2023-07-14, 14:20
Medlem
DaChiefs avatar
Den senaste månaden upplever jag att väderrapporteringen är sämre än vad vädret egentligen blir. Typ att det ska regna en massa, sen regnar det lite eller inget.

Är det nått de satt i system att de gör en prognos, försämrar den 5% och publicerar?
Det skulle ju kunna göra att folk t ex gillar en vädersida mer, det viktiga är väll att folk inte gillar att vara ute när det är dåligt väder, själv tycker jag det är störigt.
Citera
2023-07-14, 14:28
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Den senaste månaden upplever jag att väderrapporteringen är sämre än vad vädret egentligen blir. Typ att det ska regna en massa, sen regnar det lite eller inget.

Är det nått de satt i system att de gör en prognos, försämrar den 5% och publicerar?
Det skulle ju kunna göra att folk t ex gillar en vädersida mer, det viktiga är väll att folk inte gillar att vara ute när det är dåligt väder, själv tycker jag det är störigt.

Du berättar inte vad det handlar om för prognos. I linjärtelevisionen brukar det vara väldigt grova drag, om det är den du menar.
Citera
2023-07-14, 14:32
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Du berättar inte vad det handlar om för prognos. I linjärtelevisionen brukar det vara väldigt grova drag, om det är den du menar.

Har mest kollat på klart.se
De har ju haft väldigt bra prognoser men den senaste månadern är de väl pessimistiska.
Citera
2023-07-14, 14:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Har mest kollat på klart.se
De har ju haft väldigt bra prognoser men den senaste månadern är de väl pessimistiska.

Gissar att de projicerar ned mer övergripande prognoser till småorterna, ser iaf. så ut när jag tittar runt lite. YR.no brukar funka helt okej där jag befinner mig, men mest gör jag mina egna chansningar baserat på zoom.earth, där prognoserna är lite sådär men de brukar träffa rätt på var hög- och lågtryck kommer vandra och det kommer man ju ganska långt med.
Citera
2023-07-14, 15:35
Medlem
Strychnos avatar
Yr överdriver allltid nederbörden något så in i helvete, och SMHI har alltid helt fel.
Citera
2023-07-14, 15:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Den senaste månaden upplever jag att väderrapporteringen är sämre än vad vädret egentligen blir.
Det sträcker sig längre tillbaka. Många sommardagar decennier tillbaka man varit passiv inomhus, och sen på kvällen konstaterat att meteorologerna varit för pessimistiska. Jag tror det är så att regnmoln över ett område inte alltid regnar ur sig exakt just där, eller tar en annan väg. Hur ofta händer det omvända. Om du får frågan "kommer det i morgon regna i Europa", och "kommer det i morgon regna på mitt utedass". Risken är 70 procent för förstnämnda och 0.01 för sistnämnda. Så det har med detaljnivån att göra.
Citera
2023-07-14, 16:08
Medlem
HVIT.s avatar
Klart.se har haft helt fel där jag varit. Helt värdelös! Prognosen ändrar dom varje timme och det blir fel ändå. Exempelvis så skulle det komma 35 mm regn en dag, det kom 1 mm.
Citera
2023-07-14, 16:20
Medlem
MuscleSharks avatar
Vädret på nätsidor har ofta fel. Jag håller mig till vädret på tv. Tycker SVT och Tv4 prognoser stämmer in betydligt bättre med verkligheten än klart.se, smhi osv.
Citera
2023-07-14, 16:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Jag tycker att de alltid är ganska dåliga eftersom de spänner över så stora områden i sina rapporter samt anpassar dem till vanliga idiotkonsumenter.

Själv gör jag mina egna lokala prognoser genom att använda mig av https://zoom.earth/ och https://www.rainviewer.com/weather-radar-map-live.html och https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/satellit och https://www.lightningmaps.org/. Genom att använda data från alla de sidorna i kombination så blir prognoserna ganska exakta.
Citera
2023-07-15, 09:30
Det förutspåddes att årets sommar skulle bli som den 2018. Det kunde inte bli mer fel. De borde skämmas. https://www.tv4.se/klipp/va/20593987...hela-prognosen
Senast redigerad av Grus-Olle 2023-07-15 kl. 10:09.
Citera
2023-07-20, 18:21
Medlem
Tranquility Bass avatar
Tycker nog inte att prognoserna blivit sämre utan det är nog mer folk som blivit mer kräsna. Idag kan man i valfri väderapp slå vilken byhåla som helst och få reda på att i morgon mellan klockan 14 och 15 kommer det regna 1,3 millimeter och mellan klockan 15 och 16 kommer det vara klarblått. Om det inte sedan blir så blir svennebanan upprörd.

Alla som upplevt en normal svensk sommar vet att man själv kan gå med bar överkropp och klippa gräsmattan under strålande sol medan grannen 700 meter bort har världens regnskur över sig. Folk har helt enkelt blivit inlurare i att det går att förutsäga regnskurar mer eller mindre ner på meternivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in