• 7
  • 8
2023-08-30, 18:29
Medlem
Halte Haralds avatar
Jag varierar olika starka såser på all mat jag lagar.
Från en väldigt god speciell Grön siracha som endast går att få tag i på Asian Marker i Sthml till Dang-sauce och just nu har jag fått smak för Tabasco.

Brukar intr dränka maten i det men några tuggor in i typ en Carbonara så klarar jag det inte längre utan måste spruta på lite Tabasco eller Sambal.

Man märker att det blivit för mycket dagen efter när skithålet brinner och det kommer blod från anushålet. Men då är oftast Chili eller Jalapeno inblandade(har startat en tråd ang det).
Citera
2023-10-01, 12:09
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booosss
Nej för fan.

Köttbullar med mos och gräddsås, lingon får fan inte ha ett endaste microkorn chili.

Annat med Asiatiskt, ,tacosrätter, hemlagade kebabs.

Chili ska man veta var man lägger det, då det kan dölja smaker annars.
Det är absolut inget man har till allt. Noway.

Har du chili även till Ärtsoppan ?
NEJ eller hur.

Faktum är att lite tabasco åker ner i ärtsoppan här ibland.
Citera
2023-10-05, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag äter väl inte alltid stark mat, men brukar ofta ha chilisås på eller annan stark sås till eller i rätten. Kan uppskatta all mat, men känns ofta lite tamt med mat som inte är lite kryddig.

Äter ni alltid eller ofta stark mat, eller ofta kryddar ordentligt eller häller på stark sås?

Jag lagar i alla fall mycket mat som har lite styrka i någon form. Inte så mycket att hälla nån form av färdig sås på maten.
Odlar några sorters chili, så det blir en hel del använt. Lagar dessutom ofta mat och laborerar med influenser från en massa olika matkulturer så det blir smakrikt, samt starkt på olika sätt.

Favoritmetoden att ta vara på chiliodlingarna är att röka, sen torka alternativt endast torka. Kokar också lite sås, som tex mexikansk salsa verde på gröna tomater samt mogna jalapeños mm.

Gör mycket BBQ, även med sydamerikanska influenser, så då kommer chili väl till pass!
Citera
2023-10-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag lagar i alla fall mycket mat som har lite styrka i någon form. Inte så mycket att hälla nån form av färdig sås på maten.
Odlar några sorters chili, så det blir en hel del använt. Lagar dessutom ofta mat och laborerar med influenser från en massa olika matkulturer så det blir smakrikt, samt starkt på olika sätt.

Favoritmetoden att ta vara på chiliodlingarna är att röka, sen torka alternativt endast torka. Kokar också lite sås, som tex mexikansk salsa verde på gröna tomater samt mogna jalapeños mm.

Gör mycket BBQ, även med sydamerikanska influenser, så då kommer chili väl till pass!

Jag odlar inget men det låter avancerat för att få lite styrka på maten. Jag köper färdiga såser och annat...
Citera
2023-10-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag äter väl inte alltid stark mat, men brukar ofta ha chilisås på eller annan stark sås till eller i rätten. Kan uppskatta all mat, men känns ofta lite tamt med mat som inte är lite kryddig.

Äter ni alltid eller ofta stark mat, eller ofta kryddar ordentligt eller häller på stark sås?

Det senaste ca halvåret blir jag ganska illamående av stark mat. Jag äter det ibland ändå, men priset är ont i magen ett halvt dygn.
Citera
2023-10-05, 15:28
Medlem
Ingen person med smaklökar i behåll äter alltid stark mat. Hetta hör hemma i många rätter, och behövs många gånger för att exempelvis bryta igenom feta rätter.

Den som däremot tror att allt ska mat ska serveras starkt är ganska mycket ute och cyklar.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in