• 2
  • 3
2023-07-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Dem sa att dem inte gick via kollektivavtal.

Hur tar jag reda på skattetabell, pratar du om deklationen, att jag skall vänta tills deklationen som kommer, för att se om skatt har betalats eller inte? Då blir jag ju skatteskyldig på alla månader som jag jobbat i alla fall.

Fortfarande vill jag kunna förhindra sådant och kolla direkt. Så den här skattetabbel, vart är den och går man in på Skatteverket. se för att se, efter att min lön kommit?

Skatten som dras är väl lika stor inom hela kommunen. Att arbetsgivaren inte följer kollektivavtal innebär väl snarare att denne inte följer de riktlinjer som finns gällande minimilöner, arbetstider osv.
Citera
2023-07-07, 16:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffatnhobby
Inom restaurangbranschen anställs väl de flesta vid behov eller på timmar. Att få ett 12 procentigt påslag på lönen kan man givetvis få med en svart timlön också.

A-kassa är en bra sak att vara med i, om man inte jobbar inom restaurangbranschen & har ett nytt jobb dagen efter man fått sparken från det förra av okänd anledning.
Att få sparken vilken dag som helst kan väl alla utan ett schema utsättas för? Har du bara schema två dagar framåt så är det väl endast dessa två du också är garanterade. Är man sjuk är det bara de schemalagda dagarna framöver som bringar sjukpengar. Försäkringar är givetvis bra att ha, men kan du få en svart lön på säg 160kr istället för 90 enligt kollektivavtal så vet åtminstone jag vad jag hade valt. Ob inom restaurang är även den obefintlig.

Med din inställning så möjliggör du och andra att svart verksamhet och penningtvätt fortsätter att vara en stor del av restaurangbranschen, det slår också undan fötterna för seriösa restaurangägare som måste betala in sociala avgifter och konkurrera med oseriösa restauranger.

Jag lägger mig inte i dina val, men vill påpeka vad dom valen för med sig om andra väljer samma väg.
Citera
2023-07-07, 16:12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Dem sa att dem inte gick via kollektivavtal.

Hur tar jag reda på skattetabell, pratar du om deklationen, att jag skall vänta tills deklationen som kommer, för att se om skatt har betalats eller inte? Då blir jag ju skatteskyldig på alla månader som jag jobbat i alla fall.

Fortfarande vill jag kunna förhindra sådant och kolla direkt. Så den här skattetabbel, vart är den och går man in på Skatteverket. se för att se, efter att min lön kommit?

Här kan du hitta all information du behöver:
https://www.skatteverket.se/privat/s...c80005221.html

Men för att kolla lite grovt så ska du betala ca 30% av din inkomst i skatt, om du inte är högavlönad.
Citera
2023-07-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffatnhobby
Jag har jobbat inom restaurang hela mitt vuxna liv & har då aldrig, inte ens en gång fått en lönespec. Kanske har jag arbetat för halvfilurer vad vet jag. Men skatten har betalats in ändå. Något krav på lönespec vet jag inte om det finns men som anställd kan det vara en trygghet om man vill slippa undan ansvaret att skatten ska betalas in. Om inte arbetsgivaren gjort det.

Jag hade aldrig jobbat utan lönespec.
Citera
2023-07-07, 16:46
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Att jobba svart är som regel en RIKTIGT dålig idé!
1. Du förlorar 12% av lönen, vilket du annars får ut som semesterersättning. Alltså ingen betald semester.
2. Du kan inte vara med i en A-kassa, vilket så klart är bra den dagen du blir arbetslös.
3. Du får ingen SGI- sjukpenning grundande inkomst, alltså en totalt usel ersättning om du blir sjuk och inte kan arbeta.
4. Inga arbetsmarknadsregler gäller, du kan godtyckligt få sparken vilken dag som helst, och gå hem utan att ha A-kassa.
5. Du har inga gällande försäkringar som hjälper dig, ifall du skulle skadas på jobbet, eller på väg till eller från jobbet...
6. Inget betalas in till en framtida pension, svårt att veta vilken effekt det får om 20-30-40 år men det kommer sannolikt att i någon form bygga på hur många år man haft en anställning som går att verifiera.

Enda undantaget jag ser är om man redan har en fast försörjning, och väljer att fylla ut det med ett svart extraknäck.
Men även då missar man ju semesterersättningen + att det så klart är olagligt och moraliskt fel.

Det värsta är egentligen att man måste ta emot kontanter för att vara säker, och i dagens Sverige är kontanter nästan värdelösa. Man kan (än så länge) handla med dem på ICA, that's it. Vill man föra in pengar på sitt konto utan en vit inkomst kan man få problem.

De punkter du listar tycker jag inte är särskilt allvarliga. Jag räknar inte med att ha någon pension när jag är 65-70, och eftersom jag är timanställd resulterar sjukdom i att jag inte blir schemalagd förrän jag är frisk (d.v.s. ingen ersättning).
Citera
2023-07-07, 17:09
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det värsta är egentligen att man måste ta emot kontanter för att vara säker, och i dagens Sverige är kontanter nästan värdelösa. Man kan (än så länge) handla med dem på ICA, that's it. Vill man föra in pengar på sitt konto utan en vit inkomst kan man få problem.

