2023-10-30, 20:09
Medlem
Lassekkongos avatar
Brukar spara 7000 varje månad och gjort så i 12år, får ut ca 26-28 per månad. Matlådor gör man på söndagar!
Citera
2023-10-31, 20:45
Ni som investerar en del av er lön, köper ni enstaka aktier kontinuerligt eller sätter ni in allt i fonder varje månad? Hur länge tänker ni köra på detta tills ni ”låter det vara”? Vad är timelimiten i tid?
Citera
2023-10-31, 20:46
Bannlyst
Tjänar 80-100 tusen och har utgifter på 15 tusen.
Citera
2023-11-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Ni som investerar en del av er lön, köper ni enstaka aktier kontinuerligt eller sätter ni in allt i fonder varje månad? Hur länge tänker ni köra på detta tills ni ”låter det vara”? Vad är timelimiten i tid?

Stoppar undan en stor del av varje lönecheck och köper då mest indexfonder. Vid bonusar lägger jag typ 75% av pengarna i fonder.

Målet är att nå FIRE och det borde jag nå inom tio år när jag är 52, men jag kanske jobbar till 55.
Citera
2023-11-02, 01:25
Medlem
I dagsläget får vi dessvärre bara in 43.000 netto.
Boende inklusive lån: 15.300
Övriga lån: 5000
Underhåll till bortaboende barn: 3500
Mobil+internet: 2200
Försäkringar/fack etc: 1800
Transport: 1600
Apotek: 400

Resterande 13' ska då täcka allt löpande.
Mat, bränsle, kläder

Övriga lån kommer snart minska drastiskt och även inkomst öka 20% framöver. Ska bli skönt.
Citera
2023-11-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher

Spännande fråga. Jag kan ibland välja att snåla på annat då jag hellre vill köpa aktier, alternativt låta bli att köpa något jag vill ha eftersom jag inte vill sälja aktier.
Nyligen funderade vi på att köpa nytt boende. Jag var mer negativ till det eftersom det innebär försäljning av aktier.
Till och från funderar jag på att byta bil, men blir oftast negativ till det eftersom det innebär försäljning av aktier.
Som det är nu sparar jag i stort sett varje månad, men köper lite när som. Alltså bygger jag likvid med månadsspar men köper aktier när jag hittar något intressant eller när långköpordrar går igenom.

Problemet är ju att sparfolk gärna forsätter att spara till dem dör och unnar sig för lite. Slösafolk sparar inte alls och får fort andra problem. Svårt att hitta en balansgång. Jag vet att jag en vacker dag kommer att ärva en del och få betala av lån/bygga upp pensionskontot och funderar därför ibland om på om jag ska ta det lite lugnare med sparandet. Mest kvar när man dör vinner väl ändå inte?
Citera
2023-11-07, 01:27
Medlem
Flashbackare har bland annat de högsta lönerna i Sverige, kanske i Europa?

Alla som jag känner som är uppe i de lönerna som vissa nämner har oftast inte 1 min över, speciellt för att hänga på massa forum.

Jag och sambon har totalt 55k utöver vardera rikskort på totalt 5500.

Har just nu rätt höga boendekostnader men annars och har nu samtliga utgifter på ca. 29-33k beroende på månad. Kommer kunna gå ner 8k-10k nästa år så utgifterna kommer ligga på runt 25-27k.

Är nöjd med min lön (frun behöver byta jobb). Oavsett så klarar vi oss bra och har en bra levnadsstandard från boende till bil.
Har även ganska mkt besparingar och investeringar.

Det som suger just nu är att allt har gått så precis som alla andra så känns det fortfarande i plånboken. Har dock inte ändrat vårat levnadssätt.
Citera
2023-11-07, 07:53
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Flashbackare har bland annat de högsta lönerna i Sverige, kanske i Europa?

Alla som jag känner som är uppe i de lönerna som vissa nämner har oftast inte 1 min över, speciellt för att hänga på massa forum.

Jag och sambon har totalt 55k utöver vardera rikskort på totalt 5500.

Har just nu rätt höga boendekostnader men annars och har nu samtliga utgifter på ca. 29-33k beroende på månad. Kommer kunna gå ner 8k-10k nästa år så utgifterna kommer ligga på runt 25-27k.

Är nöjd med min lön (frun behöver byta jobb). Oavsett så klarar vi oss bra och har en bra levnadsstandard från boende till bil.
Har även ganska mkt besparingar och investeringar.

Det som suger just nu är att allt har gått så precis som alla andra så känns det fortfarande i plånboken. Har dock inte ändrat vårat levnadssätt.
Tycker också att det är lite trist.

Tror mycket väl att det är en del här som tjänar så mycket som de påstår, och sedan är det säkert en del som ljuger om lönen under anonymitetens trygghet, men det är ändå lite trist att det är så få med "vanlig" lön som skriver i dessa trådar. Med vanlig menar jag ett spann på typ... ja, säg 25-35 000 kronor.

Jag själv tjänar 33, och tycker inte att jag har en dålig lön (däremot har jag fått höra av ett par viktigpettrar som tjänat 40-50+ att jag minsann har en dålig lån ), och jag tror att jag också har skrivit i tråden vad mina utgifter går på.

Hade varit kul att läsa mer poster från "vanligt folk", för det ÄR inte normen att tjäna över 40 000 som det ger sken av i tråden. Annars hade medianlönen inte legat på 33-något. Framför allt för egen del så att man kan jämföra och se vad man gör rätt och fel.
Citera
2024-02-15, 16:07
Medlem
Triremers avatar
Fyfan denna månaden har jag nog haft utgifter på 60 000kr. Två resor samt hittat på massa saker, köpt nya kläder osv. Hatar verkligen att göra av med pengar även om det är på kul saker.

Normalt sett över ett år så har jag utgifter på 30 000kr och kostnader på ca 25 000kr.

Har gjort en kalkyl på att allt annat lika, har jag ökade kostnader på 13 000kr mer i månaden än innan inflationen och räntan sköt iväg.

Som tur är har jag riktigt bra avkastning på börsen.
Senast redigerad av Triremer 2024-02-15 kl. 16:09.
Citera
2024-02-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
60k efter skatt. Investerar 40k.

Sen tillkommer bonus på 200k som jag investerar. Samt 250k i aktier som kompensation, som jag låter ligga kvar.
Menar du att du investerar närmare 1 miljon kronor per år? Låter helt galet i så fall men snyggt jobbat!
Citera
2024-02-15, 20:25
Medlem
100-300 tusen per månad. Har sparat 80-90% Senaste åren.

Deklarerar 0 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in