2023-07-13, 05:53
Medlem
Riktiga yrken där jobb behöver utföras då efterfrågan är stor, behövs inga löjliga "team building"-aktiviteter. Jag har uppmärksammat att fenomenet finns bara bland skitjobb bland kontorsnissar, där folk som jobbar med HR, projektledare, sälj, ekonomi, IT osv sysslar med sånt här. På arbetstid ägnar man tid åt att leka löjliga lekar och tvinga folk umgås med varandra som man inte har någon lust att umgås med. Man är på jobbet för att arbeta och tjäna pengar och inget annat. Det här med team building är för sinnessvaga sk "extroverta" individer som inte klarar av att arbeta självständigt, utan ständigt måste snacka massa skit, umgås, vara "social" osv för att inte krackelera psykiskt.

Vad har ni att säga om denna löjliga företeelse?
Senast redigerad av HandgnuggarOligark 2023-07-13 kl. 05:58.
Citera
2023-07-13, 06:07
Avstängd
Det finns ett oändligt antal arbetsuppgifter som kräver sammarbete och förståelse för varandras del i processen.

Inte alla jobbar på egen hand.
Men kul att se att TS trivs som sopgubbe.
Citera
2023-07-13, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Det finns ett oändligt antal arbetsuppgifter som kräver sammarbete och förståelse för varandras del i processen.

Inte alla jobbar på egen hand.
Men kul att se att TS trivs som sopgubbe.

Du skriver som en sopgubbe. Jobbar du verkligen på kontor?

Man ser aldrig folk på betydande tjänster och roller, eller folk med riktiga yrken som efterfrågas, sysslar med "team building". Utan det är alltid folk på kontorets golv som dresseras i massa löjliga lekar, bland annat After work och liknande.
Citera
2023-07-13, 06:10
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Riktiga yrken där jobb behöver utföras då efterfrågan är stor, behövs inga löjliga "team building"-aktiviteter. Jag har uppmärksammat att fenomenet finns bara bland skitjobb bland kontorsnissar, där folk som jobbar med HR, projektledare, sälj, ekonomi, IT osv sysslar med sånt här. På arbetstid ägnar man tid åt att leka löjliga lekar och tvinga folk umgås med varandra som man inte har någon lust att umgås med. Man är på jobbet för att arbeta och tjäna pengar och inget annat. Det här med team building är för sinnessvaga sk "extroverta" individer som inte klarar av att arbeta självständigt, utan ständigt måste snacka massa skit, umgås, vara "social" osv för att inte krackelera psykiskt.

Varit inblandad för många gånger under åren. Man duckar (PÅ min arbetsplats) för vissa personer som kommer dra ut mötet. Bygger det bättre försäljning? Nej. Men någon på HR får visa sina teorier . (Som inte finns alls..)Tomtar snor 10 % av allt. Flummare.
Citera
2023-07-13, 06:11
Avstängd
Hur ska du ha det?
Först en massa svammel om teambuilding på arbetstid - och nu är det helt plötsligt AW som bränner?
Citera
2023-07-13, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Hur ska du ha det?
Först en massa svammel om teambuilding på arbetstid - och nu är det helt plötsligt AW som bränner?

AW är den förlängda armen på "team building"-tramset fattar du väl. Helst vill sådana arbetsgivare kontrollera dig dygnet runt med allt vad du gör.
Citera
2023-07-13, 06:36
Medlem
F.Hansens avatar
Visst det kan låta löjligt men det funkar faktiskt, beroende på hur det görs naturligtvis. Ofta måste människor ut i ett annat sammanhang än jobbet för att man ska få en djupare/bredare förståelse utav varandra.
Vilket förbättrar samarbetet på jobbet.
Citera
2023-07-13, 06:41
Medlem
Ja jävlar ts, detta har retat mig bra länge och det är som du säger att det oftast sker på kontorsjobben.

Min käraste jobbar på kontor och det händer väldigt ofta att det organiseras lek och larv på arbetstid samtidigt som det gnälls på att man ligger efter i det faktiska arbetet.

Jag själv har också väldigt många gånger blivit störd i mitt arbete av att kontoret har bjudit in till lek och larv. Det är frustrerande och det känns oseriöst att behöva boka om kunder/jobb för att vi ska leka på kontoret. Vi som har ett riktigt jobb där man faktiskt får saker gjorda blir störda av dessa fjollaktiviteter.

Ha en fin dag!
Citera
2023-07-13, 06:53
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Är ju mest där man behöver ett team för att blåsa många. HR folk borde och kommer droppa av i och med att dessa försvinner i USA. Snart är det som det var.(För tjugo år sedan.)😁
Citera
2023-07-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det enda jag kan säga är att du saknar social kompetens och därmed inte lämplig på arbetsmarknaden . Iallafall inte i sådana jobb som du nämner. Hämta sopor vore kanske något för dig?

Du vet uppenbarligen inte vad social kompetens innebär. Kompetenta människor behöver inte dresseras i dessa lekar. Du ser aldrig styrelser och folk på höga poster sysslar med sånt. Detta är för sinnesslöa kreti och pleti människor som inte kan klara sig självständigt eller ens i olika sociala miljöer.
Citera
2023-07-13, 07:06
Medlem
kaerakels avatar
På Spotify är det vanligt med teambuilding. Där omsätter man ca 14.1mkr per medarbetare, hur mycket omsätter du och Lasse nere vid syrabadet i garvarkällaren?
Citera
2023-07-13, 07:10
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Du vet uppenbarligen inte vad social kompetens innebär. Kompetenta människor behöver inte dresseras i dessa lekar. Du ser aldrig styrelser och folk på höga poster sysslar med sånt. Detta är för sinnesslöa kreti och pleti människor som inte kan klara sig självständigt eller ens i olika sociala miljöer.

Skrattet förlänger livet vet du väl? Det är som när man ordnar fester folk vill inte bara sitta och bli fulla rätt upp och ner utan dom vill aktiveras . Så då blir det olika lekar och tävlingar som jag anordnar tex kubbspel, fotbollsgolf ja vad som helst som får deltagarna glada . Fenomenet Team Building är nog tänkt samma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in