De punkter du listar tycker jag inte är särskilt allvarliga. Jag räknar inte med att ha någon pension när jag är 65-70, och eftersom jag är timanställd resulterar sjukdom i att jag inte blir schemalagd förrän jag är frisk (d.v.s. ingen ersättning).

Alla gör sina egna val.
Mitt svar var mest för att jag tycker att rådet att jobba svart, i inlägget jag svarade på, är riktigt dåligt.
Många unga läser här och kan ha nytta av den listan när dom gör sina val tänker jag.

Jag fick för ganska många år sedan (mer än 30) erbjudandet att få en löning utbetald svart av min ordinarie arbetsgivare, men när jag räknade på erbjudandet skulle jag knappt tjäna en enda krona på det eftersom jag inte skulle få mer än motsvarande lön efter skatt + semesterersättning. Så jag konstaterade att det gick på ett ut men att påverkan på sjukpenning och pension fick väga över mot att jag valde att ta skattad lön.
Arbetsgivaren däremot, skulle ha sluppit ALLA sociala avgifter för den utbetalningen, så för honom hade det varit en riktigt bra affär. Där och då fick jag MIN insikt, som för min del håller än idag.
Citera
2023-07-07, 19:28
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Alla gör sina egna val.
Mitt svar var mest för att jag tycker att rådet att jobba svart, i inlägget jag svarade på, är riktigt dåligt.
Många unga läser här och kan ha nytta av den listan när dom gör sina val tänker jag.

Jag fick för ganska många år sedan (mer än 30) erbjudandet att få en löning utbetald svart av min ordinarie arbetsgivare, men när jag räknade på erbjudandet skulle jag knappt tjäna en enda krona på det eftersom jag inte skulle få mer än motsvarande lön efter skatt + semesterersättning. Så jag konstaterade att det gick på ett ut men att påverkan på sjukpenning och pension fick väga över mot att jag valde att ta skattad lön.
Arbetsgivaren däremot, skulle ha sluppit ALLA sociala avgifter för den utbetalningen, så för honom hade det varit en riktigt bra affär. Där och då fick jag MIN insikt, som för min del håller än idag.

Jag skulle ha sagt "de flesta punkter". Jag håller med om att A-kassan är mycket viktig. Men ja, jag tycker som sagt att det största problemet är att man kommer få det svårt att använda sina pengar eftersom kontanter nästan är värdelösa nu (stora problem att få in dem på ett bankkonto, man kan inte betala räkningar eller göra stora köp kontant längre och många butiker nekar kontant betalning). Men att jobba svart vid sidan av sitt vanliga jobb kan förstås vara en bra idé.
Citera
2023-07-08, 01:03
Medlem
Citat:
Här kan du hitta all information du behöver:
https://www.skatteverket.se/privat/s...c80005221.html

Men för att kolla lite grovt så ska du betala ca 30% av din inkomst i skatt, om du inte är högavlönad.
Tack för länken, men precis som rubriken lyder, så är jag intresserad av hur man tar reda på om arbetsgivaren faktiskt betalar skatt. Liksom de lönen man får på kontot handlar om efter skatt.
Inte om hur mycket jag skall betala i skatt.

För det spelar ingen roll om jag får 10.000 kronor i lön. Jag kommer fortfarande inte veta om skatt har betalats eller inte. Så frågan återstår: Hur tar jag reda på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag hade aldrig jobbat utan lönespec.
Och hur får man denna lönespec? Jag har ställt den frågan, men får inget svar. Det går i varv med: ''Kolla din lönespec.''. ''Jag skulle aldrig jobba utan lönespec''.

Är det (återigen) något som man kollar via skatteverket.se?

Jag kan inte heller vänta till nästa deklaration, som jag tror någon gav som förslag. Eftersom då har det inneburit att jag jobbat ca halvår, utan att betalat skatt, om vi nu säger att arbetsgivaren sysslade med skattefusk.

Jag hoppas jag nu var tydlig i svaret och hoppas jag får ett tydlig svar tillbaks.

Tack på förhand!
Citera
2023-07-08, 01:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Tack för länken, men precis som rubriken lyder, så är jag intresserad av hur man tar reda på om arbetsgivaren faktiskt betalar skatt. Liksom de lönen man får på kontot handlar om efter skatt.

För det spelar ingen roll om jag får 10.000 kronor i lön. Jag kommer fortfarande inte veta om skatt har betalats eller inte. Så frågan återstår: Hur tar jag reda på det?

Och hur får man denna lönespec? Jag har ställt den frågan, men får inget svar. Det går i varv med: ''Kolla din lönespec.''. ''Jag skulle aldrig jobba utan lönespec''.

Jag kan inte heller vänta till nästa deklaration, som jag tror någon gav som förslag. Eftersom då har det inneburit att jag jobbat ca halvår, utan att betalat skatt, om vi nu säger att arbetsgivaren sysslade med skattefusk.

