2023-07-10, 07:23
Jag hatar många drag som flockdjuret människan delar. Jag kan tänkas vara högkänslig https://www.hspforeningen.se/hogkans...hogkanslighet/ och har en sällsynt så kallad Jung-personlighetstyp.
Detta i kombination under många sedan tidig ålder gjorde att jag började förakta nästan allt och alla. Nu har det gått lång tid och det finns fortfarande inte många som förstår mig.
Psykologer gör det inte utan de bara pladdrade på om hur alla borde vara istället för att acceptera att folk är olika.
Vad ska jag göra åt det och var ska jag finna mina vänner när jag inte vill ha mer utan samma vara som gjorde mig pissed?
Citera
2023-07-10, 07:35
Medlem
Ditt hat är befogat
Citera
2023-07-10, 07:37
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyKazcinsky
Ditt hat är befogat
Ja det är det. Jag har alltid varit en hyvens man men sällan fått cred för det. Tvärtom bara arrogans och oförstånd samtidigt som jag har förstått vilka billiga människor alla har varit.
Citera
2023-07-10, 07:44
Medlem
SexgalenZombies avatar
Hat är som att dricka gift och förvänta sig att någon annan ska dö av det.

Du får acceptera att mänskligheten är som den är. Den talar ofta vackert och gott om sig själv, vi är så fantastiska och bra bla bla bla, men i själva verket är vi ju motsatsen. De flesta människor saknar självinsikt och är falska och själviska, tyvärr. De som inte är sådana är mycket sällsynta. Man kan kanske roa sig med att försöka hitta några som inte är dåliga?

Andra som hatat mänskligheten brukar dra sig undan den, vända ryggen till den. Una bombaren flyttade ju ut till en stuga i skogen. Man behöver minimera kontakten med det man ogillar helt enkelt, för att undvika att förgifta sig själv.

Jag tror det är svårt att ändra uppfattning, att ha lärt sig eller insett hur ful och hemsk mänskligheten är, men sedan på något vänster glömma det eller ignorera det och börja gilla mänskligheten. Tror nog det krävs droger för det.

Kanske några rejäla upplevelser efter att ha ätit magiska svampar kan ändra på hjärnan och hur den ser på verkligheten, men detta är mycket riskabelt och oförutsägbart. En del åker till Sydamerika och genomgår några omgångar av Ayahuasca ute i djungeln, men inte ens det fungerar för alla kanske pga effekterna av denna drog beror på skickligheten hos den som blandar ihop den.... och idag är det fler klåpare som blandar den pga turisterna betalar skapliga pengar för att prova den.
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-07-10 kl. 07:51.
Citera
2023-07-10, 07:54
Medlem
espiyes avatar
Världen är som du är.

Dels så filtrerar man information och väljer undermedvetet ut kanske 1% av vad världen är beroende på hur man är, och dels så söker man upp information beroende på hur man är. Så vilken människa som helst missar 99% av verkligheten. Så man sållar ut både genom att inte vara uppmärksam på ett passivt sätt och väljer ut för att man är uppmärksam på ett aktivt sätt. Vad som blir kvar är en väldigt liten del av verkligheten.

En forskare exempelvis stirrar ner i ett mikroskop och lägger inte märke till labbassistenterna eller labbet eller campus eller staden eller landet osv. Tänk på hur mycket information denne stänger ute bara för att denne har ett intresse av att stirra på fiber eller bakterier i ett mikroskop.

Så är det för allting. Vad vi finner mening i visar sig medan annat fördunklas. Vad vi finner meningsfullt blir vår värld.

Om du förändrar dig själv så kommer du uppfatta världen annorlunda. Detta har sedan en växelverkande effekt.
Citera
2023-07-10, 07:55
Medlem
Nickeess avatar
Jag känner personligen att det är ganska svårt att inte hata mänskligheten. Man måste verkligen ha ett stort hjärta och göra det en vana till att vända andra kinden till när idioterna beter sig som idioter gång på gång utan att lära sig av tidigare misstag. Det är oerhört tröttsamt när folk inte förstår grundläggande mönster, orsak och verkan.
Citera
2023-07-10, 08:44
Medlem
Jag sitter också i samma sits , eller har gjort, det beror på hur man ser det. Det som framkallar detta hat finns ju i stort sett överallt om än i olika stor omfattning. Min lösning blev faktiskt att lämna Sverige och vända det samhället ryggen , just för att jag hatar deras sätt att vara. Ytliga , känslokalla , självgoda och i allmänhet dåliga människor. Inte alla men en alldeles för stor del. Tex dom kan vara oerhört trevliga och näst intill inställsamma för att i nästa stund tala illa om dig bakom din rygg och sprida intriger , det tycks helt enkelt ha blivit standard och således inget någon reagerar på. Nu vet jag inte om det var Sverige eller mänskligheten i stort , globalt du syftade på, så svarade så gott jag kunde.

Sedan känner jag också ett förakt mot mänskligheten i stort , på ett annat sätt möjligen. Och det bottnar i att jag har börjat tröttna på allt maktmissbruk som spridits som pesten de senaste åren, är så trött på det att jag nästan avlider. Vissa tycker man skall säga bara ja amen helt och hållet , men dessa är i mitt tycke riktigt svaga och usla människor.

