2023-07-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fisksson
Med tanke på vår "spritkultur" i Sverige så kommer alkoholismen öka till följd av att det blir lättare att införskaffa alkohol.

Kommer bli tråkigt när inte ens söndagen är en fredad dag för de som är anhöriga till alkoholister

En luttrad alkis har såklart ett litet förråd av dryck inför söndagen.
Citera
2023-07-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag förstår inte nyheten.
Jag har köpt hem både vin och sprit via nätet.
Finns flera som säljer i webshop och leverans till dörren.

Tror att grejen med detta fall var att bolaget har sitt moderbolag i Sverige och man har bedrivit riktat marknadsföring mot svenska konsumenter.

Distansförsäljning som sådan har man ju blivit tvungen att tillåta efter beslut i EU domstolen.
Men staten vill ändå försöka täppa till det hålet, hoppas att det går till EU domstolen igen ifall dom försöker köra över.
Citera
2023-07-09, 17:08
Medlem
Får hoppas matbutiker kan sälja öl och vin snart. Vill inte handla hos sekt-bolaget.
Citera
2023-07-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Systembolaget har just nu 14109 sorters vin, 4363 sorters öl och 4580 spritdrycker i sortimentet. Det får jag till mer än 13600.

Och det allra mesta går att beställa (utan extra kostnad) till valfri butik eller ombud.

Är det möjligt att köpa en flaska, eller måste man köpa hela partiet som beställs hem?
Citera
2023-07-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusker
Kan någon förklara för mig hur detta är en vinst?
Även om man handlar utanför systembolaget så ser väl tullen till att man får betala skatt för skiten och ovanpå detta måste man väl betala frakt så rent ekonomiskt tjänar man väl inte ens på att beställa sprit online?
Vinsten består i att kunna beställa sånt som inte finns på bolaget.
Citera
2023-07-09, 17:49
Medlem
CalzoneItalias avatar
Tycker också att det skall få säljas starköl och Vin i vanliga butiker men samtidigt vill jag ha kvar systembolaget då dom har ett brett utbud och man kan få tag i det mesta .
Citera
2023-07-09, 17:53
Medlem
Även om Systembolaget funkar väl så tycker jag att man bör sälja öl och vin även i matbutikerna. Det blir mycket smidigare så. Ibland har man massa matkassar och vill inte gå längre än nödvändigt t.ex.

Priserna hade också behövt juseras vilket det hade mest troligen gjort till det bättre för konsumenten.

Nu dricker jag nästan aldrig alkohol men jag är för det som skulle förenkla människornas vardag och ge dom lite mer friheter.
Citera
2023-07-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Tycker också att det skall få säljas starköl och Vin i vanliga butiker men samtidigt vill jag ha kvar systembolaget då dom har ett brett utbud och man kan få tag i det mesta .
Det blir alltid svårt att både äta kakan och att ha kakan kvar
Citera
2023-07-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Det blir alltid svårt att både äta kakan och att ha kakan kvar

Varför då? Jag menar, systemet kan finnas kvar för dom som storhandlar eller typ är ute efter starkare grejer än öl och vin.
Citera
2023-07-09, 18:28
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Varnar: Ett allvarligt hot mot monopolet

I ingressen där man skriver om själva domen upprepas sedan rubriken "att det är ett allvarligt hot"
Men vad är egentligen det allvarliga hotet?

Lite längre ner hittar vi dock detta:

Citat:
Snarare än vindomen om Winefinder, tror Anitra Steen att Tidöpartiernas öppning för att tillåta gårdsförsäljning av alkohol kan vara början till slutet för Systembolaget.
– Det är ett väldigt allvarligt hot.

Så har någon ägnat sig åt lite kreativ copy/paste eller använder Systembolaget skrämselpropaganda?

Och när domstolen inte ger staten rätt då kräver S att lagen ska ändras så att man kan komma runt beslutet.

Citat:
Socialdemokraterna kräver att lagen nu ändras så att Winefinder inte kan fortsätta med sin verksamhet i Sverige och regeringen har meddelat att man nu analyserar domen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...llningstagande
Citera
2023-07-09, 18:47
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Erfarenheten från andra slopade monopol visar motsatsen, priserna går ner med konkurrens, staten är skitkass på att driva bolag och den enda anledningen till att vissa bolag går med vinst är just att det är ett monopol. Skulle de utsättas för konkurrens skulle max 2-5 systembolag finnas kvar i större städer.

Systembolaget skulle inte försvinna pga konkurrensen utan för att det enda syftet med Systembolaget är att minska tillgängligheten. Det finns inget syfte att staten ska sälja alkohol, då hade vi lika gärna kunnat ha statliga chokladfabriker.

Priserna kommer inte att gå ner så länge vi hårdbeskattar all alkohol. Först när vi tar bort alkoholskatten kan man börja tala om en normal produkt där man kan pressa priserna. Eller tror du att en bred konkurrens har bidragit till lägre bensinpriser också?
Citera
2023-07-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Varför då? Jag menar, systemet kan finnas kvar för dom som storhandlar eller typ är ute efter starkare grejer än öl och vin.
OM alkoholmonopolet försvinner då kommer Systembolaget bli ett AB.Ett AB ska gå med vinst.
Så länge butikerna levererar en vinst till ägarna så blir ju butiken kvar.
Men jag har ju svårt att se en liten systembolags butik gå med vinst om 50% av kundunderlaget försvinner till de lokala handlarna.
Att sälja 10 flaskor fina dyra viner i veckan blir nog svårt att överleva på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in