2023-07-08, 12:50
Medlem
Sladdarens avatar
Är det normalt för ett bagerier med konditorier, tårtor och fik, café med smörgåsar i kombination allt i ett. Inte väljer att redovisa sina produkter online på en hemsida eller facebook för uppdatering

Jag kan tycka det ter sig lite märkligt men det finns några bagerier jag känner till som inte alls har ett stående sortiment så vitt jag vet för hela veckan ut inkl ett varierande dagsfärskt sortiment
Samt att de har ingen som helst redovisning av det på nätet eller en hemsida

Dvs de kan baka diverse sorters bröd, godbitar, tårtor, konditoribitar, bakelser, göra räkmackor men de drar sig undan för att lägga ut det på en hemsida eller facebook med foton vad som finns under veckan eller dagen

Ni som är insatt i bageribranschen =

* Är det unikt Bagerier med Konditorier att inte visa vad de har i menyer eller online på en hemsida eller facebook utan att man måste komma in dit och titta ?

* Kan det vara faktorer att det är svårt att planera utbudet mängden smet eller deg inkl planera tillgången och efterfrågan eller vad beror det på gällande hur stort eller litet bageri det är frågan om med få till många anställda ?

* Det är klart att är du på plats så ser man ju vad som finns att köpa bland olika tårtor, bakelser el annat men i annat fall kan du aldrig se det via en online meny ifall du planerar en resa dit och är ute efter nåt speciellt och vill vara säker på att det finns ett speciellt utbud av fika eller tårtor att inhandla i förväg

Vart bara lite intresserad för upptäckt detta nydligen på vissa orter :-)
Citera
2023-07-08, 12:56
Medlem
Kan bara tala för mitt lokala bageri men där finns det ett standardsortiment med bröd och bakverk, resten av sortimentet varierar från dag till dig. Köpte ett förbannat gott bröd för ett tag sedan och knappt en vecka senare återvände jag för att köpa samma igen. Fick då höra att limpan bara bakas periodvis. Men visst, håller med om att skyltningen kunde vara bättre. Om de inte har tid med att skriva ut hela sortimentet så torde ett enkelt foto vara lösningen.
Citera
2023-07-08, 14:18
Medlem
Riddarhusets avatar
joxigt att ändra på hemsidan varje dag med mjöl på händerna och det blir så jäkla stressigt.
Sen är ju ite affärsiden "dagens" utan i stort sett samma varje dag.
man vill ju inte tala om vad som är slut heller eller vad som gick fel i bageriet för då går ju kunden till någon annan.
- har ni inga wienerbröd idag med kolasås?
- nä kolasåsen skar sig. Får det vara med hallonsylt istället?
- ja det går bra
Citera
2023-07-08, 14:34
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tror att i det småskaliga så är konstanta uppdateringar om förändringar i sortimentet inte högprioriterat. Man går väl ofta in på fik och ser vad som finns för dagen, inte att man planerar att handla bakverk A och vänder om det inte finns?
"..jaha, inga chokladwienerbröd..näha,men då tar jag hallonbröd istället då.."
Beställningssortiment är ju en annan sak, det är bara att prata med personalen om vad du vill ha om någon/några dagar -Tjena, jo du, jag skulle behöva 40 kanelbullar och landgångar till nästa föreningsmöte, kan ni ordna det?
Citera
2023-07-08, 15:30
Medlem
Är nog ganska få som besöker en hemsida för att kolla upp dagens sortiment utan de flesta går nog till bageriet/konditoriet och låter sig inspireras på plats. Planerar man en längre resa för att köpa något speciellt beställer man lämpligast i förväg då jag tänker att man förmodligen då är ute efter något större, typ tårtor och liknande. Den är ju inte så att man ”reser” till ett konditori för deras ”dammsugares” skull enbart. Produkter kan ju ta slut också.

Men i den bästa av världar så… Det gäller ju bara att hemsidan hålls aktuell vilket jag stör mig betydligt mer på när de inte är.
Citera
2023-07-08, 16:49
Medlem
När man bakar så följer man ett recept, och om man får in en beställning på någon udda bakverk så bakar man ju det,och överskottet hamnar ju ute till försäljning,det är nog det som avgör vad som finns ute i disken,och avgör vad som finns,sedan är ju allt som bakas en färskvara,och då avgör det ju vilken tid som kunden kommer till kondiset=man kan inte förvänta sig fullt med bakverk på eftermiddagen.
Citera
2023-07-10, 07:47
Medlem
Sladdarens avatar
Bra svar ifrån er alla så ska besvara det lite

Då kan man tycka att en hemsida för ett bageri förklarar att vi har
si och så många limpor och brödbullar av denna modell och titel
för dagen direkt på morgonen och då vet man om det och får hoppas
det finns kvar. Tex med redan arkiverade foton på just den sortens
bröd

Och redovisa vilka tårtor man säljer eller på bit kan man ochså
ha redan fotade bilder på att lägga upp och konditoriskapelser
som görs för dagen eller är löpande

Vill man ha en stadig veckostandard meny med en
mixad variant pr dag så går det även visa på hemsidan

Poängen är väl bara att inte baka för mycket för bakning
kräver tid och pengar och kan inte alls klassifieras som
vanlig restaurangmat där man slänger ihop en rätt
till en kund på 10-20 min direkt efter en beställning

Dvs det bli mycket dyrare att kassera bakverk eller bröd
pga tiden det tar om ingen köper det eller det går inte åt
Och då kanske man kan sätta ner priset till hälften iaf

Och specialbeställningar med xx antal bakelser etc
går säker utmärkt att ordna så att man betalar i förskott
och kanske på bekostnadstid och kompromiss med de övriga sortimentet
som inte kan hinnas med pga tidsbrist

Samtidigt så tycker jag att det finns en ignorans emot kunder
att inte kunna redovisa sina produkter online för dagen eller veckan
Handlar väl mer om teknik än tidsödande redovisning

Genom att ha arkiverade bilder man slänger upp för dagen innan eller
strax före öppningsdags. Och bagare bakar väl på natten i princip så

Att planera en resa till en ort på säg 1 mils färdväg är ju inget ovanligt
Då kan det definitivt vara intressant att veta i förväg
om sin favorit bakelse finns där eller nåt helt nytt man aldrig provat
för "take away" och äta sen

Bara för att det är sötsaker, konditori eller bröd betyder det ju inte alls att
man köper vad som helst eller nåt annat i ersättning

Är jag ute efter nåt specifikt som de brukar baka och finnas tof så är jag ute
efter nåt specifikt som jag vill ha. På samma sätt som du beställer
mat så beställer du det du är sugen på för dagen och då ska du
ju inte behöva åka dit för att ta reda på det

Sen att saldot tar slut ang en viss bakelse etc som bakas för dagen
så får man ju helt enkelt ringa in å fråga om bakelsen finns kvar som annonserats på hemsidan och om de kan lägga undan den i 5-30 min pga färdsträckan till bageriet och att man har ärenden på orten eller bara behöver starta bilen och hämta "beställningen" liksom

Vi kan väl iaf konstatera att Bagerier med konditorier på kanske mindre kommuner och orter
redovisar inte sina skapelser relativt vilken restaurang, livsmedels handel som helst som enligt rutinen alltid har en meny eller ett sortiment man kan se online

Det var mina åsikter om det

PS. I övrigt så bakar jag mitt eget bröd i stort sätt alltid men jag tycker det är jättetrevligt med att prova nya fikabröd och bakelser, tårtor samt gobitar
Senast redigerad av Sladdaren 2023-07-10 kl. 07:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in