Tycker det var bra att hitta denna tråd , för har länge trott jag var väldigt ensam om att känna såhär.
Citera
2023-07-10, 09:50
Medlem
Custom_mades avatar
Det är lätt att känna så bland svenskarna i Sverige.

Tyvärr är svenskar några av de sämsta människorna på jorden just nu.

Fega, mobbade kräk som hellre försvarar en bekväm lögn in i döden. Fast det beror på vad alla andra tycker.

Finns ju noll att hämta här i Sverige om man är en någorlunda kritisk tänkande person.

Vi har många "högutbildade" men det går knappt att ha intellektuella samtal med svenskarna.
Citera
2023-07-10, 09:53
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kan absolut förstå dina känslor och tankar.
Att försöka förändra andra är lönlöst. Fundera istället på vad just du behöver eller hur du vill leva.

Tycker själv det råder väldigt mkt dubbelmoral och konsensustänk i Sverige. T ex uttrycket "jag gillar olika" som allt som oftast aldrig gäller åsikter. Man får inte tycka annorlunda än flocken.
Vi kanske inte kastar någon från balkongen men har andra mer förfinade sätt att utesluta människor.
Citera
2023-07-10, 10:01
Medlem
Conjurings avatar
Befinner man sig på andra sidan spektrumet när man mår dåligt (vilket man inte får göra eller ses som nånting fult i samhället) så är det i princip omöjligt att tycka om människor.

Man måste må bra för att tolerera och gilla människor. Därför så måste jag ändå säga att det inte är så konstigt att många medicineras och brukar droger.

Som högkänslig så är nog lösningen att försöka bry sig mindre om andra och undvika saker som får en att bli förbannad.

Tänk på hur ni är som personer och vilken värld ni vill leva i. Man drar oftast till sig det man är.

TS. Det gäller att hitta likasinnade personer som man gärna kan dela intressen med. Du tycker mest om människor som är som dig och tycker som dig. Undvik resten.
Citera
2023-07-10, 12:26
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisPresley77
Jag hatar många drag som flockdjuret människan delar. Jag kan tänkas vara högkänslig https://www.hspforeningen.se/hogkans...hogkanslighet/ och har en sällsynt så kallad Jung-personlighetstyp.
Detta i kombination under många sedan tidig ålder gjorde att jag började förakta nästan allt och alla. Nu har det gått lång tid och det finns fortfarande inte många som förstår mig.
Psykologer gör det inte utan de bara pladdrade på om hur alla borde vara istället för att acceptera att folk är olika.
Vad ska jag göra åt det och var ska jag finna mina vänner när jag inte vill ha mer utan samma vara som gjorde mig pissed?

Ja det går att läka. Psykologer är dock inte rätt personer att prata med, de brukar inte hjälpa folk med rationella besvär.

Här ser du vilken syn en psykolog har, är den positiv tycker du?
Citat:
With business-as-usual in the face of multiple global emergencies – climate change, global warming, habitat destruction, extinction of species, loss of biodiversity, pollution, deforestation, land degradation, ocean depletion – it is hard to miss the evil, or at least the madness. Spreading poverty, growing inequality, the commercialization of children, collapsing mental health, the ‘death of mind’, the obesity epidemic, and so on – with a culture like that, who needs enemies?
https://newint.org/features/2012/05/...lture-idealism

För att läka behöver du undvika dålig information och samla god information eller saker du gillar. Fan vad skönt det är att ha internet och helvete vad najs det är att kunna gå till affären och välja mellan tusentals produkter. Det sker en stor utveckling och spridning av kvalitetssystem som hjälper oss bli av med de oetiska företagarna. Idag tvingas ingen välja eko, men de kan väja eko om de vill. Vad är det för frihet i ett samhälle där man tvingar på folk dieter och inför alkoholförbud? Nej, vi slipper det och är fria.

Ser man hur långt vi har kommit från stenåldern och tittar på den snabba utvecklingen så kan man känna sig tacksam att man lever idag. Varför lägga så stor vikt på saker i nuet, när samhället siktar mot att skapa en hållbar och fredlig plats där frihet och kvalité präglar vardagen? Från snickaren som sätter upp stuprör till regionpolitiker som diskuterar framtida infrastruktur, vi har i detta land miljoner aktiva arbetare som gör livet bättre.

Hur man ser mänskligheten är upp till var och en att välja, det är ingen som kan tvinga dig att ha en positiv eller negativ syn. Det får du välja precis som du vill, förutsatt att du inte har något trauma eller tvångstankar; I så fall kan någon psykolog hjälpa dig.
Citera
2023-07-10, 13:47
Medlem
Jag förstår precis vad du menar, vi delar nog mycket tycke.

Det här påståendet om att människor är flockdjur... skitsnack.
Vi kan inte ens röra oss i grupp i en knutpunkt.

Det här uttrycket "Behandla andra så som du själv skulle vilja bli behandlad" är total jävla sörja.
Man blir bara utnyttjad då och det här med karma plusspoäng är en myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in