• 1
  • 2
2023-07-06, 23:39
Medlem
Hej,

jag har precis börjat på en ny arbetsområde och denna gång är det en restaurang som jag börjat på. Jag har tidigare jobbat på någon annan ställe med serverings-uppgifter. Där betalades det skatt och allt gjorde digitalt, så man kunde se via app att skatten betalades.

Men nu har jag kommit till en restaurang ställe och allt känns roligt, trevliga kollegor och trevlig teamledare.

Men ändå säger mig någonting hos mig att ''man där'' så gärna vill fuska med skatten. Jag vill inte gå in på exakta detalj om vad som gjorde för att jag fick den känslan. Men det är ändå irrelevant, så länge jag kan få bekräftelse om hur man kan se till så att skatten betalas, så man kan känna sig säker.

T.ex skulle väl kanske inte en arbetsgivare undvika att betala skatt, om det skedde via bank-överföring?

Eller hur kan man annars vara säker?

Kan man ringa skatteverket slutet av nästa månad, när lönen kom och se om skatten betalas? Eller kan man direkt gå in på ''Mina sidor'' på Skatteverket.se och kolla?

Hur kan man gå till väga för att man skall känna sig säker och trygg med att skatten betalas?

Tack för svar!
Citera
2023-07-06, 23:55
Medlem
Man läser vad som står i sina lönespecar och sedan sparar man dom åtminstone fram tills deklarationen är gjord och godkänd.
Citera
2023-07-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Man läser vad som står i sina lönespecar och sedan sparar man dom åtminstone fram tills deklarationen är gjord och godkänd.
SÅ man väntar tills deklaration som kommer, alltså om cirka halvår?
Citera
2023-07-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
SÅ man väntar tills deklaration som kommer, alltså om cirka halvår?

Ja, förutsatt att lönespecarna stämmer finns ingen anledning att göra annat.
Citera
2023-07-07, 00:20
Medlem
Citat:
Hej,

jag har precis börjat på en ny arbetsområde och denna gång är det en restaurang som jag börjat på. Jag har tidigare jobbat på någon annan ställe med serverings-uppgifter. Där betalades det skatt och allt gjorde digitalt, så man kunde se via app att skatten betalades.

Men nu har jag kommit till en restaurang ställe och allt känns roligt, trevliga kollegor och trevlig teamledare.

Men ändå säger mig någonting hos mig att ''man där'' så gärna vill fuska med skatten. Jag vill inte gå in på exakta detalj om vad som gjorde för att jag fick den känslan. Men det är ändå irrelevant, så länge jag kan få bekräftelse om hur man kan se till så att skatten betalas, så man kan känna sig säker.

T.ex skulle väl kanske inte en arbetsgivare undvika att betala skatt, om det skedde via bank-överföring?

Kan man ringa skatteverket slutet av nästa månad, när lönen kom och se om skatten betalas? Eller kan man direkt gå in på ''Mina sidor'' på Skatteverket.se och kolla?

Hur kan man gå till väga för att man skall känna sig säker och trygg med att skatten betalas?

Tack för svar!

Du får ju lönespec varje månad.
Där står det hur mkt som betalas i skatt.
Det är inte din uppgift att betala skatten så det är inget du behöver tänka på heller.
Citera
2023-07-07, 02:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Hej,

Tack för svar!

Som andra redan skrivit så är det arbetsgivarens problem.
MEN något som är bra att hålla koll på är att du får din tjänstepension inbetald, för det fuskas det friskt med...
Citera
2023-07-07, 04:49
Medlem
Citat:
Ja, förutsatt att lönespecarna stämmer finns ingen anledning att göra annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du får ju lönespec varje månad.
Där står det hur mkt som betalas i skatt.
Det är inte din uppgift att betala skatten så det är inget du behöver tänka på heller.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Som andra redan skrivit så är det arbetsgivarens problem.
MEN något som är bra att hålla koll på är att du får din tjänstepension inbetald, för det fuskas det friskt med...
Hur kollar man på sin lönespec? Är det Skatteverket-se som gäller när lönen betalas ut?

Tjänstepension beror upp till arbetsgivaren om denne betalar. Jag kan ju fråga om det finns den förmån på arbetsplatsen.
Citera
2023-07-07, 05:16
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Men arbetsgivaren kan ju skriva på lönespesen att skatten är dragen och sedan strunta i att betala den. Precis som gästerna på restaurangen får kvitton med moms men momsen inte betalas in.
Citera
2023-07-07, 05:19
Medlem
Atamons avatar
Om man arbetat utan att det betalats skatt på lönen blir man själv skyldig att betala in skatten i efterhand. En sådan efterbeskattning kan man drabbas av i upp till fem år efter att man tagit emot lönen. Arbetsgivaravgifter kan den anställde aldrig bli skyldig att betala.
Citera
2023-07-07, 06:54
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Om man arbetat utan att det betalats skatt på lönen blir man själv skyldig att betala in skatten i efterhand. En sådan efterbeskattning kan man drabbas av i upp till fem år efter att man tagit emot lönen. Arbetsgivaravgifter kan den anställde aldrig bli skyldig att betala.

Fel.
Om du får lönespec där avdragen skatt redovisas så går du fri.
Det är arbetsgivaren som är SKYLDIG att betala in.
Citera
2023-07-07, 07:55
Medlem
Du kan kolla på skatteverkets sida om din arbetsgivare betalar in skatten.

https://skatteverket.se/privat/skatt...eromdininkomst
Citera
2023-07-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Men arbetsgivaren kan ju skriva på lönespesen att skatten är dragen och sedan strunta i att betala den. Precis som gästerna på restaurangen får kvitton med moms men momsen inte betalas in.

Står det på specen att skatt betalats in behöver man som anställd i regel inte bekymra sig. Sen är det som sagt bra att komma så att tillräckligt med skatt betalats. Det är även bra att spara lönespecarna.

Sen som någon nämnde är det vanligare att det fuskas med tjänstepension. Nu är det ingen självklarhet att man har rätt till det men absolut värt att kolla upp, har man ingen tjänstepension är det vettigt att börja se sig om efter ett nytt jobb. Ytterligare en sak är såklart semesterlön. Ingår den i lönesumman varje månad eller betalas den ut vid semester? Klumpsumma eller finns det någon extern semesterkassa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in