Citat:
Hur mycket tjänar ni i månaden och vad gör ni av med alla pengarna på den månaden?
Om jag fördelar min årliga inkomst per månad så blir det nästan exakt 50 000kr, innan skatt.
Fasta utgifter ligger på under 10 000 kr, sparar lejonparten.
Jag gör inte av med så mycket pengar, jag lägger in 15 000 kr per månad på fonder till mig själv och 1000 kr till vårt barn.
Citat:
Kan ni spontan köpa för att 100kr varje dag eller har ni inte råd för det? Blir det matlåda från gårdagens middag eller har ni råd att köpa lunch ute varje dag?
100 kr per dag är bara 3000 kr per månad, så javisst skulle jag kunna göra det. Meeen jag drar mig verkligen från den typen av spenderande. Jag får lite ångest när jag ser att jag spenderat pengar flera dagar i streck när jag går in på banken. Det är en underbar känsla när man inte har spenderat ett öre på 3+ dagar.
Jag började äta matlåda på jobbet när jag tjänade mindre än häften av vad jag gör idag.
Det går inte att börja äta ute när man blivit van att ha matlåda.
Citat:
Hur mycket går åt elen och hyran? Bensinen?
Elen har blivit svårt att beräkna eftersom den pendlat upp och ner, men denna månad var det kanske strax under 400 kr. Avgift till BRF, försäkring, plus ränta blir nästan 5000 kr. Äger inte en bil, så noll.
Citat:
Har ni barn och fru, bor ni ensamma och därav kan njuta?
Jag har fru och barn, dom har inte påverkat min ekonomi negativt.
Citat:
Käkar ni frukost varje dag eller lämnar ni frukosten?
Jag brukar äta frukost hemma, havregrynsgröt.
Citat:
När era barn kommer hem från dagis/skola får de en riktig lunch direkt eller anser ni att ”de redan har ätit lunch på skolan” och sparar pengar på middagen istället?
För oss är det viktigt att familjen äter måltider tillsammans, annars uppfostrar man sitt barn till att bli osocial som sitter framför tiktok hela dagen.
Citat:
Hur hade ni när ni växte upp och hur ser skillnaden ut nu?
Jag hade en ganska vanlig uppväxt, kommer från en arbetarklass familj utan hög inkomst.
Vi hade inget överflöd av tillgångar, men jag tänkte aldrig på att vi hade det sämre än dom i vår omgivning.
Men jag växte upp i en liten ort där de flesta var arbetarklass.
Nu bor vi i Stockholm och lever i en annan miljö än vad jag vuxit upp med.