2023-07-11, 08:46
Medlem
sputnik2011s avatar
Jobbar deltid och har NETTO 370 kr per dag att spendera på mat och övrigt/nöjen samt sparande.
Då har jag pressat ned utgifterna till det minimala och tjänar flera tusen per år och höjt min dag penning.

MVH
Citera
2023-07-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Måste varit en del fetton i TS familj. Först åt barnen lunch på skolan. Sedan varm lunch hemma. Och sedan en stor middag.

Sedan är det inte ett självändamål att impulsköpa för 100 kr om dagen. Om det är saker man inte behöver skapar de inte glädje, man blir en hoarder.
TS bor i ett stort/dyrt hus, äter 3 familjepizzor per dag och tränar extremt mycket..
Citera
2023-07-11, 10:00
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
24000 efter skatt. Går åt till hyra 14000 och sen mat osv osv. Matlåda 95 % av tiden. Har råd med 100 kr extra per dag. Fått dra ner på extremt mycket. Lever på gränsen. Tragiskt. Upplevde att man hade råd med mer förr

Rent spontant bor du alldeles för dyrt med din lön.

Du kan inte hitta en sambo eller ett billigare boende?
Citera
2023-07-11, 10:04
Medlem
Cameltotems avatar
Brukar ha 43k netto men har nu endast 24k då jag sparar till en buffert.

Det märks förvånansvärt lite då jag har bra kolla på kostnaderna och bor inte så fasanfullt dyrt. Investerar princip alla pengar som blir över så har inget behov att köpa saker o prylar.

Fasta utgifter är ungefär 18k. Så har ju pengar över oavsett.

Enda tips jag kan ge är väl se över er konsumtion. Många köper saker o prylar för 5-8000kr varje månad. Det är inte sunt någonstans.
Citera
2023-07-11, 10:06
Medlem
Jag ca 40 000 efter skatt, min fru ca 35 000 efter skatt.

Månaderna brukar se ut såhär;
BRF-Avgift ca 4000:- (beroende på vad varmvattnet landar på den månaden)
Amortering 8000:-
Ränta 2500:-
El ca 500:-
Bredband 100:-
Mat / Hushåll 4000:- (det här täcker alla lagade måltider hemma, men även lunchlådor för båda)
Mobiltelefoner 2 x 175:-
Fack och akassa 2 x 350:-
Gemensamt sparkonto 4000:- (sparande för resor, hushållsinköp (typ kyl och spis) och annan buffert)
Individuellt sparkonto 2 x 2000:-
Resor ca 1000:- (beror på om det är många möten, eller om det är sommar/vinter, cyklar nästan alltid)
Diverse välgörenhetsorganisationer; 500:-
HBO 45:-
Spotify 189:-

Så summa sumarum ca 30 000:- i månaden.

Det här är grundbudgeten, och det som blir över delar vi på. och allt över 5000.- per person dunkar vi in på amortering eller det gemensamma sparkontot.

Så för Juli månad har vi ca 45 000:- över, och då kommer 35 000:- delas som så att 15 000:- till gemensamma kontot (det skall spenderas på semestern) och sen 15 000:- på amortering.
Citera
2023-07-11, 11:10
Medlem
Nyans2026s avatar
Citat:
Hur mycket tjänar ni i månaden och vad gör ni av med alla pengarna på den månaden?
Om jag fördelar min årliga inkomst per månad så blir det nästan exakt 50 000kr, innan skatt.
Fasta utgifter ligger på under 10 000 kr, sparar lejonparten.
Jag gör inte av med så mycket pengar, jag lägger in 15 000 kr per månad på fonder till mig själv och 1000 kr till vårt barn.

Citat:
Kan ni spontan köpa för att 100kr varje dag eller har ni inte råd för det? Blir det matlåda från gårdagens middag eller har ni råd att köpa lunch ute varje dag?
100 kr per dag är bara 3000 kr per månad, så javisst skulle jag kunna göra det. Meeen jag drar mig verkligen från den typen av spenderande. Jag får lite ångest när jag ser att jag spenderat pengar flera dagar i streck när jag går in på banken. Det är en underbar känsla när man inte har spenderat ett öre på 3+ dagar.
Jag började äta matlåda på jobbet när jag tjänade mindre än häften av vad jag gör idag.
Det går inte att börja äta ute när man blivit van att ha matlåda.

Citat:
Hur mycket går åt elen och hyran? Bensinen?
Elen har blivit svårt att beräkna eftersom den pendlat upp och ner, men denna månad var det kanske strax under 400 kr. Avgift till BRF, försäkring, plus ränta blir nästan 5000 kr. Äger inte en bil, så noll.

Citat:
Har ni barn och fru, bor ni ensamma och därav kan njuta?
Jag har fru och barn, dom har inte påverkat min ekonomi negativt.

Citat:
Käkar ni frukost varje dag eller lämnar ni frukosten?

Jag brukar äta frukost hemma, havregrynsgröt.