Jag hoppas jag nu var tydlig i svaret och hoppas jag får ett tydlig svar tillbaks.

Tack på förhand!
Lönespecen ska du få av din arbetsgivare, det är dom skyldiga att ge dig. På den ska det framgå:
1. Hur mycket du tjänat i bruttolön.
2. Hur mycket skatt arbetsgivaren dragit från din lön, och betalat in till Skatteverket.
3. Hur mycket arbetsgivaren betalat ut till dig i nettolön (som regel till ditt lönekonto).
Utöver det brukar det finnas mer uppgifter som t ex intjänade semesterdagar.

Hur mycket skatt arbetsgivaren verkligen betalat in ska du kunna se om du loggar in på "Mina sidor" på Skatteverkets hemsida.
Citat:
Mina sidor. Du som anställd kan via Mina sidor se om din arbetsgivare redovisat lön och avdragen skatt för dig. Tänk på att det preliminära skatteavdraget som arbetsgivaren gör på din lön är dina pengar. Arbetsgivaren är skyldig att redovisa och betala den avdragna skatten till Skatteverket.

Du har redan fått en länk till Skatteverket av mig, där du borde kunnat leta vidare på egen hand. Annars kan du ju Googla det du vill veta.

Men du får en länk till av mig här, den borde förklara det du behöver veta: https://skatteverket.se/foretag/driv...800098281.html
Citera
2023-07-08, 07:58
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Den får du av din arbetsgivare, numera via mailen.
För att de ska kunna räkna ut din lön så har din arbetsgivare gjort en lönespec, där dina timmar, ev övertid, ob, sjukdagar, restid osv står.

På min lönespec står det hur många timmar jag jobbat.
Det står vilken skattetabell jag har, hur mkt som dras i skatt, hur mkt jag har tjänat hittills i år och framförallt hur mkt jag fått ut varje månad.

Hur vet du tex om du får rätt lön varje månad om du aldrig kan jämföra själv?
Jag har aldrig varit med om att ett företag inte begår misstag och gör fel ibland. Det är mänskligt.
Citera
2023-07-08, 22:19
Medlem
Citat:
Lönespecen ska du få av din arbetsgivare, det är dom skyldiga att ge dig. På den ska det framgå:
2. Hur mycket skatt arbetsgivaren dragit från din lön, och betalat in till Skatteverket.
3. Hur mycket arbetsgivaren betalat ut till dig i nettolön (som regel till ditt lönekonto).

Hur mycket skatt arbetsgivaren verkligen betalat in ska du kunna se om du loggar in på "Mina sidor" på Skatteverkets hemsida.

Du har redan fått en länk till Skatteverket av mig, där du borde kunnat leta vidare på egen hand. Annars kan du ju Googla det du vill veta.

Men du får en länk till av mig här, den borde förklara det du behöver veta: https://skatteverket.se/foretag/driv...800098281.html
Så denna lönespecifikation får jag i handen, så får jag blir anställd?
Citera
2023-07-09, 00:03
Medlem
Citat:

TACK SÅ MYCKET! Nu blev jag klokare!

Som kanske vissa märker så är jag lite orolig angående om att skatten inte betalas på korrekt sätt. Därav min förklaring till svårt att koncentrera mig för tillfället.

Nu är det såhär att jag har nu jobbat på stället som provanställd och fått muntligt bekräftelse att jag skall få lön. Däremot vill inte arbetsgivaren att vi skall skriva något på ett papper angående om avtal. ''Onödigt med papper''.

Däremot har jag hittills skrivit mitt bakkontonummer via mejl, som arbetsgivaren ville att jag skulle göra.

Jag vill gärna jobba på ett restaurangställe, jag tycker det är kul, men jag vet också att det är vanligt med skattefusk i sådana branscher och jag blir allt mer försiktigare.

Jag jobbade på ett kafé ett längre tidsperiod. Nu söker jag för full efter restaurangjobb. Många ställen har velat att jag skulle jobba gratis som provomgång. Vissa ställe har begärt om fyra arbetsdagar och andra ställen har begärt en dags gratis omgång, vilket jag har då sagt nej till samtliga. Men jag bär också på information om att det gärna jobbas svart på sådana ställen, som sagt, en hel del skattefusk, tyvärr.

Jag vill inte drabbas med skattebrott.

Just nu sitter jag här vid midnatt och har börjat få ångest.

Stället har varit skojig, men arbetsgivaren har varit en ''undvikande'' i tal när jag begärt om avtal och fått responsen: ''Det behövs inte, men du skall få lön.''.

Så om jag upprepar mina frågor eller visar tendenser till att ''jag har svårt att förstå'', beror på ångest, mesta dels. Jag läser och förstår vad ni skriver, men p.g.a ångesten blir jag tillbakadragen, nervös och vill fortsätta ha svar.

Jag tycker det är tråkigt att just restaurangställen är såhär. Det är helt enkelt ett arbetsområde jag tycker är kul, så det är tråkigt att det är såhär.

Tack för alla eran tålamod och respons!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in