid. De flesta elhandelsbolag erbjöd varken 2-,3- eller 5-årsavtal, utan det var rörligt eller 1-årsavtal som fanns att välja på. Jag gubbgissar att de som band på 1 år i vintras kommer att ha betalt ett högre genomsnittspris när det avtalet löpt ut än vad de hade gjort om de fortsatt med rörligt.

Se ovan.
Citera
2023-07-16, 16:01
Medlem
Ni som har fast pris hur ser ni på erat beslut idag?
Väldigt nöjd, femte året med bundet på 60 öre.

Tror ni att ni betalar ett lägre genomsnittspris?
Absolut, vi gör av med kafkaffepengar för elen sommartid, och kommer undan helt ok vintertid då vi normalt förbrukar 6x så mycket per månad mot sommartid.
I praktiken ligger ca 80% av den årliga elkostnaden på vintern och 20% på sommaren.
Har svårt att se ett vinterpris under 60 öre innan vi har startat upp ett par kärnkraftverk men inte ens då kommer vi ner så lågt, den tiden är förbi.
Citera
2023-07-16, 16:03
Medlem
Jag hade inte fast elpris så min el är superbillig nu, det känns toppen. Men eftersom jag knappt nyttjar nån el på sommaren så nyttan av den känslan rätt låg. Klart jag kan skryta på Flashback om mitt låga elpris men det förändrar ju inte att jag betalade mycket för elen i vintras när jag konsumerade mångdubbelt mer el.
Väx upp TS.
Citera
2023-07-16, 16:08
Medlem
53....so whats avatar
Kan man binda till låga priser nu då, eller går inte elbolagen på den dealen?
Citera
2023-07-16, 16:15
Min mamma har bundet 70öre.. hon sover hyfsat gott, särskilt efter att Ebba sagt att det inte blir elstöd mer.

Själv har jag rörligt och funderar på hur många filtar man ska köpa nu i vinter.

Att elen är billig nu spelar inte stor roll då man knappt förbrukar den ändå.
Citera
2023-07-16, 16:25
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
I vintras var elpriset det hetaste ämnet och i klassisk Flashbackanda hade 90% bundet elpris. Många hade nog panik i vintras och band upp sig på väldigt höga elpriser under lång tid.
Jag tog helt enkelt och sade upp mitt abonnemang och drog in campingutrustningen för att laga mat. Vatten för tvätt värmdes upp ute på gården eller så duschade jag på jobbet. Solens upp och nedgång plus batteridriven huvudlampa blev belysningen inomhus.

Nu när elpriset tydligen är på nergång så blir det till att snart skaffa ett nytt abonnemang.
Citera
2023-07-16, 16:31
Medlem
fittslems avatar
Det brukar nämnas att på sikt så lönar sig nästan alltid rörlig ränta. Finns undantag givetvis om man har flyt och prickar botten.

Dom höga elpriserna exploderade under en natt men rök lika fort.

Lyssna inte på domedagssäljare som har en tendens att förstöra många familjemiddagar med sitt eviga spam när priserna börja skena uppåt.
Citera
2023-07-16, 16:36
Medlem
Ealrenzs avatar
Citat:

Att elen är billig nu spelar inte stor roll då man knappt förbrukar den ändå.

Exakt så är det.
Med mitt bundna på 1.26 kr / kWh så betalade jag 260 kr mer än om jag haft rörligt i juni.
I december 2022 sparade jag 4450 kr istället så hittills är det en bra deal för mig med bundet. Trots att snittet i år har varit lägre än mitt avtal.

Är det fortfarande lågt in i oktober/november så är det plus minus noll men sedan kommer ju december och vi får helt enkelt se då.
Citera
2023-07-16, 17:27
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det brukar nämnas att på sikt så lönar sig nästan alltid rörlig ränta. Finns undantag givetvis om man har flyt och prickar botten.

Dom höga elpriserna exploderade under en natt men rök lika fort.

Lyssna inte på domedagssäljare som har en tendens att förstöra många familjemiddagar med sitt eviga spam när priserna börja skena uppåt.

"Ränta" var det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in