2023-07-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Vadå lyssna, det är bara att titta på filmbeviset.
Han snackar om en podd. Ganska uppenbart om man nu läst igenom tråden.
Citera
2023-07-16, 13:27
Medlem
Åberg sjönk ordentligt i mina ögon nu. Varför inte bara gå ut och erkänna?
Citera
2023-07-16, 13:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Det är det som gör det hela intressant, han har sagt att han ALDRIG har sett filmerna. Han ljuger och hymlar.

Sen är det ju bra många fler scener än skidställ som rasar.

Vad fan har Schulman med det här att göra?

Han gjorde ett antal filmer som älskas av folket. För mig räcker det.

O det är uppenbart inga blåkopior av de franska förlagorna. Vad är problemet? Vad är poängen? Att Alex o Sigge ska få uppmärksamhet?
Citera
2023-07-16, 13:31
Medlem
Elvis avatar
Gammal skåpmat, knappast en nyhet. Ganska imponerande att komma på det först nu, har Sigge möjligtvis sovit under en sten?
Citera
2023-07-16, 13:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
De är så gott som identiska i många specifika scener men åberg nekar och tar all ära, trots att det är extremt osannolikt att han inte kopierat rakt av. Det är hans nekande som är grejen, självklart är många filmer lika varandra/ plagierat varandra men då är det ingen som påstår något annat heller.
Öh, berätta när en regissör eller en manusförfattare till en skräckfilm konkret fått frågan "Det här är ju ett plagiat"? Kanske att de skulle svara Nej?

Jag råkar känna Lasse så jag är biazed. Han har gjort oerhört mycket för Sverige hur som helst. Den som sett Repmånad som föregick Sällskapsresan, är identisk i konceptet, och vet att den är ursvensk och därmed utan plagiat. Sällskapsresan är ett "plagiat" av Repmånad kan man säga. Kallas även Uppföljare.
Citera
2023-07-16, 13:34
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
När de plagierar är det OK, när andra gör samma sak så är det inte OK. I detta fall kan man dock förstå det eftersom det koreanska bandet sexualiserar Pippi som är en barnidol.
Överkänsligt kan tyckas då Astrid sexualiserade barn, jag har för mig att Ronjas 11 åriga fitta visades i Rövardotter när hon sprang näck i gräset med Birk, eller har jag bara drömt detta?
Citera
2023-07-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
En annan grej ju att Sällskapsresan har blivit en del av den svenska folksjälen för att den är så typiskt svensk. I själva verket är den alltså fransk.

Säger något om vilket identitetslöst folkslag vi är. Inte undra på att medierna inte vill skriva om det. Det är förnedrande för den svenska självbilden.

Detta får mig att tänka på min lärare i högstadiet som hävdade att västerländsk musik inte finns för att man spelade på instrument i Afrika lång innan våran del av världen var befolkad. Otroligt genomtänkt.

Sällskapsresan är, hur plagierad den än är en svensk klassiker
Citera
2023-07-16, 13:38
Medlem
Inget nytt under solen. Känner du dig lurad? Cirkulera.
Citera
2023-07-16, 13:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det är ju det att Åberg hävdar att han inte sett de franska filmerna, och tar all ära, trots att det är uppenbart plagiat.

Plagiat?
Gör man en cowboyfilm så har saloonen svängdörrar. O huvudpersonen har en lustig hatt.

Det är mycket möjligt att han inte sett dem. Han kan ha sett delar av dem. Läst recentioner i olika branschtidningar. Någon annan på Filminstitutet, SF eller Svt kan ha sett filmerna, o föreslagit Åberg med ett muntligt synopsis att göra dessa semester filmer.
Eller så har han sett dem o fått en ide om att göra en klassisk svensk charterfilm.

Vi lär aldrig få veta.
Citera
2023-07-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Plagiat?
Gör man en cowboyfilm så har saloonen svängdörrar. O huvudpersonen har en lustig hatt.

Det är mycket möjligt att han inte sett dem. Han kan ha sett delar av dem. Läst recentioner i olika branschtidningar. Någon annan på Filminstitutet, SF eller Svt kan ha sett filmerna, o föreslagit Åberg med ett muntligt synopsis att göra dessa semester filmer.
Eller så har han sett dem o fått en ide om att göra en klassisk svensk charterfilm.

Vi lär aldrig få veta.

Du menar att om man gör en film om skidsemester så är det självklart att man har med en scen där man fastnar i skidliften och måste klättra ner för att operatören gått för lunch? Din liknelse är sådär, för att vara snäll.

Det andra du skrev kan säkert hänt, men då har någon beskrivit scenerna exakt för åberg.
Senast redigerad av Engback 2023-07-16 kl. 14:09.
Citera
2023-07-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Detta får mig att tänka på min lärare i högstadiet som hävdade att västerländsk musik inte finns för att man spelade på instrument i Afrika lång innan våran del av världen var befolkad. Otroligt genomtänkt.

Sällskapsresan är, hur plagierad den än är en svensk klassiker

Fast den jämförelsen haltar. Det är ungefär som att säga att all film är fransk för att filmkameran uppfanns där.

Nu pratar vi om en film och en uppföljare med 15 scener som är identiska och som råkar av en händelse handla om en solsemester och en skidsemester. Att ens förneka att man inte har sett den franska upplagan som man har plagierat delar ifrån är inte snyggt.
Senast redigerad av Kimma7 2023-07-16 kl. 14:12.
Citera
2023-07-16, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Överkänsligt kan tyckas då Astrid sexualiserade barn, jag har för mig att Ronjas 11 åriga fitta visades i Rövardotter när hon sprang näck i gräset med Birk, eller har jag bara drömt detta?
Du tänker nog på Madicken och hennes syster, när de hoppade i sina sängar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in