• 1
  • 2
2023-07-06, 19:09
Medlem
Som rubriken lyder, finns det en chans att köpa gamla hus, renovera dom och sedan sälja dom och gå i vinst? Hur i såfall ska man tänka? Kan ni ge exempel.
Citera
2023-07-06, 19:15
Bannlyst
Köp hus som ligger under marknadsvärde med renoveringsbehov
Exekutive auktion
Kör, bara kör!
Citera
2023-07-06, 19:17
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Som rubriken lyder, finns det en chans att köpa gamla hus, renovera dom och sedan sälja dom och gå i vinst? Hur i såfall ska man tänka? Kan ni ge exempel.
Du köper billigt och säljer dyrt. Fungerar oftast bäst i tanken.
Denna tråd faller tyvärr under "måste du fråga på FB så klarar du det inte"-principen.
Citera
2023-07-06, 19:35
Medlem
Hur mycket kan du göra själv? Har du behörighet att dra el och kunskapen att göra badrum? Kan tänka mig att mycket av kosingen kan man spara in där för eventuell vinst. Kan tänka mig att det är många som testat den "drömmen" då varenda tv-kanal sänt program på det temat dagligen senaste 15 åren. Frågan är hur många som tagit sig an ett andra hus..
Senast redigerad av NickLidstrom 2023-07-06 kl. 19:40.
Citera
2023-07-06, 19:43
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Om du är hantverkare och själv gör det, med hjälp av din egen firma.
Så kan du tjäna på det.

Men hyr du in företag till att göra det, så är nog vinsten noll.

Likaså om du saknar kunskap och bara själv klubbar på, och endast använder billigt skit, så förlorar du nog på affären.
Citera
2023-07-06, 19:51
Medlem
Som ovanstående skriver. Sen ska du räkna med att betala ränta på lånet under tiden du renoverar, fram till att du får det sålt. Sen tillkommer elavgift också.
Dessa små summor äter upp vinsten väldigt snabbt också.

Väldigt få personer sysslar med detta för det är mycket jobb och för dåligt betalt. (vinstmässigt med räknat på tiden du får lägga ner på det)
Dom som gör allra största vinsterna på detta, dom flyttar till bostaden och bor i den. Sen söker man sig vidare till nästa projekt. Och väldigt svårt med sådant om man nu har en familj.
Citera
2023-07-06, 19:53
Medlem
Det här känns som en typisk ide som låter bra för att man kan titta i backspegeln.
Men du är försent ute.
Citera
2023-07-06, 20:33
Medlem
Hade en arbetskollega som tillsammans med några kompisar köpte ett gammalt nedgånget hus i Småland som de skulle renovera och sälja vidare. Jag påtalade att det fanns en anledning till att huset var nedgånget och ytterligare skäl till att fastigheten i sig var riktigt billig. Nämligen läget. Även om man inte tänkt att lyxrenovera drar kostnaderna iväg och ligger inte fastigheten på en någorlunda attraktiv adress blir det svårt.

Annat är det förstås om man har rejält med pengar och lyckas köpa råvindar att bygga om till bostäder. Men som andra påpekat är du nog lite sent ute.
Citera
2023-07-06, 20:57
Medlem
pn222jws avatar
Billiga objekt med fin tomt.
Citera
2023-07-06, 21:39
Medlem
Bättre att hyra ut det?
Citera
2023-07-06, 23:32
Medlem
Som ni alla skriver här så kan det bli mer jobb än vinst och det var detta jag befarade. Att köpa ett ruckel och helrenovera för att sedan sälja är inte riktigt vad jag tänkt, möjligtsvis byte av kök och badrum men inget större än så utan mer enklare saker som målning, byte av golv, tapetsering, inredning osv..varför lägger jag frågan här på flashback? Jo för jag har bara börjat fundera lite på detta och tycker det skulle vara en kul grej att testa, men jag inser ju också att det kan bli svårt att få någon vinst
Citera
2023-07-07, 10:48
Medlem
R.Rs avatar
Som andra sagt - om du kan göra mycket av jobbet själv och inte köper helt fel/överbetalar grovt så kan du säkert göra en hacka. Har du pengar att spendera på ett renoveringsobjekt kan du ju alltid köpa ett hus och pröva på. Du går förmodligen inte back iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in