• 1
  • 2
2023-07-16, 10:30
Medlem
VetVemDuArs avatar
Vad fan har hänt med Coca Cola Light på burk?!?
Finns ingenstans i Sverige.

Har sökt med ljus och lykta. Till och med i Danmark verkar den ha slutat säljas och beställer man från England eller Tyskland blir burkpriset ohållbart pga fraktkostnaden.

Denna ädla underbara dryck med en mogen inte alltför söt smak, som resten av sockerblask-sortimentet. Lätt bitter eftersmak som avrundar smakupplevelsen.

Det måste finnas fler än jag som saknar drycken på burk som jag druckit sedan 1983. Och kom inte och säg att det går lika bra med 1.5 liters pet-flaskan. Plastsmaken gör sig alltför uppenbar och kolsyran håller sig inte.

Går det att importera till rimligt pris? En container så att det räcker för ett helt liv. Kanske är det andra Cola light-fanatiker som vill slå sig ihop?
Citera
2023-07-16, 10:35
Medlem
TheJackets avatar
De har ju ändrat receptet typ 10 gånger minst sen 1983 så det är ju inte ens samma dryck du druckit genom åren
Citera
2023-07-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
De har ju ändrat receptet typ 10 gånger minst sen 1983 så det är ju inte ens samma dryck du druckit genom åren
Jaha!
Så då kanske det är därför coa cola inte alls känns och smakar likadant när jag var barn. Jag minns att den var godare. Nu smakar det ingenting och då pratar jag inte bara om light.

Tack för upplysningen!
Citera
2023-07-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jaha!
Så då kanske det är därför coa cola inte alls känns och smakar likadant när jag var barn. Jag minns att den var godare. Nu smakar det ingenting och då pratar jag inte bara om light.

Tack för upplysningen!

Ja på 90 talet smakade cola helt annorlunda.
Citera
2023-07-16, 11:10
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jaha!

Tack för upplysningen!

Det mesta var godare förr, girighet har gjort att nästan allt numera har "förbättrat recept" med billigare råvaror.

Kollade runt nu och du verkar ha rätt, Cola light på burk verkar vara borta helt i svenska butiker.
Citera
2023-07-16, 11:12
Medlem
coop ? dollarstore ? letade du där?
Citera
2023-07-16, 11:14
Medlem
Cola var som godast när det innehöll kokain.
Citera
2023-07-16, 11:22
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Mig veterligen är det vanlig Cola (Classic/New/Coke 2) som ändrat recept medan Coca Cola Light/Diet Coke är oförändrad.

Finns där nån importkunnig person som vet hur man skulle kunna få hit Cola Light till rimligt pris. Problemet är att dryck väger så jävla mycket. Kanske billigast att åka till Tyskland och fylla bilen?
Citera
2023-07-16, 11:24
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Det mesta var godare förr, girighet har gjort att nästan allt numera har "förbättrat recept" med billigare råvaror.

Kollade runt nu och du verkar ha rätt, Cola light på burk verkar vara borta helt i svenska butiker.
Dels är det så, men smaksinnet verkar förändras med åren, så saker man åt och drack som ung smakar inte likadant när man blivit äldre.
Citera
2023-07-16, 11:25
Medlem
kolla i dessa orientaliska butiker
Där kan man ibland ha tur att springa på dom
Citera
2023-07-16, 11:26
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Mig veterligen är det vanlig Cola (Classic/New/Coke 2) som ändrat recept medan Coca Cola Light/Diet Coke är oförändrad.

Finns där nån importkunnig person som vet hur man skulle kunna få hit Cola Light till rimligt pris. Problemet är att dryck väger så jävla mycket. Kanske billigast att åka till Tyskland och fylla bilen?

Nä light har ändrat flera gånger. Ganska många gånger bara senaste åren till och med. Men utan några större kampanjer eller ståhej. Minns att det iaf en av gångerna stod folk och delade ut gratis burkar vid Centralen i Gbg för att uppmärksamma förändringen dock
Citera
2023-07-16, 11:27
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Ett ex (-ish) till mig som jobbade som taktil designer på Volvo hade en lång utläggning om det där och hur det finns folk som exempelvis kan svära ed på att samma sorts läsk fast ur en speciell behållare är en helt annan dryck. Grejen är tydligen hur produkten vid nån punkt etsat sig fast till ett ofta lyckligt minne och därför får en helt annan smak när man repeterar handlingen. Till och med när innehållet inte är exakt det samma.

(Ehm typ... varning: riktigt desperat exempel du vet såna läskbackar med weird apotekarnesläsk man drack som barn i en sommarstuga? När regnet aldrig ville sluta och man läst alla Kalle Anka pocket och nu i desperation gick igenom gamla ex av Allers från 1974 som av nån anledning alltid fanns där. Anywho om du skulle dricka samma läsk nu fast ur en pappmugg från Max hade du inte haft samma känsla som om du halsade direkt från en 33cl glasflaska med apotekarnes sockerdricka)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in