Citat:
När era barn kommer hem från dagis/skola får de en riktig lunch direkt eller anser ni att ”de redan har ätit lunch på skolan” och sparar pengar på middagen istället?
För oss är det viktigt att familjen äter måltider tillsammans, annars uppfostrar man sitt barn till att bli osocial som sitter framför tiktok hela dagen.

Citat:
Hur hade ni när ni växte upp och hur ser skillnaden ut nu?
Jag hade en ganska vanlig uppväxt, kommer från en arbetarklass familj utan hög inkomst.
Vi hade inget överflöd av tillgångar, men jag tänkte aldrig på att vi hade det sämre än dom i vår omgivning.
Men jag växte upp i en liten ort där de flesta var arbetarklass.
Nu bor vi i Stockholm och lever i en annan miljö än vad jag vuxit upp med.
Citera
2023-07-11, 11:11
Medlem
Vi får in totalt strax över 80000 netto.
Visst märker vi att det blir högre kostnader, mest i form av att boendet kostar ~17000 i ränta och amortering. Men en stor del av det är självvalt, då ca hälften är amortering.
Boendekostnader i övrigt har så klart ökat i form av samfällighetsavgift som gått upp och el.
Maten har jag inte reflekterat nämnvärt över, annat än att vi spenderar lite för mycket.
Edit: Medräknat amortering sparar vi fortfarande samma som tidigare, vi spenderar dock mindre på "övrigt"

I förhållande till när jag växte upp har vi det klart bättre.
Båda föräldrar var tjänstemän och hade väl hyfsade löner, men fram till mitten av 90-talet åt räntorna upp stora del av deras inkomster, och på 80-talet så gick vi på dagis, så då var barnomsorgsavgifterna väldigt höga.
De lagade all mat och bakade bröd hemma. Resor prioriterades över att äta ute.
Citera
2023-07-11, 11:13
Medlem
Sparar 5% av bruttolönen till pension, ytterligare 5% till framtida projekt. 10% nöjen å kläder. 45% utgifter så som hyra, amortering, mat, familj (kläder m.m till barn), csn. 10% sparar jag till annat eller buffert, men vet fan aldrig. 25% skatt.
Lön strax över median.
Senast redigerad av Metaapiwokefail 2023-07-11 kl. 11:33.
Citera
2023-07-11, 11:14
Medlem
Både jag och min fru har cirka 40' netto. Dock är hon föräldraledig just nu och får ut cirka 15'.

Vår budget ser ut så här. Det är ett genomsnitt för de senaste 12 månaderna:
Amortering: 5,5'
Ränta: 13'
Boende övrigt (el, försäkring, vatten/avlopp, fastighetsskatt, bredband etc): 5,5'
Bil & bensin: 1,5'
Mat: 6'
Övrigt: 7'
Totalt: 38,5

Den posten som varierar mest är "boende övrigt" då t.ex elen var väldigt dyr under vintern.

När båda arbetar kan vi därmed spara 41,5' i genomsnitt.
Med en föräldraledig kan vi spara 16,5' i genomsnitt.

Personligen skulle jag gärna flytta från Stockholm och ha ett betydligt mindre lån, men min fru vill bo kvar här på grund av närheten till hennes familj.

Vi har inga dyra hobbies utan tycker om att vara ute i naturen. Fiska, vandra, grilla etc. Min fru älskar även att laga mat så nästan alla måltider är hemlagade. Odlar lite grann själva och köper en del kött av ett jaktlag.
Citera
2023-07-11, 11:22
Medlem
Har två jobb som medlevare vilket med 15 dygn på jobb i månaden och 2 veckor ledighet ger ca 40-45 efter skatt. Jag sparar och investerar ca 15-25k i månaden. Jag lägger så mycket som möjligt in i Synact just nu. Vi kommer se en kursdubbling till september ca.
Citera
2023-07-11, 11:33
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
24000 efter skatt. Går åt till hyra 14000 och sen mat osv osv. Matlåda 95 % av tiden. Har råd med 100 kr extra per dag. Fått dra ner på extremt mycket. Lever på gränsen. Tragiskt. Upplevde att man hade råd med mer förr

Gratulerar till din avsaknad av FB-dase. De flesta här kommer påstå att de tjänar 80K efter skatt boende 15M+ i betalt boende. Håll ut.

32 efter skatt. Tanten inte så mycket. Betalt hus i skogen så typ 5K i boendekostnad per månad. 10K omkostnader. Mina tankar går till alla stackare som oroar sig för räntor och jobb.
Citera
2023-07-11, 11:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vilken meningslös tråd. Blir bara en massa anekdotiska berättelser som bekräftar att det finns en lönespridning i befolkningen.

Herregud.

TS bör kolla upp befintlig statistik.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/

Vad man lägger stålarna på är individuellt såklart.
Särskilt inom Flashback är spridningen väldigt stor. 90% av medlemmarna tjänar som UNHCR:s representanter i Ukraina, 5% letar desperat efter ett sätt att få tag på femhundra spänn, helst i förrgår. Resten fördelar sig däremellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in