Citat:
Ursprungligen postat av
Huvudarmochta
Hur mycket tjänar ni separat, hur gamla är ni och har ni barn? Hur mycket går åt hyra och el varje månad?
Jasså, så du drar ner på finare köttdelar och käkar mindre ute men ska betala dyrt för spadar och arbetsgrejor i vilket du inte har något kunskap inom? Varför? Jag tycker att kvaliteten på köttet påverkar dig och din hälsa? Vilken affär köper en person som dig på? Är det Coop, Ica och Willys eller köper du din mat från någon annan affär?
Vad jobbar du med förresten?
Vi bor utomlands så lite annorlunda omkostnader än i Sverige. Men el och vatten märker man inte av, det kostar inte mycket. Amortering, ränta, försäkring, skatt på huset går på knappt 30k.
Vi köper mat på amerikanska kedjor som inte riktigt finns i Sverige. Costco, Whole Foods och Trader Joes. Costco är typ storpack men faktiskt bara saker av högsta kvalitet till någorlunda rimligt pris eftersom det är storpack. Whole foods får anses rätt dyrt. Kollar inte på prislappar direkt som sagt men känslan är att det kanske är dubbelt så dyrt som i en mer normal mataffär och allt är ekologiskt och från lokala bönder osv. Trader Joe är en rätt unik kedja. Vet inte om de anses dyra, tror inte det, men de har en del udda varor och en skön vibe. Mycket hipsters där.
Kött till helgen brukar jag köpa på en lokal köttbutik runt hörnet. De har kött från lokala bönder och stället drivs med passion, det är ägaren som står bakom disken. Den butiken anses nog också rätt dyr. säkert 50% dyrare än i en vanlig affär. Men man vill ju gärna stödja sådana lokala konceptbutiker som drivs av någon med stort intresse för vad han säljer.
Varför jag dragit ner på just köttdetaljerna (förutom på helger) är nog för att det nog är de enda prislappar jag tittar på när jag handlar så det är de enda priserna jag faktiskt noterar hur mycket de stigit i pris. Så jag blev förbannad vid något tillfälle när köttpriset höjdes var och varannan månad och började då köpa köttfärs istället och sämre styckesdelar än vad jag brukar.