2023-07-13, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
På Spotify är det vanligt med teambuilding. Där omsätter man ca 14.1mkr per medarbetare, hur mycket omsätter du och Lasse nere vid syrabadet i garvarkällaren?

Och detta beror på teambuildinglekar och öldrickande på AW? Produkten säljer sig själv med arbetande människor.
Citera
2023-07-13, 07:26
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Det är ju kul. Slappna av TS. Om chefen eller nån annan ordnar en aktivitet för att ni ska lära känn varandra, lära er samarbeta bättre eller nåt annat är det ju bara slappna av och va med på det.

Med sånt här är attityd allt, om alla kollegor kommer in med attityden att man ska göra nåt bra av det hela så blir det ofta bra. Ingen gillar nån på en arbetsplats som är sur och negativ automatiskt. Bara ett allmänt tips är att inte ta allting för seriöst och följ med bara.
Citera
2023-07-13, 07:35
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Du skriver som en sopgubbe. Jobbar du verkligen på kontor?

Man ser aldrig folk på betydande tjänster och roller, eller folk med riktiga yrken som efterfrågas, sysslar med "team building". Utan det är alltid folk på kontorets golv som dresseras i massa löjliga lekar, bland annat After work och liknande.

Aldrig hört talas om "kick-off", det är ett annat ord för team building också och där brukar folk med betydande tjänster medverka. Möjligt att det är mindre löjliga lekar och mer alkohol.
Citera
2023-07-13, 07:36
Medlem
Citat:
Riktiga yrken där jobb behöver utföras då efterfrågan är stor, behövs inga löjliga "team building"-aktiviteter. Jag har uppmärksammat att fenomenet finns bara bland skitjobb bland kontorsnissar, där folk som jobbar med HR, projektledare, sälj, ekonomi, IT osv sysslar med sånt här. På arbetstid ägnar man tid åt att leka löjliga lekar och tvinga folk umgås med varandra som man inte har någon lust att umgås med. Man är på jobbet för att arbeta och tjäna pengar och inget annat. Det här med team building är för sinnessvaga sk "extroverta" individer som inte klarar av att arbeta självständigt, utan ständigt måste snacka massa skit, umgås, vara "social" osv för att inte krackelera psykiskt.

Vad har ni att säga om denna löjliga företeelse?

Det är ju i princip bara akademiker som håller på med det där och det ligger väl lite i deras natur att på konstlat vis försöka frammana något. Hela dom och deras tillvaro är ju ofta ganska konstlad.
Citera
2023-07-13, 07:44
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Det finns ett oändligt antal arbetsuppgifter som kräver sammarbete och förståelse för varandras del i processen.

Inte alla jobbar på egen hand.
Men kul att se att TS trivs som sopgubbe.

Jo tjena. Att skriva små Post-it lappar med "värdeord" och fästa på en anslagstavla samtidigt som man står i sin grupp och ska presentera för de andra grupperna om vad vi har "kommit på". Hahah, det är så jävla patetiskt och på sån dagisnivå att det är sinnessjukt. Dagen efter ska det lekas andra lekar. Då går vi ut och spelar menlösa enkla barnspel på nån gräsmatta. Jo jag har varit med ett antal såna "evenemang" och det är lika hjärndött varje gång.

Ovanpå det så har man hyrt in sig på ett hotell och konferensrum, gärna med övernattning och slänger ut miljontals kronor på nånting helt oväsentligt.
Citera
2023-07-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Jo tjena. Att skriva små Post-it lappar med "värdeord" och fästa på en anslagstavla samtidigt som man står i sin grupp och ska presentera för de andra grupperna om vad vi har "kommit på". Hahah, det är så jävla patetiskt och på sån dagisnivå att det är sinnessjukt. Dagen efter ska det lekas andra lekar. Då går vi ut och spelar menlösa enkla barnspel på nån gräsmatta. Jo jag har varit med ett antal såna "evenemang" och det är lika hjärndött varje gång.

Ovanpå det så har man hyrt in sig på ett hotell och konferensrum, gärna med övernattning och slänger ut miljontals kronor på nånting helt oväsentligt.

Exakt. Sen tre dagar senare är man är tillbaka på kontoret och hugger varandra i ryggen igen som om post-it lapparna aldrig existerat.

Nej, en duktig chef får folk att känna tillit, kunna slappna av och bygger upp en kultur där det är ok att vara sig själv och göra fel och bygger teamet varje dag, varje timma, varje minut baserat på varje medarbetares genuina personlighet och egenskaper. Sånt går naturligtvis inte att flamsa fram med något jävla bowlingklot och öl i plastmuggar. Mer än lite krystat och tillgjort då. Men det är väl som sagt där ribban ligger för dom flesta akademiker. Artighetsskratt, påklistrade leenden och en lagom falsk inramning.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-07-13 kl. 08:06.
Citera
2023-07-13, 07:56
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Och detta beror på teambuildinglekar och öldrickande på AW? Produkten säljer sig själv med arbetande människor.

Det är okej. Vissa människor är ledare, andra arbetare. Du kan garva dina hudar utan att förstår varför sammanhållning är viktigt.
Citera
2023-07-13, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Det är okej. Vissa människor är ledare, andra arbetare. Du kan garva dina hudar utan att förstår varför sammanhållning är viktigt.

Måste man köpa in och göra den här aktiviteten externt är man nog tyvärr varken ledare eller arbetare.
Citera
2023-07-13, 08:03
Medlem
Usch, får ångest utav att bara läsa detta löjliga "team building" fenomenet. Känner spontant att det måste vara otroligt obekvämt för introverta offer som måste ta del av detta.
Citera
2023-07-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasNone
Usch, får ångest utav att bara läsa detta löjliga "team building" fenomenet. Känner spontant att det måste vara otroligt obekvämt för introverta offer som måste ta del av detta.
Påminner om när man gick i skolan och läraren "ville få ihop klassen" i början av terminen. Tycker det enbart känns löjligt, ytligt och påtvingat med denna typ av arrangemang.
Citera
2023-07-13, 08:08
Medlem
elephantstones avatar
Enligt en undersökning som gjordes häromåret framgick det att "teambuilding" är det mest ångestframkallande ordet på arbetsplatser runt om i landet. På min tidigare arbetsplats anordnade chefen ofta olika aktiviteter som krävde övernattning och som inte var särskilt populära bland mina kollegor. Det var inte ovanligt att någon skadades under dessa tillfällen.

Min egen syn på teambuilding? När jag hämtar kaffe och småpratar med kollegor mellan arbetsuppgifterna.
Citera
2023-07-13, 08:10
Medlem
Mia-Rovys avatar
Håller med, och hatar det. Jobbar inom IT.

Tror att det är HR som försöker visa att de behövs eller hålla sig sysselsatta eller något

Jag vill inte vara med jobbet efter jobbet.

När jag vill umgås med kollegor så är jag fullt kapabel att fråga dem själv.

Jag känner att det här tvångsumgänget får snarare motsatt effekt. Om en kollega på eget initiativ frågar eller tackar ja till att hitta på något så vet man att det finns ett genuint intresse. Men så som det är nu så är det ett tvång, och eftersom det är ett regelbundet tvång så minskar orken och viljan att faktiskt umgås på eget initiativ
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-07-13 kl. 08:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in