2023-09-07, 19:22
Medlem
Krickerts avatar
Är filmen om Oppenheimer bättre eller sämre än filmen om Klaus Barbie?

Nä,jag bara skoja.
Är någon av dem sevärd?
Citera
2023-09-07, 21:02
Medlem
12,5 miljoner dollar är väl en summa man kan nedvärdera sig för. Jag hade nog spelat en transvestit med downs syndrom i den mest dekadenta porr man kan tänka sig för de pengarna.
Citera
2023-09-07, 22:48
Medlem
Svampspors avatar
Ja, detta var ju en fruktansvärt dålig film med bra castade skådespelare. Margot Robbie är ju svårt att tycka illa om och Ryan Gosling lyckas ju åtminstone vara lite rolig. Humorn är annars bitvis på en riktigt pinsamt låg nivå och hur underhållande är en egentligen en film där man bombarderas av en massa moraliserande och feministiska pekpinnar? Jag antar att jag inte tillhör målgruppen, men en storfilm och komedi av detta slag borde verkligen haft mer humor av den sort som kunde tilltalat en bredare publik.
Citera
2023-09-09, 23:14
Medlem
Hur i helvete kunde dom lura så mycket folk till bion för att se detta skräp, kan vara bland det tråkigaste jag har skådat på åratal. Är det meningen det ska vara en komedi? För att att i så fall misslyckas det helt då där inte är en endaste rolig scen eller replik i hela filmen.
Citera
2023-09-12, 00:05
Medlem
Tjaa, vad ska man säga om filmen?

Den började helt okej och lekfullt, med slående scenografi. Sedan börjar Barbie känna sig annorlunda och upptäcker sedermera att verkliga världen inte är som Barbie-världen. Här börjar feministgeneraliseringarna och poängerna komma in, med nidbilder/stereotyper av män. Ändå väntat och filmen håller ihop. Mot slutet verkar filmen lite tappa sin röda tråd; känslosam musik spelas medan olika karaktärer håller något sorts tal eller konfronterar varandra men kontentan och filmens budskap blir väldigt spretigt och svårtolkad. Det som man kan tolka är inte särskild djupt eller bär på någon vidare klarsynhet, och sensmoralen är något hopkok av det man kan förvänta sig på mellanstadieskolbio. Fortsatt blir stereotyperna på männen lätt överdrivna, och filmen knyts såklart ihop med ännu ett par tal där sensmoralen är att samhället (patriarkatet) ska göra det okej för kvinnor att bara vara kvinnor och att de duger. Jag förstår heller inte grejen med att göra Mattel-företaget med Ferrell i spetsen så löjligt. Hur som helst är Margot eländigt snygg.

Allt som allt, spretig film, ibland med taffliga manliga stereotyper (ibland också småroliga), med slående scenografi. Knappast något mästerverk, men inte katastrof om du är beredd på lite bred feminism som blir självparodisk emellanåt.

Sedan förnekar sig inte Flashback-användarna som inte ens har sett filmen men är tvungna att spy galla över en Barbie-film som om de vore 6 år gamla och hatade Barbie-dockor för att de är för flickor. Kasst.
Senast redigerad av Dr.Stringfellow 2023-09-12 kl. 00:08.
Citera
2023-10-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Ja, detta var ju en fruktansvärt dålig film med bra castade skådespelare. Margot Robbie är ju svårt att tycka illa om och Ryan Gosling lyckas ju åtminstone vara lite rolig. Humorn är annars bitvis på en riktigt pinsamt låg nivå och hur underhållande är en egentligen en film där man bombarderas av en massa moraliserande och feministiska pekpinnar? Jag antar att jag inte tillhör målgruppen, men en storfilm och komedi av detta slag borde verkligen haft mer humor av den sort som kunde tilltalat en bredare publik.

Med öppet sinne har försökt 2 gånger nu, eller försökt, jag kollar just nu, utan att pausa för att skriva, men drygt 1h in är den verkligen dötrist..

Det mest spännande/underhållande med filmen blir att höra vad småtjejerna i släkten tyckte sen, det är därför den får rulla vidare.

Känns mest som en lång reklamfilm(branding) för Mattel.. Med bra skådisar.
Som sagt, jag är väldigt nyfiken på tjejernas dom. (Jag tror fasen inte att de heller kommer gilla den, men med 7,7 på imdb känner jag mig osäker)

Fattar inte vad jag missar.. 20min kvar, hade gissat på under 6 på imdb.
Jag kanske bryter om 5, eller fan, jag bryter nu, har sett tillräckligt..

7,7?? 7,1 var det visst nu, men även det känns helt utanför min verklighet. Fattar inte. Ser fram emot höra vad tjejerna tyckte, jag vet att de har förhoppningar.
Citera
2023-10-03, 20:02
Medlem
carminaburanas avatar
Denna filmen är anti woke. Den hyllar män och visar hur ytliga kvinnor är.

Jag håller med shoeonhead recension. https://youtu.be/2CsTzVyZP4M?si=YLH0m30wEPzuUHR-
Citera
2023-11-15, 14:14
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Barbie har gått om Super Mario och är nu årets mest inkomstbringande film i Nordamerika.

Variety (‘Barbie’ Overtakes ‘The Super Mario Bros. Movie’ as Highest-Grossing Film of 2023 in North America)
Flashback in the mud.

1.5 miljarder inspelade dollar. Hur smälter Flashback detta?
Citera
2023-12-17, 14:32
Medlem
TasteMyCoqs avatar
Försökte mig på att kika igår, kom typ 25 minuter in i filmen innan jag bytte till en 1 tim 49 min lång dokumentär om träd, som förövrigt var riktigt bra.
Citera
2023-12-17, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Han är en hora. Finns inget annat svar.

Vi behöver äta mat. Även han.

Att göra tuffa val är en del av livet. Han vågar gå utanför lådan, det gör att han kommer kunna välja mer fritt i framtiden.
Citera
2023-12-26, 14:50
Medlem
Hirvis avatar
Barbie som film stör mig något så förjävligt. Den hade sån enorm potential. Första 20 minuterna var jag helt begeistrad. Otroligt intro med 2001-pastichen och många beståndsdelar av filmen såväl visuellt som konceptuellt var verkligen hysteriskt roliga.
Tycker Kens enkelspårighet höll ganska länge också.
Den galna Barbien balanserades inte bra dock och filmen blev preachy på ett sätt som gav en riktigt äcklig eftersmak.
Ska man gå full on woke måste man göra det med kvalitet. Här blev det för mycket skriva på näsan. Och jag förstår inte varför eftersom det fanns något subtilt inledningsvis som hade en smakfullhet över sig.

6/10 men kunde tamefan varit 10/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in