• 1
  • 2
2023-07-07, 05:57
Medlem
Arazands avatar
Jag bär på såna extrema skuldkänslor pga vilken hemsk person jag insett att jag så länge varit. Att vakna upp ur dimman är så jävla skrämmande när jag ser hur jag förstört allt kring mig.
Jag är hundra procent en low value kille, och därför har jag förlorat mycket av mina spärrar när det kommer till självbevarelsedrift. Tar risker och är väldigt självdestruktiv för att känna att jag gör NÅNTING för att sota för det jag orsakat.
Har någon minsta tips att kunna hantera skuldkänslorna? Jag klarar inte situationen ALLS
Citera
2023-07-07, 06:17
Det är bara du själv som tänker på dom pinsamma/hemska grejerna du gjort. Andra människor går inte runt och tänker på det du gjort, försök att förstå detta du slösar så mycket energi och tid på att älta skit som ingen annan bryr sig om.
Citera
2023-07-07, 06:34
Skyll på att du är människa. Det är ju inte ditt fel att saker och ting inträffar när du inte bestämde universums naturlagar. Du var inte ens född när den stora smällen hände. Inte något är ditt ansvar så fuck it.
Citera
2023-07-07, 06:41
Sluta blicka inåt, och sluta absorberas av egocentrism.

Att vältra sig i sina egna olyckskänslor, är precis lika narcissistiskt och destruktivt, som att vara elak och utåtagerande.

När du börjar leva genom handlingar du gör för något/någon annat än dig själv, blir du lycklig och stolt. Tänk istället på hur du kan hjälpa andra människor, så försvinner skuldkänslor.
Citera
2023-07-07, 06:53
Medlem
Azarand har problem med självbestraffning. Det kan vara svårt att bli av med. Han borde försöka hitta någon hobby till exempel, eller göra något kreativt för att stänga ute tankarna som mal i hans huvud.

Alternativt kan han ta sig en rejäl fylla. När man är riktigt berusad så ser hjärnan vilka tankar som den kan rensa bort. Dåliga tankar blir oviktiga märker man när man nyktrat till.
Citera
2023-07-07, 07:43
Medlem
Fri vilja existerar inte - så inget dåligt du gjort är ditt fel och inget bra du gjort får du credit för.

Du observerar bara världen genom dina ögon men väljer inte dina tankar eller handlingar eller känslor.

Allt är bestämt av allt du upplevt tills nu och vilka förutsättningar du föddes med, iq, utseende etc.

Lär du dig detta och tror på det känner du ingen skuld.
Citera
2023-07-07, 08:22
Medlem
Att känna skuld för dåliga saker man gjort visar att det finns något annat i dig, något som vill det goda och och som står i motsättning mot de handlingar du inte är stolt över. Det är bra och jag tycker allför många hastar förbi det du nu vågat stanna kvar i, för det är naturligtvis plågsamt att konfronteras med de mindre smickrande sidorna hos sig själv. Var inte rädd när du blickar ner i mörkret för du någonstans där möter dig en dag ljuset. Försök balansera lite dock, och minns att också du varit utsatt på olika sätt för andra människors skadliga handlingar. Sitt med sakerna och känslorna de framkallar men sluta straffa dig själv. Det är svårt nog ändå.
Citera
2023-07-07, 08:55
Medlem
Sanningen är den att alla är svin. Du har vaknat upp vilket är bra. Släpp det gamla och se framåt. Var den person du vill vara nu.
Citera
2023-07-07, 10:17
Medlem
pn222jws avatar
Det är andra individers försvarsmekanismer. Andra lämpar över skuld på dig - det är en social sak - gör om, gör rätt...du behöver inte anklaga dig. Moral och kontroll är precis samma sak.
Citera
2023-07-07, 10:31
Medlem
Vad har du gjort?
Citera
2023-07-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arazand
Jag bär på såna extrema skuldkänslor pga vilken hemsk person jag insett att jag så länge varit. Att vakna upp ur dimman är så jävla skrämmande när jag ser hur jag förstört allt kring mig.
Jag är hundra procent en low value kille, och därför har jag förlorat mycket av mina spärrar när det kommer till självbevarelsedrift. Tar risker och är väldigt självdestruktiv för att känna att jag gör NÅNTING för att sota för det jag orsakat.
Har någon minsta tips att kunna hantera skuldkänslorna? Jag klarar inte situationen ALLS

Sök upp alla du skadat och be om förlåtelse face to face. Det är extremt läkande.
Efter det kan du jobba vidare på att förlåta dig själv.
Citera
2023-07-07, 12:52
Medlem
Om det endast är emot dig själv som du är destruktiv, är det inte lika allvarligt. Har du sabbat för andra, är det en helt annan grej. Är det grova brott det rör sig om, så finns ingen annan utväg än att erkänna inför polis.

Är det endast mot dig själv, så försök ta det i små steg, och är det droger eller beroenden, så sök hjälp för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in