Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Lönespecen ska du få av din arbetsgivare, det är dom skyldiga att ge dig. På den ska det framgå:
1. Hur mycket du tjänat i bruttolön.
2. Hur mycket skatt arbetsgivaren dragit från din lön, och betalat in till Skatteverket.
3. Hur mycket arbetsgivaren betalat ut till dig i nettolön (som regel till ditt lönekonto).
Utöver det brukar det finnas mer uppgifter som t ex intjänade semesterdagar.
Hur mycket skatt arbetsgivaren verkligen betalat in ska du kunna se om du loggar in på "Mina sidor" på Skatteverkets hemsida.
Du har redan fått en länk till Skatteverket av mig, där du borde kunnat leta vidare på egen hand. Annars kan du ju Googla det du vill veta.
Men du får en länk till av mig här, den borde förklara det du behöver veta:
https://skatteverket.se/foretag/driv...800098281.html
TACK SÅ MYCKET! Nu blev jag klokare!
Som kanske vissa märker så är jag lite orolig angående om att skatten inte betalas på korrekt sätt. Därav min förklaring till svårt att koncentrera mig för tillfället.
Nu är det såhär att jag har nu jobbat på stället som provanställd och fått muntligt bekräftelse att jag skall få lön. Däremot vill inte arbetsgivaren att vi skall skriva något på ett papper angående om avtal. ''Onödigt med papper''.
Däremot har jag hittills skrivit mitt bakkontonummer via mejl, som arbetsgivaren ville att jag skulle göra.
Jag vill gärna jobba på ett restaurangställe, jag tycker det är kul, men jag vet också att det är vanligt med skattefusk i sådana branscher och jag blir allt mer försiktigare.
Jag jobbade på ett kafé ett längre tidsperiod. Nu söker jag för full efter restaurangjobb. Många ställen har velat att jag skulle jobba gratis som provomgång. Vissa ställe har begärt om fyra arbetsdagar och andra ställen har begärt en dags gratis omgång, vilket jag har då sagt nej till samtliga. Men jag bär också på information om att det gärna jobbas svart på sådana ställen, som sagt, en hel del skattefusk, tyvärr.
Jag vill inte drabbas med skattebrott.
Just nu sitter jag här vid midnatt och har börjat få ångest.
Stället har varit skojig, men arbetsgivaren har varit en ''undvikande'' i tal när jag begärt om avtal och fått responsen: ''Det behövs inte, men du skall få lön.''.
Så om jag upprepar mina frågor eller visar tendenser till att ''jag har svårt att förstå'', beror på ångest, mesta dels. Jag läser och förstår vad ni skriver, men p.g.a ångesten blir jag tillbakadragen, nervös och vill fortsätta ha svar.
Jag tycker det är tråkigt att just restaurangställen är såhär. Det är helt enkelt ett arbetsområde jag tycker är kul, så det är tråkigt att det är såhär.
Tack för alla eran tålamod och respons!